• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tycker ni verkligen att "Jakten" är roligt?

barnefko

Omega
Hej alla.
I samtliga trådar där någon letar efter "den klockan" påpekas det att själva jakten skulle vara roligast.
Hmm, efter nu har bestämt mig att sikta på en Sinn 356, Sinn 358 eller en Damasko DC56 och att nu har sparat ihop litet kring 12k gick jag ut och "jagade"

För det första är det med nuvarande budgeten inte att tänka på att köpa nytt tänkte jag när jakten kom in i den heta fasen. Det får alltså bli begagnad och eftersom jag är en "long timme lurker" på sanslöst många klockforum över hela internetvärlden var det bara att surfa runt, trodde jag. Sedan finns det ju också "watchrecon" och chrono24 så att klockan bör hittas rätt så fort....

Men efter 2 veckor så är det fortfarande:
Nix
Nada
Niente
Handleden känns naken och den eftersträvade klockan är inte ens i närheten....


Efter att har checkat 15 olika hemsidor, köp/sälj avdelningar, och chrono24 samt watchrecon i snart 2 veckor har jag fortfarande inte lyckats. Jag har mailat runt en del och tyvärr aldrig fått napp. Antingen så var det dubiösa snubbar från typ Rumänien eller Grekland som bara ville ha betald med WesternUnion eller "Paypal gift option" eller så har jag helt enkelt varit för sent eftersom de riktiga godbitar verkar alltid ställas online till omöjliga tider och är "OHPF" efter typ 30 sekunder....

Jo, besvikelsen har nu gjort mig paranoid och jag har utvecklat en uppenbar "klockjaktsneuros". Det första som gjörs på morgonen är att kolla på tapatalk,chrono24 och watchrecon om ngt har dykt upp. Sedan blir det fram med mobilen så snart toalettdörren stängs ;-) osv.
Tapatalk har nu avancerat till störste batteriförbrukaren enl. min iPhones statistik...

Hur går det för er? Jag själv tänker nu efter redan två veckor att avbryta Jakten och beställa direkt från Sinn för enbart 3000 över min egentliga budget. Bara för att slippa den där självorsakade "pressen" att hitta the real deal.

Har ni upplevt eller upplever ni samma sak? Har ni någon gång blivit så trött på "jakten" att ni beställde klockan hos en AD?

...om det här fortsätter så måste jag nog gå i terapi.....
 

Kakob

Cartier
Mina jakter brukar börja med en viss budget och inställningen att nu ska jag fanimej göra ett klipp. Ju längre tid som går, ju mer frustrerad blir jag, desto mer är jag villig att rucka på budgeten. Risken för dåliga affärer ökar ju längre tid jakten tar helt enkelt...;)
 

Kakob

Cartier
Graden av frustration beror ju väldigt på hur pass svårfångat det som jagas är också såklart...
 

Rholm

Cartier
Vågar inte "lika" ditt sista inlägg…….men sluta tramsa och köp en ny. Om det är 3 lax som skiljer….

mvh
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Nä. Gillar att ha klockor på armen.. Bara jobbigt att söka runt efter det man vill ha, ett nödvändigt ont helt enkelt.

Däremot att flukta (sjukt bra ord!) klockor är riktigt trevligt! Typ därför alla hänger här? Alltså bara kika på fina modeller men inte gå i köptankar
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Jag tycker definitivt att jakten är en stor del av samlarintresset. Det är nästan jobbigt att hitta rätt för snabbt för då vet jag att jag snart kommer att bränna mer pengar på en ny :greedy:
 

Guinness

Cartier
Jakten är rolig men självklart blir det roligare om man inte sitter med kniven mot strupen utan kan i relativt lugn och ro kolla runt och jaga med ett längre perspektiv i sikte. Sen är det nog skillnad att leta efter schysst vintage och klockor som går att köpa ny från butik. Inte samma grej att jaga om man vet att klockan kan hämtas ny för 25% premium.
 

Icaras

Rolex
2 veckor!? Du har ju f*n precis börjat :D

Tycker sjukligt nog att det är ett stort nöje att på daglig rutin lita efter klockan. Sen när väl klockan landar på handleden så blir det lite av en "jaha, vad ska jag nu leta efter"-känsla... o_O

Men sen är vintage lite klurigare. Det räcker inte med att hitta en modell som sällan syns till försäljning, den ska ju även vara i fint skick.
 

Korsvold

Omega
Fördelen med studentbudget är att jag faktiskt inte har råd med någonting av det jag faktiskt vill ha, så jakten kan pågå i 10 år till utan risk för köp. Det är någon slags absurd variant av fönstershopping som jag hoppas i slutändan kommer innebära svåröverträffad tillfredsställelse. För mig blir jakten därför förspel och terapi. Var dock kanske lyckligare innan jag hittade hit, svårbedömt!
 

Knight

Cartier
Jakten för mig är att finna precis rätt modell. Sedan är det ju bara att gå och plocka ut den hos AD. Köper inte mögel och/eller beg..
 

barnefko

Omega
Jakten för mig är att finna precis rätt modell. Sedan är det ju bara att gå och plocka ut den hos AD. Köper inte mögel och/eller beg..

Helt rätt. Efter alla mails och pm samt dubiösa försäljare kommer jag nog också gå över till att köpa från AD.


Det verkar vara en enormt skillnad för mig iaf mellan att köpa lågpris alladags klockor som t.ex skx007 mm eller sällsynta fåglar som ovan.

Efter verkligen varit på hugget i två veckor är jag verkligen mättad och kommer nu så småningom till slutsatsen att det nog inte är värt tiden att hålla på leta för att spara ngr tusenlapp fram och tillbaka......

Det är bara så frestande att kanske hitta en riktig bra deal med en klocka i bra skick...
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
För mig som student är det det jävla sparandet som är jakten. Konstant snåla på kul saker för att trycka in en extra hundring i sparhålet.

Så nej, jag hatar jakten. Jag vill ha kul nu :(
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
null_zps91e9e7ee.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Har du ingen klocka förutom den du har budget för att köpa förstår jag att det känns tomt...

Många som gillar jakten, jagar nog ett objekt under en tid, för att ge upp och sedan gå på nästa och nästa. Efter en lång tid kanske den första klockan du kikade på i februari förra året dyker upp i rätt skick/pris och glöden tänds igen... :)
 

Sond

Patek
Jakten är verkligen halva nöjet. Planerandet av vad jakten ska resultera i är andra halvan..:)

Fast det är klart, allra bäst är ju när bytet är nedlagt och en bild kan publiceras på KS..;) F'låt, när klockan kan träs på armen..:)
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Skiljer det bara 3 lax är det bättre att köpa en ny. Köper du en beg, så måste du ändå serva den för 3-4... Finns ingen anledning att köpa beg om den fortfarande finns i handeln.
 
Topp