• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Udda Rolex DayDate tavlor

Målarn

The Steak
Så mycket som det köps DayDates här på KS så tänkte jag att jag skapar en tråd med lite udda tavlor på just DayDates :)

Fyll på gärna om ni har bild/bilder...


Stella







Lapis Lazuli



Malachite = GRYM !!!



Grossulaire



Onyx



Tiger Eye



UAE (United Arab Emirates)



Oman





Finns med på Christies nästa klockauktion i Hong Kong ($40.000-$60.000)


Tiffany



Saudi Arabia



Nigeria



 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Håller med övriga! Kul tråd! Gillart!

Onyx eller en galen Stella hade varit ett givet val om jag hade haft råd och kunnat bära upp en DD.

Fråga: nr 2 uppifrån, är det också en 'bark' eller är det ytterligare en DD-variant jag inte känner igen?
 

Sond

Patek
Jag gillar de helsvarta. De är faktiskt helt galna och inget som jag egentligen gillar. Men ändå, när man ser den i verkligheten är den magisk. Såg en på Sture Hof i somras och en i London tidigare.
 

Målarn

The Steak
Håller med övriga! Kul tråd! Gillart!

Onyx eller en galen Stella hade varit ett givet val om jag hade haft råd och kunnat bära upp en DD.

Fråga: nr 2 uppifrån, är det också en 'bark' eller är det ytterligare en DD-variant jag inte känner igen?

Tackar!! Uppskattas :)

Nr2.. Tror inte det är en Bark DD, den där finishen ser inte ut som Bark enligt mig. Någon annan som vet mer???
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Satt bredvid en Nigeriansk diplomat på inrikesflyget i USA och han hade den som visas på näst sista bilden. Riktig cool måste jag säga, helguldare. Visste dock inte vad det var jag såg förrän 2 veckor senare då jag googlade på det..
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Jag bara älskar denna kombo.
Stella Burgundy-1
Rolex-Day-Date-Stella-burgundy-1.jpg
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Den Day-Date som måste vara ovanligast av dem alla känns som denna. Den absolut första Day-Daten som gjordes och presenterades på Basel Fair i Schweiz 1956, helt otroligt vacker och med de röda detaljerna samt 50m 165ft i tavlan så är detta en absolut favorit. Finns det någon av de efterföljande som har en likadan tavla?

1956-Very-First-Rolex-Day-Date.jpg

1584183-day-date-1956-jpg_1467825.jpg
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Vad står Stella för? McCartney?


Tror inte det står för något speciellt utan det var vad Rolex döpte denna typ av tavla för 1970.
"In the 1970's, Rolex made a series of colored dials with a multi-layered lacquer coat. Referred to as Stella dials"

Burgundy då? Anspelar det på Ron Burgundy ;) ?
 

Målarn

The Steak
Vad står Stella för? McCartney?

Tror inte det står för något speciellt utan det var vad Rolex döpte denna typ av tavla för 1970.
"In the 1970's, Rolex made a series of colored dials with a multi-layered lacquer coat. Referred to as Stella dials"

Burgundy då? Anspelar det på Ron Burgundy ;) ?

Citerar Singular s text: Namnet sägs komma från Frank Stella, men ingen vet riktigt - läckra emaljtavlor hursomhelst, finns i många olika färger.
 
Topp