• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Uber

rillesnille

Panerai
2-Faktor
åkte Uber pop hem igår. betalade 119kr. brukade betala närmare 300:- med stockhom/kurir. nästan obehagligt billigt.
Kan ju inte finnas någon marknad för svart-taxi längre!
 

SFS

Omega
Som förare för ett av de tre stora bolagen i Stockholm så gillar jag inte uber ;). Man kan fråga sig hur det går runt. Kan även tillägga att många Uber åkare är fd friåkare (behöver i sig inte vara något fel med det), men men.
Det sista världen behöver är fler taxibilar i Stockholm.
 

SFS

Omega
Som förare för ett av de tre stora så gillar jag inte uber ;). Man kan fråga sig hur det går runt. Kan även tillägga att många Uber åkare är fd friåkare (behöver i sig inte vara något fel med det), men men.
Det sista världen behöver är fler taxibilar i Stockholm.
Sen så bidrar det säkert med bra teknik till branschen, vet att iaf Kurir har så att man kan regga sitt kontokort i appen.
Tror TSAB har det också.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Som förare för ett av de tre stora bolagen i Stockholm så gillar jag inte uber ;). Man kan fråga sig hur det går runt. Kan även tillägga att många Uber åkare är fd friåkare (behöver i sig inte vara något fel med det), men men.
Det sista världen behöver är fler taxibilar i Stockholm.


Friåkare med ockerpriser är ett elände. Uber har maxpris på typresan 399:- så om förarna går från friåkare till Uber så är det ju det bästa som hänt!
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Som förare för ett av de tre stora bolagen i Stockholm så gillar jag inte uber ;). Man kan fråga sig hur det går runt. Kan även tillägga att många Uber åkare är fd friåkare (behöver i sig inte vara något fel med det), men men.
Det sista världen behöver är fler taxibilar i Stockholm.


Problemet är att du, eller de tre stora taxibolagen för den delen, inte fattar varför folk väljer Uber och således tappar ni kunder.
 

SFS

Omega
Friåkare med ockerpriser är ett elände. Uber har maxpris på typresan 399:- så om förarna går från friåkare till Uber så är det ju det bästa som hänt!
Ok, det köper jag. Lite OT, men sett till lönenivån så är taxi billigt i Stockholm. Kurir har haft 307 kr som jämförelsepris i minst fyra år (?) nu och en mjölk kostar inte lika många kr som för fyra år sedan. I Finland är det reglerat och där höjs de med någon procent varje år.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
För att istället för att åka en rök-stinkande Golf med ryckig DSG, bullrig Prius eller Passat med stenhård fjädring får man åka (=vet att man alltid får) en trevlig E-klass.

Utöver detta är det appens utformning som får mig att välja Uber samt att man slipper jiddra med pengar i taxin.
 

SFS

Omega
För att istället för att åka en rök-stinkande Golf med ryckig DSG, bullrig Prius eller Passat med stenhård fjädring får man åka (=vet att man alltid får) en trevlig E-klass.

Utöver detta är det appens utformning som får mig att välja Uber samt att man slipper jiddra med pengar i taxin.
Okej, har aldrig åkt med en rökluktande taxibil i Sverige, men det händer säkert.

Egentligen är E-klass sedanmodell en dålig taxibil i gasutförandet, i bakluckan får inget plats. Där skulle jag nästan säga att Golf combi är bättre eller Prius. Dock kör jag själv E-klass för det mesta och det är ju en härlig bil att sitta i och köra. Men har flera gånger fått tacka nej till bra körningar från Arlanda för att sällskapet och baggaget inte ryms i bilen.
Häromveckan fick vi sätta rullatorn i baksätet!
 

SFS

Omega
Okej, har aldrig åkt med en rökluktande taxibil i Sverige, men det händer säkert.

Egentligen är E-klass sedanmodell en dålig taxibil i gasutförandet, i bakluckan får inget plats. Där skulle jag nästan säga att Golf combi är bättre eller Prius. Dock kör jag själv E-klass för det mesta och det är ju en härlig bil att sitta i och köra. Men har flera gånger fått tacka nej till bra körningar från Arlanda för att sällskapet och baggaget inte ryms i bilen.
Häromveckan fick vi sätta rullatorn i baksätet!
Jag tror också att de andra bolagen håller på med att utveckla sina appar, med kontofunktion etc.
 

marcush78

Omega
Appar och kontokort i all ära men taxi sthlm kostar mig 1000kr från stan till Vaxholm. Det är inte på något sätt billigt, det gränsar snarare till ocker. Uber har aldrig varit över 500kr. Sen så klart så är appen grym.
 

SFS

Omega
Appar och kontokort i all ära men taxi sthlm kostar mig 1000kr från stan till Vaxholm. Det är inte på något sätt billigt, det gränsar snarare till ocker. Uber har aldrig varit över 500kr. Sen så klart så är appen grym.
Oj, det låter dyrt. Kollade precis med Kurirs app, Stureplan - Waxholm, 800 kr. Med mätaren blir det ofta billigare.
 

SFS

Omega
Härligt! Så de andra bolagen fick lite tid över från allt sitt klagande på Uber och utvecklade lite funktioner? Synd bara att de ändå är ljusår efter med både priser och service.
Jag undrar hur Uberåkerierna går runt med de priser de har...
Vilket ansvar tar Uber vid reklamationer och problem?
Eller hur chaufförerna får ihop en vettig lön, det är tufft redan med de priserna som TaxiKurir, TSAB och 020 har.
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Jag undrar hur Uberåkerierna går runt med de priser de har...
Vilket ansvar tar Uber vid reklamationer och problem?
Eller hur chaufförerna får ihop en vettig lön, det är tufft redan med de priserna som TaxiKurir, TSAB och 020 har.


Ah, älskar din inställning! Klaga på konkurrenten! Kasta lite skit! Här kommer ett hett tips - din inställningen är anledningen folk väljer Uber.

PS - Har löst både reklamationer och problem med Uber otroligt smidigt så nu slipper du fundera på det.
 

SFS

Omega
Ah, älskar din inställning! Klaga på konkurrenten! Kasta lite skit! Här kommer ett hett tips - din inställningen är anledningen folk väljer Uber.

PS - Har löst både reklamationer och problem med Uber otroligt smidigt så nu slipper du fundera på det.
Okej då, hur lagligt är Uberpop egentligen? Är det samåkning eller inte? Är en intressant gråzon där...
Sen vet jag ju att de andra bolagen har stora problem de med, inte minst då det gäller arbetsrätten, men där delar garanterat Uber på problemen (arbetsavtal, arbetsvillkor mm).
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Okej då, hur lagligt är Uberpop egentligen? Är det samåkning eller inte? Är en intressant gråzon där...
Sen vet jag ju att de andra bolagen har stora problem de med, inte minst då det gäller arbetsrätten, men där delar garanterat Uber på problemen (arbetsavtal, arbetsvillkor mm).


Jobbigt det här med nymodigheter som tex Uber Pop! Det verkar föresten resten av taxibranschen också tycka, istället för att erbjuda liknande alternativ så väljer man att klaga. Nåja, ni är redan omkörda utan ni märkt det :)
 

Anden

Cartier
2-Faktor
Har åkt Uber en del här i USA och det är ju både billigare och smidigare än en vanlig taxi. Förstår inte varför någon skulle välja en taxi på de platser där Uber finns.
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Jobbigt det här med nymodigheter som tex Uber Pop! Det verkar föresten resten av taxibranschen också tycka, istället för att erbjuda liknande alternativ så väljer man att klaga. Nåja, ni är redan omkörda utan ni märkt det :)

Finns ju stor möjlighet till lobbyarbete som kan skada uber som företag genom att reglera marknaden. Tror liknande varit på tapeten utomlands men vet inte hur utfallet blivit.
 
Topp