• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tysk paketöppning

meijlinder

Rolex
2-Faktor
Fick hem ett litet paket igår. Vi går rakt på bilderna och sen lite info efter det. :D
2016-09-01 19.28.15.jpg
2016-09-01 19.28.59.jpg
2016-09-01 19.30.19.jpg
2016-09-01 19.30.29.jpg
2016-09-01 19.30.52.jpg
2016-09-01 19.33.22.jpg
2016-09-01 19.36.20.jpg
2016-09-01 19.34.38.jpg
2016-09-01 19.34.16.jpg


Klockan är en Tourby Marine Silver (osäker på om det finns någon Tourby på KS). Tillverkad i Hagen i Tyskland. Ett litet märke som startade upp med att ta gamla Hamilton fickursverk och sätta dem i vanliga klockboetter. De är kanske mest kända för sina flygarur, men jag fastnade för deras version på Marin-klockan. Finns ett antal tyska tillverkare som gör sin version av den här modellen, mest kända (och dyrast) är nog D.Dornblüth & Sohn, men även Archimede och Stowa har sina egna varianter. Anledningen att jag fastnade för Tourby var att de är väldigt öppna för att man kan göra sina egna val. Går att välja visare, krona, dekoration på verket, finish på boetten m.m. Allt till ett överkomligt pris.
Tycker också personligen att Tourbys design är lite nättare/elegantare än Stowa/Archimedes (men detta givetvis helt personligt). De blånerade (dvs inte målade) visarna är ju också en bonus.

Spec:
42mm stålboett
51mm lug to lug
22mm mellan bandhornen
11mm tjock
ETA 6498-1 manuellt verk (17 juveler, 18.000 A/h, 48h gångreserv)
Silver tavla
Blånerade visare
AR-behandlad safirglas
anti-shock proof (DIN standard 8308)
antimagnetic 4,800 A (DIN standard 8309)

Skickade dem ett första undersökande mail strax innan sommaren och sen följde flera mail fram och tillbaka med olika förslag och prisuppgifter. Till slut hade jag bestämt mig och för tre veckor sedan lade jag min beställning. Valde ett stålband som tillval och det känns kvalitativt, snyggt borstat med butterfly-clasp. Hade gärna sett att det avsmalnade till 20mm, nu är det rakt 22 över hela. Ingick gjorde också ett alligator-band som jag valde i ljusbrunt (kommer bild när testat) och jag har ett blått band av struts beställt (ej från Tourby).

Initialt är jag väldigt nöjd, klockan sitter klockrent. 42mm funkar på mig trots designen. Har man mindre handleder (jag har c:a 21cm) lär den nog kännas stor. Har inte vägt, men har en stabil tyngd utan att vara tung. Boetten är helt borstad bortsett från en liten kant under bezeln. Men även detta är möjligt att anpassa. Du väljer själv.

Var lite orolig att tavlan skulle känns platt pga av de tryckta siffrorna, men tavlan (som är i silver) har en skön lyster och ger bra liv åt det hela. Att siffrorna är tryckta ger också de blånerade visarna utrymme att vara stjärnan. Jag valde Breguet-visare och tycker själv att de passar perfekt. De har också ett par andra alternativ.

Vad gäller verket så kan även det anpassas. Man är fast vid ETA 6498-1 men olika former av gravyr är tillgängligt. Hela verket eller bara balansen. Går även att beställa till svanhalsregulator.

Tack för uppmärksamheten.
 

meijlinder

Rolex
2-Faktor

meijlinder

Rolex
2-Faktor
Grattis!
Tack för en trevlig presentation av ett märke jag knappt visste fanns.
Vid sökning på KS hittade jag yttersta få inlägg, så tyckte att de var värda en paketöppning. Finns en del att läsa om dem på WUS men kanske främst på uhrforum.de om man förstår tyska. Dom är ju inte så stora och bygger oftast mot beställning.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Riktigt snygg!:)
Hade aldrig hört talas om märket, så bra att du presenterade det (för en större publik också, antar jag).
 

paradis

Audemars
Grattis, fin klocka ock gillar att man kan välja lite . Gillar extra dom visarna . Har samma i min Kina klocka 19 ZUAN .
 

meijlinder

Rolex
2-Faktor
Grattis till en fin klocka, har själv haft mina ögon på den men 42mm skrämmer bort mig tyvärr.
Tack, den är som sagt inte liten. Vit tavla hjälper inte heller. Men handled 18cm och uppåt kan nog funka beroende på hur stort man är van vid.

Riktigt snygg!:)
Hade aldrig hört talas om märket, så bra att du presenterade det (för en större publik också, antar jag).

Snygg! Gillar marin-klockor.

Grattis, fin klocka ock gillar att man kan välja lite . Gillar extra dom visarna . Har samma i min Kina klocka 19 ZUAN .

Rolig klocka. Och trevlig. Grattis.


Grattis! Kul med något eget.

Tack för kommentarerna. Ska testa den på läder idag, får se hur det blir.
 
Topp