• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Typ av klockarmband

Vad föredrar du?

  • Skinn/tyg

    Röster: 13 39.4%
  • Länk/mesh

    Röster: 16 48.5%
  • Jag är konstig och gillar gummi!

    Röster: 4 12.1%

  • Totala väljare
    33
  • Enkät stängd .

Spindel

KS vulkanolog på Island
En gång i tiden var det bara länk som gällde för mig när jag tittade på en klocka något annat fanns inte på kartan (förutom för min übertooliga Citizen digitalare som genomlevde tonårsfyllor och värnplikten mm där det fungerade bättre med andra material i armbandet).

Under de senaste 1-2 åren har jag dock svängt ganska mycket i åsikt och föredrar armband i skinn eller tyg (typ Nato eller tom de där kardborrhistorierna man hittar på Gul från 90-talet). Jag tycker helt enkelt inte att det är snyggt med länk eller mesh, det ser för klumpigt ut i mina ögon. Men framför allt är det inte lika bekvämt att ha på sig som ett mysigt insvettat skinn eller tygarmband. Framförallt skinn slits dessutom på ett snyggt sätt med tiden som ger det en lite egen karaktär (säger jag som för tillfället har sprillans nya skinnarmband på samtliga klockor där skinn används :p )

Så jag tänkte göra en fråga till panelen för att se lite hur och varför folk föredrar det ena eller det andra (misstänker dock att länk vinner röstningen ;) ).

Motivera gärna varför ni röstat som ni röstar och om ni svängt något under åren som ni burit klocka.
 

Apansson

Torpare
Skinn(alligator) på dressur(inte day-date, day-date skall alltid vara på presidentlänk). Annars ska det vara länk på allt. Vissa gummin funkar på vissa dykare, men det är ytterst sällan.
Länken på!
 
Jag gillar länk bäst, helt klart. Sen kan det va kul att variera sig lite ibland, men länken åker på igen ganska fort! :)
 

Mjölk

Breitling
Kan inte röst riktigt för det är olika för olika typer av klockor.

Dressigt ur: Skinn.
Sportur: Länk eller gummi.

Tyg kommer jag inte riktigt överens med ännu. Nato-band verkar ju poppis, men jag har lite svårt för dom ännu.
 

WBergdahl

Panerai
Tyg nu på sommaren då handleden sväller hela tiden, men när det blir kallare (höst/vinter) så kör jag länk!
 

SSL

Audemars
Gummi är grymt. Sinns gummi är grymt.
image.jpg
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag fattar inte länk.
Helt enkelt.
Ser inga fördelar förutom utseendet, ett sletet nato är ju skönast?

Sen ska även sägas att ju mer jag hänger på KS, ju tajtare har jag mina klockor (alla ni rävar, ni har ju fan avsnörande förband, har ni kommit ihåg att anteckna klockslag?) , så kanske kommer jag också att bli en länkman?
 

almeyero

Panerai
Länk, tycker det passar på mig bäst. Tycker att nato och skinn sitter bättre på andra än om jag har det. Gummi har jag nyss börjat varva med och det trivs jag i.
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
En gång i tiden var det bara länk som gällde för mig när jag tittade på en klocka något annat fanns inte på kartan (förutom för min übertooliga Citizen digitalare som genomlevde tonårsfyllor och värnplikten mm där det fungerade bättre med andra material i armbandet).

Under de senaste 1-2 åren har jag dock svängt ganska mycket i åsikt och föredrar armband i skinn eller tyg (typ Nato eller tom de där kardborrhistorierna man hittar på Gul från 90-talet). Jag tycker helt enkelt inte att det är snyggt med länk eller mesh, det ser för klumpigt ut i mina ögon. Men framför allt är det inte lika bekvämt att ha på sig som ett mysigt insvettat skinn eller tygarmband. Framförallt skinn slits dessutom på ett snyggt sätt med tiden som ger det en lite egen karaktär (säger jag som för tillfället har sprillans nya skinnarmband på samtliga klockor där skinn används :p )

Så jag tänkte göra en fråga till panelen för att se lite hur och varför folk föredrar det ena eller det andra (misstänker dock att länk vinner röstningen ;) ).

Motivera gärna varför ni röstat som ni röstar och om ni svängt något under åren som ni burit klocka.


Detta var ju en fråga som man omöjligt kan svara på.
Vilka kläder har du på dig?
Beror helt på tillfälle för mig.
Ibland är länk det enda rätta, ibland läder och ibland gummi. Allt från dag till dag ibaland.
Sen är det skillnad från klocka till klocka.
La min röst på gummi, för just nu är det gummi på och det är jäkligt bekvämt. :)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Detta var ju en fråga som man omöjligt kan svara på.
Vilka kläder har du på dig?
Beror helt på tillfälle för mig.
Ibland är länk det enda rätta, ibland läder och ibland gummi. Allt från dag till dag ibaland.
Sen är det skillnad från klocka till klocka.
La min röst på gummi, för just nu är det gummi på och det är jäkligt bekvämt. :)
Är det verkligen omöjligt att svara på vad du föredrar?
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Rent generellt föredrar jag NATO/Zulo/Perlon. Lätt att hitta ett snyggt som passar (de flesta) klockorna, och framför allt mest bekvämt.
 

Dr Stein

Cartier
Tyg nu på sommaren då handleden sväller hela tiden, men när det blir kallare (höst/vinter) så kör jag länk!

Jag tycker det är precis tvärtom - på sommaren blir ju tyg/läder alldeles svettigt och äckligt. Tycker även det ser ofräscht ut när man ser andra ha tyg/läder varma sommardagar (eller på gymmet! Usch!). Jag lägger i stort sett undan läderbandsklockorna under sommaren. Annars gillar jag förstås läder. Men länk är snäppet vassare, tror jag. Mesh har jag aldrig provat, men skulle gärna vilja!
 
Topp