• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tycker vi kör lite blånerade visare

laketwig

Patek
2-Faktor
Både visare och sifferindex på min frus Fortis skiftar snyggt mellan svart och blått beroende på hur ljuset faller:

aw9h86r.jpg


lZPEpda.jpg
 

john b

Rolex
Jag kan tycka att det är stor skillnad på klassisk blånering och att lägga på lite färg på visarna.

Finns det något bra tips för att se skillnad på ugnsbakade blånerade gammaldags visare och mer budgetmässigt blåmålade tråkvisare?

Jag har alltid mest tänkt att blått är flott.
 
C

China

Guest
Finns det något bra tips för att se skillnad på ugnsbakade blånerade gammaldags visare och mer budgetmässigt blåmålade tråkvisare?

Jag har alltid mest tänkt att blått är flott.

Bra fråga, enl. min mening så har traditionell blånering en djupare ton. Lite svårt att förklara, men skillnaden syns tydligt vid en jämförelse med målade visare. Kanske inget bra svar, men du kan säkert bilda dig en egen uppfattning genom att jämföra billigare klockor med målade visare och exklusivare med traditionellt blånerade.
 

john b

Rolex
Bra fråga, enl. min mening så har traditionell blånering en djupare ton. Lite svårt att förklara, men skillnaden syns tydligt vid en jämförelse med målade visare. Kanske inget bra svar, men du kan säkert bilda dig en egen uppfattning genom att jämföra billigare klockor med målade visare och exklusivare med traditionellt blånerade.

Tack för infon.
Skulle ha sparat min Archimedepilot från 2005 för att jämföra med dagens Cartier och Grand Seikos för att ha en referens.
Hade varit bra om tillverkarna gått ut med info om hur deras blånering går till. Önsketänkande såklart.
 

Bosse

Friends of KS
Tack för infon.
Skulle ha sparat min Archimedepilot från 2005 för att jämföra med dagens Cartier och Grand Seikos för att ha en referens.
Hade varit bra om tillverkarna gått ut med info om hur deras blånering går till. Önsketänkande såklart.
Grand Seiko har traditionel blånering, övriga seiko vet ej. //Bosse
 
Topp