Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Udda bandstorlekar

Diskussion i 'Diskussion' startad av Hexagon, 10 juni 2016.

1. Hexagon
    Trådstartare

Hexagon Borgare

Har kikat på en eller ja, flera olika klockor som har ojämna mm-mått mellan luggarna. Tex 19mm, vilket verkar svårt att hitta tex gummistrap till. (Tips mottages gärna!!).

Har iallafall läst att många kör 20mm band på en klocka som är 19mm, har dock endast sett läder. Någon med sådan erfarenhet på gummi?

Om jag inte hittar 19mm i rätt stil och smak, bör jag köpa 18mm eller 20mm? Finns det några fördelar/nackdelar med att ha för brett/för smalt strap?

Tack!

2. Anti

Anti Stadsbo

Från:
    08
    Det känns rent spontant som att man borde kunna trycka på ett 20mm? Om det mot förmodan inte skulle funka så är det väl bara att hyvla 0,5mm på varje sida på ett 20mm band så borde det sitta som en smäck :)

Hexagon gillar detta.
  3. Hexagon
    Trådstartare

Hexagon Borgare

Ja kanske? Får köpa ett och testa helt enkelt. Jag har aldrig haft gummi, eller fel storlek på bandet, så tänkte om någon hade erfarenhet av det. Eller om man direkt skulle köra på mindre storlek istället för för stor.

4. Anti

Anti Stadsbo

Från:
    08
    Inte jag heller, spekulerade bara egentligen. Någon annan kan nog komma med ett mer accurate svar!

Hexagon gillar detta.
  5. daveid

daveid Stadsbo

Gummi kan du ofta klippa/skära i med relativt gott resultat. Kan dock inte garantera att det funkar med alla typer av gummiarmband.

6. Andyrew

Andyrew Stadsbo

Gummi skulle jag säga är enklare på udda storlekar. Kör ett 22mm hirsch pure på min hc som har 21mm lug width. Kan ta en bild sen men gummi är ju betydligt mer flexibelt!

Hexagon gillar detta.
  7. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Hellre för stort än för smalt. 20 mm går fint i de flesta fall att trycka in i en 19 mm lugg. Likaså 20 i 18 mm men där går nog gränsen?

Hexagon gillar detta.
  8. anno1884

anno1884 Bonde

Funderar också på detta fast med nato, gäller samma princip där? Går ju inte att hyvla som i ett gummistrap eller spelar 1mm ingen roll åt båda håll?

9. Lithium

Lithium Stadsbo

20160528_081456.jpg

22 mm nato på 21 mm mellan bandhornen. Funkar men inte optimalt.

10. noeLLY

noeLLY Stadsbo

Läder och gummi funkar 1mm över på galant men funkar inte lika bra på Nato som synes

Mårtenssons ur Brookfield