• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Uhrglasproduktion tillverka eget klockglas.

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Svårt att hitta rätt glas ibland, så vad gör man? Jo man tillverkar ett eget såklart... :)

SAM_3860.JPG
SAM_3862.JPG
SAM_3865.JPG
SAM_3868.JPG
SAM_3870.JPG
SAM_3875.JPG
SAM_3878.JPG

SAM_3881.JPG


yUWasTW.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Imponerande! Där har du ett bra extraknäck. Vad är det för tank du sitter på?
Haha, kanske det. Om det inte vore för att det tar en bra stund att knåpa ihop ett ;)


Wow! :woot:
Det här toppar allt i hemslöjdsavdelningen.
Tack, kul att det uppskattas!


Skulle ju vilja se en spännande paketöppning med skumpa av Uhrglas Platte paket! Riktigt bra jobbat. Nu blev jag glad igen:)


Hänger inte alls med på noterna, men kul att du blev glad! :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag känner mig snuvad på paketöppning:( Du skulle ha skapat lite förväntningar, haussat stämningen med tidiga inlägg om att nåt stort är på. Skumpa på kylning. Tända ljus... och så äntligen vad har eriksson850 köpt? Jo... kan det vara... jo det är... Uhrglas Platte aus Deutschland!


Haha, men glasplattorna köpte jag ju för flera månader sedan! :)

Ska försöka införliva dina förväntningar med en uppackning på tanken senare i veckan... ;)
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Haha, men glasplattorna köpte jag ju för flera månader sedan! :)

Ska försöka införliva dina förväntningar med en uppackning på tanken senare i veckan... ;)


JA! Under pompa å ståt! Sätt dig i på pendeln in till stan skramlar vi ihop ett mögelgäng som möter upp med torra mazariner å snutkaffe på någon Myrorna-lounge å startar livetråd när du öppnar paket.
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Hur gick du tillväga? Träbiten, mätningar och så vidare? Mången projekt på denna del av forumet är ju roliga, rätt påhittiga och lite avancerade, men detta är fan lite häxvarning...
:nailbiting:
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Snyggt jobbat . Är det en träbit du använt som form ?

Hur gick du tillväga? Träbiten, mätningar och så vidare? Mången projekt på denna del av forumet är ju roliga, rätt påhittiga och lite avancerade, men detta är fan lite häxvarning...
:nailbiting:

Japp, en björkkloss från vedboden som jag täljt och slipat.

Jag började att mäta boetten för att få ungefärliga mått, sedan lade jag på några millimeter för glasets böjning och för att ha lite att slipa och korrigera.
Efter mätning tog jag en linjal och skårade glaset med en kniv, för att sedan knäcka det. Enligt specifikationerna för glaset skulle det gå att klippa men det var omöjligt utan att spräcka glaset.
Efter ugnen (1 minut på 150 grader) så har böjdes glaset på den hemmagjorda "puckelankan?". Jag har kört på känsla och försökt skapa samma vinkel som på originalglaset.

Till sist en fasligt massa slipande med fil, våtslip-papper, autosol och till sist tandkräm. Det blir en hel del slipande, testande, slipande om vartannat. :)

JA! Under pompa å ståt! Sätt dig i på pendeln in till stan skramlar vi ihop ett mögelgäng som möter upp med torra mazariner å snutkaffe på någon Myrorna-lounge å startar livetråd när du öppnar paket.

Låter underbart! Vi får absolut dra ihop en mögel-GTG!

Snyggt jobbat!
Otroligt kul att se hur klockfanatikernas vardagsproblem hittar lösningar på olika sätt i hemslöjdsinläggen.

Tack! Ja, KS är bra för att få inspiration! :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Nytt projekt idag, fixat ett glas till theargonaut s lilla fickur som ser ut som en zippotändare. Riktigt fin klocka av Invicta innan de sadlade om och blev homagetillverare.

Glaset slipades först för att göras tunnare, sedan till rätt storlek och in i ugnen. Det har en liten kupning för att inte vara i vägen för locket, men samtidigt tillräckligt högt för att visarna inte skulle ta i.

Allt som allt tog det väl runt 2-3 timmar att få det bra och passa perfekt. Längre tid än vad man kanske tror när man ser det. Skulle säkert gå snabbare om man använt maskiner men allt är handslipat. Mycket nöjd med resultatet :)

SAM_3977.JPG
SAM_3978.JPG
SAM_3979.JPG
SAM_3980.JPG
SAM_3981.JPG
SAM_3982.JPG
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Länge sedan jag tillverkade ett glas, men nu blev det ett till till en omega jag ropade in... :)

Auktionsbilden
IMG_20160929_215310_305.JPG


Tavlan utan glas/boett
IMG_20160928_172508_651.JPG

Efter en massa brytande, filande, putsande och bakande i ugn samt tvätt och oljning av verket, var det dags för att limma dit den. (Använder GS-hypo cement)

IMG_20160929_215022_980.JPG

IMG_20160929_160219_874.JPG


Blev rätt bra. :)
IMG_20160929_154310_435.jpg

IMG_20160929_153348.jpg

IMG_20160929_153325.jpg
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Länge sedan jag tillverkade ett glas, men nu blev det ett till till en omega jag ropade in... :)

Auktionsbilden
IMG_20160929_215310_305.JPG


Tavlan utan glas/boett
IMG_20160928_172508_651.JPG

Efter en massa brytande, filande, putsande och bakande i ugn, var det dags för att limma dit den. (Använder GS-hypo cement)

IMG_20160929_215022_980.JPG


Blev rätt bra. :)
IMG_20160929_154310_435.jpg

IMG_20160929_153348.jpg

IMG_20160929_153325.jpg
Trevligt Har alltid hållt uhrglasproduktions arbeten högt! Stämmer det att tillverkningen flyttat från Uppsala till nya lokaler?
 
Topp