• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ultraljudstvätt av länk

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Det här borde klassas som fix.

Ett stycke länk med svart smuts ingrodd.

4y4ady6a.jpg


Äckligt!

3e6egu6y.jpg


Ett st ultraljudstvätt av märket Silver Chest ;) Köpt på Lidl, har tjänstgjort i garaget för tvätt av mopedförgasare och sånt.

by7y5ade.jpg


etudubyn.jpg


Då kör vi! Ställer den på 8 minuter, testar rött Nato på Speedyn och lägger mig på kökssoffan och väntar/skriver detta.

Väntar.....
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Re: Ultraljudstvätt av länk

Pling! Då var det klart.

Väldigt mycket renare :)

7y2uvary.jpg


Det svarta är pulvriserad smuts från nån japansk affärsman kanske ;)

ha5yganu.jpg


aheqy2a5.jpg
 

max

Dancing Queen
Re: Ultraljudstvätt av länk

Någon som har koll på om länkar skall oljas/smörjas efter en tvätt?

Glöm inte att ha en droppe yes i vattnet.
Att fylla en ultraljudstvätt med bensin och köra förgasare brukar ge nytt liv åt tom den mest slutkörda crossen eller moppen :)
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Re: Ultraljudstvätt av länk

Ska inte smörjas då fett/olja drar åt sig smuts vilket ökar slitaget.

Varmt vatten och 5 droppar yes hade jag i.
 

max

Dancing Queen
Re: Ultraljudstvätt av länk

Ok tackar, har nog några industritvätt på landet tror så tänkte köra en vända.
 

jabla

Sarlacc
Re: Ultraljudstvätt av länk

Scaramanga skrev:
Ska inte smörjas då fett/olja drar åt sig smuts vilket ökar slitaget.

Varmt vatten och 5 droppar yes hade jag i.

Riktigt varmt vatten och en överdos av Yes brukar jag köra med :cool:
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Re: Ultraljudstvätt av länk

Tog du isär något eller körde hela som den var? Ser bra ut!
 

vonhall

Rolex
Re: Ultraljudstvätt av länk

Det blev en ultraljudstvätt på kjell&company! Har kört ett par länkar och labbat en del och det verkar fungera bra. Här kör jag en snabbtvätt av låset på några klockor. Är ju framförallt där som placket samlas!
5D8777CD-0FD0-4DC9-A448-1974320C5C6C-655-000000C67502D230_zps982c9401.jpg
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Re: Ultraljudstvätt av länk

vonhall skrev:
Det blev en ultraljudstvätt på kjell&company! Har kört ett par länkar och labbat en del och det verkar fungera bra. Här kör jag en snabbtvätt av låset på några klockor. Är ju framförallt där som placket samlas!
5D8777CD-0FD0-4DC9-A448-1974320C5C6C-655-000000C67502D230_zps982c9401.jpg

Grattis :) skön lösning.
Kör med med diskmedel ?
 
V

Viggen

Guest
Re: Ultraljudstvätt av länk

Fick hem min maskin idag. Har kört alla mina länkar i metall. När jag läste igenom instruktionsmanualen så ser man att det står att man kan köra klockor (dykare) om de är vattenskyddade till mer än 50m/5atm.

Tyvärr står det inget om detta endast gäller digitala/quartz, eller om det funkar med manuella/automatiska urverk. Frågan är skall man våga prova med någon gammal beater? :)
 

Bilagor

  • DSC_0001 (2).jpg
    DSC_0001 (2).jpg
    108.6 KB · Visningar: 242

_jonte

Patek
Re: Sv: Ultraljudstvätt av länk

Vet inte om jag uppfattar dig rätt; men du funderar alltså på om ett mekaniskt urverk kan ta skada av ljudvågorna? Mycket tveksam till att det skulle vara möjligt. Snarare endast vattentätheten som kan påverkas.
 
V

Viggen

Guest
Re: Sv: Ultraljudstvätt av länk

_jonte skrev:
Vet inte om jag uppfattar dig rätt; men du funderar alltså på om ett mekaniskt urverk kan ta skada av ljudvågorna? Mycket tveksam till att det skulle vara möjligt. Snarare endast vattentätheten som kan påverkas.

Rent av alla klockor oavsett urverk, tänkte jag. Det stod att det bildas 43 000 pulser i sekunden. Känns som om ett urverk skulle ta stryk från en sådan behandling. Nu vet jag ju inte hur kraftiga dessa pulser är, så det är svårt att bygga sig en uppfattning. :)

Funkar kanon på länkar och diverse andra mojänger som jag har kört idag dock. :D
 

vonhall

Rolex
Re: Ultraljudstvätt av länk

CaptainOats skrev:
vonhall skrev:
Det blev en ultraljudstvätt på kjell&company! Har kört ett par länkar och labbat en del och det verkar fungera bra. Här kör jag en snabbtvätt av låset på några klockor. Är ju framförallt där som placket samlas!

Grattis :) skön lösning.
Kör med med diskmedel ?

Ja en liten droppe och det blir jättebra resultat! Över förväntan faktiskt!
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Re: Ultraljudstvätt av länk

Har ni som köpt era på Kjell&Co köpt 1400ml? Är det ett stort åbäke? En 600 ml borde väl duga lika bra?
Man blev ju faktiskt lite sugen på en... :cool:
 

vonhall

Rolex
Re: Ultraljudstvätt av länk

Bojke skrev:
Har ni som köpt era på Kjell&Co köpt 1400ml? Är det ett stort åbäke? En 600 ml borde väl duga lika bra?
Man blev ju faktiskt lite sugen på en... :cool:
Nej den är inte speciellt stor! Hade nog inte viljat ha en mindre tank.
 
Topp