Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Ultraljudstvätt av urverksdelar?

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av christer12, 8 augusti 2016.

1. christer12
    Trådstartare

christer12 Bonde

Hur gör ni som tvättar urverksdelarna i ultraljudstvätten, lägger ni dom löst på botten eller har ni såna där tjusiga små koppar som man ser att proffsen använder? Och var köper man kopparna?

2. alexndr

alexndr Borgare

Från:
    Stockholm
    Jag har köpt Elma- koppar på cousinsuk.com (https://www.cousinsuk.com/product/baskets-pots?code=U32210#). I dem kör jag Elmas stackade nätbehållare (https://www.cousinsuk.com/product/064mm-baskets-fittings). Egentligen är nätbehållarna konstruerade för att köra i Elma- maskinerna men jag tycker det fungerar bra. Kopparna fylls med rengörings/skölj- vätska och sänks sedan ner i ultraljuds-tanken som är fyllt med vanligt vatten. Fördelen blir att man behöver minimalt med rengörings/skölj- vätska. Jag brukar även för-värma vattnet lite. Min ultraljudstvätt kan göra det själv men det tar tid.

Senast ändrad: 8 augusti 2016
  3. christer12
    Trådstartare

christer12 Bonde

Oj nätbehållarna var inte billiga. Du kör nätbehållare i en kopp och sen koppen i maskinen? Varför inte lägga delarna direkt i koppen och skippa nätbehållaren?

4. alexndr

alexndr Borgare

Från:
    Stockholm
    Av två anledningar:

1. Nätbehållaren ger möjligheten att hålla lite ordning på delarna. Ett måste när man börjar skruva i lite mer avancerade urverk skulle jag säga. Ett alternativ är ju att tvätta i flera omgångar med det skulle bli tidskrävande.

2. Man kan flytta delarna mellan tvätt och skölj utan att behöva plocka del för del.

Ett billigare alternativ till nätbehållarna är te- silar av olika slag. Det testade jag själv ett tag. I mitt sista test med te- silar använde jag de som har en klämma. Det gjorde att delarna "kapslades in" i behållaren. Fördel: De är billiga och tvätten rymde flera stycken så jag kunde göra sorteringen redan då. Nackdelen: delar hade en tendens att gå upp i rök (ofta fastnade de minsta delarna i skarvar på silarna och de var inte helt enkla att hitta).

5. christer12
    Trådstartare

christer12 Bonde

6. alexndr

alexndr Borgare

Från:
    Stockholm