• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ultraljudstvätt - vad och var köpa?

D

Deleted member 1154

Guest
Som frågan lyder

Om man vill ha en enklare till klockor. Köpte den billigaste på ebay, men den funkar väl sådär? Metallbotten som länken ligger och skallrar mot och repas inget bra.

Vill väll lägga max 800kr, om det verkar okej?

Hit me, gärna ebay eller import av nåt slag, bara den är schysst och prisvärd...
Behöver inte vara inbyggd dator, men hyffsat bra konstruktion..

Vill väl tvätta ca 1 klocka i månaden max.

Sen till handhavande: kan man slänga i hela boetten i där? Och ska man köra nån amoniak/ tvättmedelslösning?

Och hur ser sig nördar som pratar " opolerat " till att klockan/ länken tar sig ett bad till jul varken det behövs eller inte? :)
 

jabla

Sarlacc
Har också den minsta från Kjelle och den funkar helt ok till mina klocklänkar.
Biltema har samma för 429:-
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
På bilden hos Kjell så ligger hela klockan i maskinen. Jag som nybörjare undrar vad ni andra tycker om det?

Jag har några exemplar liggandes hemma som är i bitande behov av rengöring så den såg faktiskt vettig ut. Är det bättre att köpa en med högre effekt, märker man en stor skillnad?
 

Onelund

Rolex
På bilden hos Kjell så ligger hela klockan i maskinen. Jag som nybörjare undrar vad ni andra tycker om det?

Jag har några exemplar liggandes hemma som är i bitande behov av rengöring så den såg faktiskt vettig ut. Är det bättre att köpa en med högre effekt, märker man en stor skillnad?



Jag tycker den har funkat för mina behov, då har jag mestadels haft klockdelar samt diverse dykutrustning såsom delar till regulatorer och förstasteg som behövts rengöras, från etc kalk och annan skit, kört med varmvatten och en gnutta yes, so far so good :)
 
D

Deleted member 1154

Guest
Ok tack.... Ska man köra såpa , amoniak och vatten eller vad gäller?

Va nån som sa hälften varmvatten, hälften såpa och en kork amoniak?

Vad tror ni om det?
 
D

Deleted member 1154

Guest
Sen kanske jag är dum men hur funkar den?

Ska man köra en gång eller flera gånger? Boett och glas eller bara boett?
Kan man slänga i skinnband också?
Gummiremmar till klockor osv.?

Och vilken av kjells ska jag köpa om de kostar 499kr båda två?
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Jag tycker den har funkat för mina behov, då har jag mestadels haft klockdelar samt diverse dykutrustning såsom delar till regulatorer och förstasteg som behövts rengöras, från etc kalk och annan skit, kört med varmvatten och en gnutta yes, so far so good :)

Kjells funkar kalas!


Låter ju bra, jag ska se när jag kommer till skott med mina planer men nu har jag lite kött på benen. Tack för informationen :)
 
Bäst och snabbast fungerar det med den vätskan som bäst löser skiten!
Alltså är det något med ingrodd olja eller fett så fungerar det bäst med en skvätt avfettning i, och efter det en snabb runda i rent vatten!
Att tänka på är att monterade rörliga delar "ultraskallrar" mot varandra och på sikt glappar upp, (även om det bara handlar om hundradels mm!)
Bäst är alltid demonterade lösa delar!
 

Onelund

Rolex
Bäst och snabbast fungerar det med den vätskan som bäst löser skiten!
Alltså är det något med ingrodd olja eller fett så fungerar det bäst med en skvätt avfettning i, och efter det en snabb runda i rent vatten!
Att tänka på är att monterade rörliga delar "ultraskallrar" mot varandra och på sikt glappar upp, (även om det bara handlar om hundradels mm!)
Bäst är alltid demonterade lösa delar!



Kanonbra att du påpekar att det som du stoppar i ultra ska vara isärplockat.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Tvättar endast boetten om jag ska tvätta eller länken separat.
Dvs inte hela klockan, men sen gör jag ju självklart inte det med mina nyare klockor som man inte vill fippla med och öppna så tätheten äventyras.

Ofta länken som blir smutsig.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Hela klockan ska absolut inte köras i badet... Då kan oljor förflytta sig från juveler och andra delar till fel platser... Om du inte vill att den ska skramla omkring och bli repig, så kan du lägga i en liten gummimatta i botten.
 

Minuteman

Rolex
Stämmer det att t.ex. en länk skramlar runt så mycket att den kan repas?
Och hur fungerar det att tvätta en länk, om man hellst skall montera isär alla delar innan tvätt?
Motverkar ju syftet en hel del i så fall :)
Har ingen tvätt än, så jag har ingen erfarenhet.
 
D

Deleted member 1154

Guest
Bäst och snabbast fungerar det med den vätskan som bäst löser skiten!
Alltså är det något med ingrodd olja eller fett så fungerar det bäst med en skvätt avfettning i, och efter det en snabb runda i rent vatten!
Att tänka på är att monterade rörliga delar "ultraskallrar" mot varandra och på sikt glappar upp, (även om det bara handlar om hundradels mm!)
Bäst är alltid demonterade lösa delar!

Vad innebär detta för stållänkar, kan de repas mot varandra?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Vad innebär detta för stållänkar, kan de repas mot varandra?


Jag har svårt att se att det skulle kunna göra så mycket skada om du kör en länk 2 gr per år... Värre i så fall att inte tvätta den över huvud taget. Bäst är väl kanske ändå att plocka isär den fullständigt innan tvätt, men det tar ju sin tid :)
 

jabla

Sarlacc
Brukar aldrig skruva isär mina länkar innan ultraljudstvätt men däremot efterdra alla skruvar när den badat färdigt.
 
Körde nyligen sönder min pappas ul-tvätt från biltema, den hade ett par år på nacken men blivit extremt använd, den började plötsligt lukta lite bränt och "vibrerade"/lät inte som det brukade. Kan vara något enkelt att åtgärda när jag får för mig att öppna den, men jag vill nog ändå lyfta fram det :)

är till 99% säker på att den kom från biltema, men en till utseendet likadan finns även på kjell.com

http://www.kjell.com/sortiment/hus-...dsrengoring/ultrasonic-cleaner-cd-4800-p40491
 

RickardG

Breitling
Jag tror nog inte att tvätta hela länken är något som helst problem med tanke på förslitning, det är nog helt enkelt så man gör för att rengöra länkar... En mjuk matta på botten av korgen är ett smart sätt att se till att det man lägger i inte far runt och repas av den anledningen.
Det jag däremot förstått är att man absolut inte ska lägga i boett med urverket i!!!
 

Stomatologen

Patek
2-Faktor
Topp