• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Udda bandstorlekar

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Har kikat på en eller ja, flera olika klockor som har ojämna mm-mått mellan luggarna. Tex 19mm, vilket verkar svårt att hitta tex gummistrap till. (Tips mottages gärna!!).

Har iallafall läst att många kör 20mm band på en klocka som är 19mm, har dock endast sett läder. Någon med sådan erfarenhet på gummi?

Om jag inte hittar 19mm i rätt stil och smak, bör jag köpa 18mm eller 20mm? Finns det några fördelar/nackdelar med att ha för brett/för smalt strap?

Tack!
 

Anti

Cartier
Det känns rent spontant som att man borde kunna trycka på ett 20mm? Om det mot förmodan inte skulle funka så är det väl bara att hyvla 0,5mm på varje sida på ett 20mm band så borde det sitta som en smäck :)
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Det känns rent spontant som att man borde kunna trycka på ett 20mm? Om det mot förmodan inte skulle funka så är det väl bara att hyvla 0,5mm på varje sida på ett 20mm band så borde det sitta som en smäck :)
Ja kanske? Får köpa ett och testa helt enkelt. Jag har aldrig haft gummi, eller fel storlek på bandet, så tänkte om någon hade erfarenhet av det. Eller om man direkt skulle köra på mindre storlek istället för för stor.
 

Anti

Cartier
Ja kanske? Får köpa ett och testa helt enkelt. Jag har aldrig haft gummi, eller fel storlek på bandet, så tänkte om någon hade erfarenhet av det. Eller om man direkt skulle köra på mindre storlek istället för för stor.
Inte jag heller, spekulerade bara egentligen. Någon annan kan nog komma med ett mer accurate svar!
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Gummi kan du ofta klippa/skära i med relativt gott resultat. Kan dock inte garantera att det funkar med alla typer av gummiarmband.
 

Andyrew

Cartier
Gummi skulle jag säga är enklare på udda storlekar. Kör ett 22mm hirsch pure på min hc som har 21mm lug width. Kan ta en bild sen men gummi är ju betydligt mer flexibelt!
 

rogart-63

Patek
Hellre för stort än för smalt. 20 mm går fint i de flesta fall att trycka in i en 19 mm lugg. Likaså 20 i 18 mm men där går nog gränsen?
 

anno1884

Panerai
Funderar också på detta fast med nato, gäller samma princip där? Går ju inte att hyvla som i ett gummistrap eller spelar 1mm ingen roll åt båda håll?
 

Lithium

Cartier
Funderar också på detta fast med nato, gäller samma princip där? Går ju inte att hyvla som i ett gummistrap eller spelar 1mm ingen roll åt båda håll?

20160528_081456.jpg


22 mm nato på 21 mm mellan bandhornen. Funkar men inte optimalt.
 
Topp