• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ultraljudstvätt

Tapiren

Cartier
Jag följer upp lite; idag lät jag länken ligga i en blandning av varmt vatten och YES diskmedel en kvart, för att därefter köra den en vända i tvätten, och nu är den verkligen kliniskt ren. Stor, stor skillnad mot att bara slänga ned den i tvätten (trots varmt vatten och rengöringsmedel).
 
Köpte mig en ULT (UltraLjudsTvätt ) från kjell.co . Modellen som var nedsatt till 499kr. Fick köra min Tissotlänk 3 gånger 480sek innan den blev riktigt ren (länken inte ordentligt rengjord på 1-2 år).

Hur många gånger kör ni era länkar? Räcker en gång? Fel på min ULT eller var min länk riktigt skitig? =)
 

Psykel

Patek
Köpte mig en ULT (UltraLjudsTvätt ) från kjell.co . Modellen som var nedsatt till 499kr. Fick köra min Tissotlänk 3 gånger 480sek innan den blev riktigt ren (länken inte ordentligt rengjord på 1-2 år).

Hur många gånger kör ni era länkar? Räcker en gång? Fel på min ULT eller var min länk riktigt skitig? =)
Varierar beroende på skitighet. Jag tvättar mest nyinkomna vintagelänkar. Brukar behöva köra 2-3 gånger i 480 sek efter att länken legat i varmt vatten i kanske en kvart först.
Jag har förövrigt förmodligen samma tvätt som du. Men som sagt: Låt länken ligga och dra så skiten löses upp lite innan du drar igång ultraljudet.
 
Varierar beroende på skitighet. Jag tvättar mest nyinkomna vintagelänkar. Brukar behöva köra 2-3 gånger i 480 sek efter att länken legat i varmt vatten i kanske en kvart först.
Jag har förövrigt förmodligen samma tvätt som du. Men som sagt: Låt länken ligga och dra så skiten löses upp lite innan du drar igång ultraljudet.
Toppen, tack för infon.
Är det varmvatten och några droppar Yes som gäller?
 

Psykel

Patek
Toppen, tack för infon.
Är det varmvatten och några droppar Yes som gäller?
Det är vad jag kör på och funkar fint! Även boetter (utan urverk, naturligtvis) blir som nya efter en omgång eller två. Jag kör som sagt endast vintagegrejer, dock. Så det är nog inget du behöver tänka på om du bara har nyare klockor.
Och sen kör jag inte jättevarmt vatten. Typ "tvätta händerna" temperatur kör jag på.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Disclaimer: så här gör jag, dock inte med plastgrejer. Det betyder inte att det är rätt.
Jag kör i 55-gradigt vatten (tvätt med värme) och svinigt mycket Yes. Först 5 min, det som inte blir rent då (länkar etc) får sedan ligga i blöt en halvtimme, sedan fem min till, byta vatten och fem min. Ta-da!
 
Köpte mig en ULT (UltraLjudsTvätt ) från kjell.co . Modellen som var nedsatt till 499kr. Fick köra min Tissotlänk 3 gånger 480sek innan den blev riktigt ren (länken inte ordentligt rengjord på 1-2 år).

Hur många gånger kör ni era länkar? Räcker en gång? Fel på min ULT eller var min länk riktigt skitig? =)


Kan vara samma som min ;) har haft den några år nu, 480sek
 
IMG_0462.JPG
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Det beror på vilka ringar, örhängen etc man stoppar i, @Hawk100
En del smycken går att förstöra fullständigt i ultran. Alla mjuk dekor som pärlor, korall, bärnsten, opaler mm, kan bli fullkomligt förstörda. En hel del sten fixar inte värmen i tvätten eller riskerar spricka av temperatursvängningarna när man plockar i och ur. En "klassiker" är att tvätta äldre granatsmycken där det ligger en liten pappskiva under varje sten. Pappen sväller i vattnet och trycker ut alla stenar ur smycket.
Men moderna smycken i enbart någon ädelmetall eller diamanter, safirer och rubiner är sällan något problem. Det finns fallgropar även där, speciellt på antika smycken. Rådfråga gärna din lokala guldsmed om du är osäker.
 
Det beror på vilka ringar, örhängen etc man stoppar i, @Hawk100
En del smycken går att förstöra fullständigt i ultran. Alla mjuk dekor som pärlor, korall, bärnsten, opaler mm, kan bli fullkomligt förstörda. En hel del sten fixar inte värmen i tvätten eller riskerar spricka av temperatursvängningarna när man plockar i och ur. En "klassiker" är att tvätta äldre granatsmycken där det ligger en liten pappskiva under varje sten. Pappen sväller i vattnet och trycker ut alla stenar ur smycket.
Men moderna smycken i enbart någon ädelmetall eller diamanter, safirer och rubiner är sällan något problem. Det finns fallgropar även där, speciellt på antika smycken. Rådfråga gärna din lokala guldsmed om du är osäker.

Tack för bra tips!
 

Hawk100

Rolex
Det beror på vilka ringar, örhängen etc man stoppar i, @Hawk100
En del smycken går att förstöra fullständigt i ultran. Alla mjuk dekor som pärlor, korall, bärnsten, opaler mm, kan bli fullkomligt förstörda. En hel del sten fixar inte värmen i tvätten eller riskerar spricka av temperatursvängningarna när man plockar i och ur. En "klassiker" är att tvätta äldre granatsmycken där det ligger en liten pappskiva under varje sten. Pappen sväller i vattnet och trycker ut alla stenar ur smycket.
Men moderna smycken i enbart någon ädelmetall eller diamanter, safirer och rubiner är sällan något problem. Det finns fallgropar även där, speciellt på antika smycken. Rådfråga gärna din lokala guldsmed om du är osäker.
Tur frugan bara får diamanter av mig! Då är det ju "safe"..... ;)
Men tack för en bra beskrivning över när man ska vara extra försiktig!!! :nailbiting:
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
@rogart-63, beror på att den förmodligen är en kraftfullare maskin än hobbymaskinerna ifrån Clas och Kjelle. Har en med dubbla tongeneratorer som jag använder dagligen sedan ungefär tio år.
 

rogart-63

Patek
Nån som kan förklara varför det låter mindre om man fyller på nytt vatten? Har märkt att den låter mer när den gått en omgång? Slår ultraljudet sönder vattenpartiklarna på nåt sätt? Fyller jag då på lite nytt vatten går den tystare en stund.
 

Hugii

Audemars
Nån som kan förklara varför det låter mindre om man fyller på nytt vatten? Har märkt att den låter mer när den gått en omgång? Slår ultraljudet sönder vattenpartiklarna på nåt sätt? Fyller jag då på lite nytt vatten går den tystare en stund.
Undrar om det har med diskmedel/tensid att göra.

Intressant antagande, kör en omgång utan diskmedel.
 

Jurutera

Breitling
Kan det vara önskvärt att utraljudstvätta i ren sprit eller lite grövre lösningsmedel? Eller räcker vatten och yes för att få det helt rent?

Allt gott
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Kan det vara önskvärt att utraljudstvätta i ren sprit eller lite grövre lösningsmedel? Eller räcker vatten och yes för att få det helt rent?
Allt gott
Jag använder aldrig något annat än diskmedel, Skona parfymfri om vi går in på märken. Har en 2,5 liters maskin där jag blandar i ca 2 dl diskmedel. Mäter inte upp utan kör på känn.
 
Topp