• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tyda trycktestkvitto?

Sond

Patek
Sitter med mitt trycktestkvitto och funderar på vad det betyder. Testtryck, vad är det? -0,7 bar på första testen..? Och deformation..? Testhetsvärde..? Test 2 godkänd +..? Någon som kan hjälpa till?
amdng83.jpg
 

calzone

Vacheron
Rena grekiskan !, kan dom inte bara göra skiten enkelt ?. Vafan Täthetsvärde + 22% i minuten ? XDDDDDDDDDDDDDD
 

Rikard

Omega
P6 står iaf för vilket program de valt, alltså beroende på vilken konstruktion det är på klockan. typ, skruvad bakboett och klockan ska hålla får 10 atm... fast om jag inte minns fel är det en P7.
 

max

Dancing Queen
Generellt: 3 tusendelars millimeter är helt normalt för en klocka att tryckas ihop i 0,5bar.
Om den trycks ihop mer än 6 tusendelars millimeter så är det generellt underkänt.

Täthetsvärde är hur lång tid det tar för deformationen att gå tillbaka. Alltså 0% betyder att den gått helt tillbaka efter 1minut. Ett negativt värde betyder generellt att klockan läcker, alltså att det är luft som kommer tillbaka ut ut klockan vilket går fortare än glas/metall/gummi som sväller.
Inte säker över positiva värden men jag tror att tex plast kan ta lite längre tid än glas och metall att återformas. Höga värden tror jag även kan vara en liten-/envägsläcka.
Med reservation för att jag fått allt om bakfoten :D

Jag hoppas någon med mer kunskap kan ge en bättre redogörelse!
 

djanbin

Omega
Test 1 är undertryck, dvs glaset trycks utåt då klockans inre tryck är högre än utanför. Här har det som mest rört sig 2.77 mikrometer.

Test 2 är övertryck, glaset trycks mot boetten. I fallet med plastglas och större boetter får man högre värden.

Maskinens program kan ju programmeras om, man kan ställa in bl a storlek på boett, material (vid keramikboett tex), vilket ändrar gränsvärdena för vad som är godkänt...

Det är ju en hel vetenskap men Witschimaskinerna är generellt väldigt pålitliga.
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Då ställer jag en fråga här för jag har oxå funderat på detta. På kvittot vi ser i trådstarten står det 10 bar. Jag har provtryckt två klockor nyligen, en 300m klocka och en 600m klocka. På båda kvittona stod det 10 bar. Testar de inte med högre tryck? Är det så att de inte testar till klockans Max tålighet utan bara testar att den inte läcker vid 10 bar?
 

Sond

Patek
Då ställer jag en fråga här för jag har oxå funderat på detta. På kvittot vi ser i trådstarten står det 10 bar. Jag har provtryckt två klockor nyligen, en 300m klocka och en 600m klocka. På båda kvittona stod det 10 bar. Testar de inte med högre tryck? Är det så att de inte testar till klockans Max tålighet utan bara testar att den inte läcker vid 10 bar?
Jag har hört att de flesta bara testar upp till 10 bar. Läste dessutom för ett par år sedan om någon som drev ett ärende mot en butik där han menade att hans klocka läckte/förstörd för den var testad till 10 bar men han dök djupare.
 

noeLLY

Cartier
När det är övertryck kanske allt trycks ihop och blir ännu tätare? Man lägger sig på 10 bar och låter den ligga där några minuter så ser man om boett/gllas expanderat eller deformerat eller vad man nu mäter :) vad tror ni ?

Omega har väl witchi maskiner och dom testar väl bara till 10 bar? så jag antar att det har mer med mätvärden som mikrometer och tid den ligger under tryck samt undertryck?

Sond har du nån länk till den "tvisten" ? Intressant!
 

Sond

Patek
När det är övertryck kanske allt trycks ihop och blir ännu tätare? Man lägger sig på 10 bar och låter den ligga där några minuter så ser man om boett/gllas expanderat eller deformerat eller vad man nu mäter :) vad tror ni ?

Omega har väl witchi maskiner och dom testar väl bara till 10 bar? så jag antar att det har mer med mätvärden som mikrometer och tid den ligger under tryck samt undertryck?

Sond har du nån länk till den "tvisten" ? Intressant!
Nej, tyvärr. Jag är nästan säker på att det var på ett internationellt forum 2010 eller 2011. Möjligen, möjligen var det på TTT.


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
 
Topp