• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ubåtsjakt

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Såg det!

Vågar man åka hem eller blir man automatiskt gisslan hos Spetznas?
Gulag på Djurö?
Lämnar de tillbaka ungarna när de börjar skrika?

Så många frågor. Så få svar.

Spetsnaz är fan tränade i att döda! (Tror inte de tar några fångar)...

image.jpg
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Töntrubrik. Alla soldater är tränade att döda varesig de serverar soppa eller springer i skogen med bazooka.

Exakt min poäng. Även Hemvärnet är tränade i att ha död på folk. Sen kanske de inte är lika bra på det som spetsnaz SAS och de killarna. (Ja Gudrun, killarna). Sen är inte Kalle i div 3 lika bra som messi på att lägga frisparkar heller...
 

Rivalen

Rolex
Förra gången vart det väl tal om att man släppte ut en för att den kom inte från rätt "fiende", utan det var NATO som övade navigering i svåra vatten? Hur som, som en talesman för försvaret sa i TV häromdagen "när vi rör vid plåt" då kan vi börja snacka - tills dess...
 

Jonte73

Audemars
Förra gången vart det väl tal om att man släppte ut en för att den kom inte från rätt "fiende", utan det var NATO som övade navigering i svåra vatten? Hur som, som en talesman för försvaret sa i TV häromdagen "när vi rör vid plåt" då kan vi börja snacka - tills dess...
Vi har rört vid plåt vid ett flertal tillfällen genom åren ;)
 

hejo

Panerai
Brrr, då blir det politik till slut då? Som alltid. Hade ju gillat att få upp en till ytan, men det kanske blir för "kostsamma" konsekvenser?


Skulle inte kalla det politiskt, snarare diplomatiskt.....
Detta är inget nytt o frågan man skall ställa sig är varför kommer det upp nu?????
Media älskar det och gör sina egna tolkningar och gör dessutom pengar på det.
Skall man hålla sig till fakta (utan att säga för mycket) så kanske man kan ställa sig följande frågor:
- Har något land i hela världen tvingat upp en främmande makts undervattensfarkost?
- Är detta en ny företeelse?
- Om vi själva skulle tvingas till att försvara oss hade vi då letat efter gömställen?
- För att inte bli för OT vad hade vi valt för klocka????

Media, ny regering etc etc detta var ingen slump snarare ett olycksfall i arbetet med en given utgång...

Inget verkar ha förändrats sen den tiden jag hade lite insyn!
 

Rivalen

Rolex
Blev en rysk ubåt sänkt av 2 amerikanske i ishavet? Övade ryssarna attack mot amerikanerna? Missförstånd(felmanövrer och USA sköt skarpt? Var det under Clinton. Löstes det politiskt genom att Ryssland fick ett välbehövligt och mycket fördelaktigt mångmiljardlån av USA? Jag fiskar ur minnet av vad jag läst via Google..

Om man inte tvingat upp en främmande ubåt till ytan på eget vatten, så kan ju det bero på att det nog är ovanligt att man är i främmande makt vatten som ser ut som den svenska skärgården gör i området. Antar att om vi verkligen förberedde oss och verkligen ville så skulle vi kunna stänga inne en främmande ubåt? Så får de själva komma upp till ytan om de vill i sinom tid. Att svenska vatten kan tvinga upp en ubåt till ytan även utan hjälp av vårt försvar visade sig ju i Blekinge. På djupt och fritt vatten är en annan sak antar jag.

Har varit ombord på en ubåt när jag var liten och sedan en gång till som vuxen och då hade jag min U1 på armen. Som ni då förstår är jag mer intresserad än expert. :)
 

Hugii

Audemars
Om man inte tvingat upp en främmande ubåt till ytan på eget vatten, så kan ju det bero på att det nog är ovanligt att man är i främmande makt vatten som ser ut som den svenska skärgården gör i området. Antar att om vi verkligen förberedde oss och verkligen ville så skulle vi kunna stänga inne en främmande ubåt? Så får de själva komma upp till ytan om de vill i sinom tid. :)


Antar att du utgår ifrån att ryssen har bara en ubåt att sätta emot i en sådan situation. Men jag tror att det skulle ta max 30 minuter innan 40 ryska ubåtar hade stått utanför "gränsen" och markerat "rör inte min kompis" :)
 

Rivalen

Rolex
Skulle bara vilja veta om vi verkligen vill/får försöka ta dom?

Eller kanske det är en lämpligt placerad incident för att försäkra höjda försvarsanslag?

Eller i värsta fall ligger sanningen närmre vad som fiskargubben på Donsö sa när det var snack om ubåt i hans trakter. ( Kan inte skriva dialekt.) Det är nog bare ett gammelt kylskåp som kommet på drift i strömmarne. Vi har alltid dumpad gamle köksmaskiner därute på den udden förr i tia. Plåt som plåt.
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Skulle bara vilja veta om vi verkligen vill/får försöka ta dom?

Eller kanske det är en lämpligt placerad incident för att försäkra höjda försvarsanslag?

Eller i värsta fall ligger sanningen närmre vad som fiskargubben på Donsö sa när det var snack om ubåt i hans trakter. ( Kan inte skriva dialekt.) Det är nog bare ett gammelt kylskåp som kommet på drift i strömmarne. Vi har alltid dumpad gamle köksmaskiner därute på den udden förr i tia. Plåt som plåt.
Jag är nästan helt säker på att svenska försvaret bara obseverar ifall det skulle vara rysk ubåt i svenska vatten. Vad ska dom annars göra? Sänka den?
Antagligen är insatsen enbart för att visa ryssen att vi har sett er.
 

Rivalen

Rolex
Sänka den skulle jag inte göra som ansvarig, men jag skulle gilla att kunna bevisa för omvärlden att den varit där alt stänga in den så att ryssarna, samtidigt som de utåt förnekar att den finns där, skulle tvingas förhandla i tyst diplomati för att vi skall släppa ut den. Men, drömmar... det blir väl för dyrt.
 

hejo

Panerai
Antar att du utgår ifrån att ryssen har bara en ubåt att sätta emot i en sådan situation. Men jag tror att det skulle ta max 30 minuter innan 40 ryska ubåtar hade stått utanför "gränsen" och markerat "rör inte min kompis" :)


Skalar man ner det lite så var det ju det som var fallet i oktober 1981, vad är det som säger att det är annorlunda idag?
 
Topp