• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ulysse / Girard /Zenith mfl istället för Omega ?

antikmartin

Cartier
2-Faktor
Hej! är lite ringrostig på det här med klockors värde mm då jag mest hållt på med Antikt senaste årtiondet
men har börjat på och köpa lite igen...

Senast jag höll på var Girard Perragaux, Ulysse Nardin , Zenith och till viss del Heuer väldigt eftertraktade
men nu verkar det som om de flesta märken halkat efter mot Omega och Rolex som precis alla letar så om man vill ha en till fin kronograf för 10-25.000 men ändå köpa något som håller värdet och är relativt lättsålt .. Vad sägs om dessa ur, fördelar ,nackdelar : ( alla i kronografversion, från 1980tal och 90 tal (utom Heuern) , stål alt guld+stål, och 38 mm eller större )

Girard Perregaux GP 7000
Girard Perregaux Richeville
Ulysse Nardin San Marco
Ulysse Nardin Marine chronometer
Zenith El Primero Rainbow
Heuer Bendeswehr
Universal Geneve Compax

MVH Martin
 

fredrik

Omega
Omega fick sålt så många blå Seamaster 300 under 00-talet att många idag är ganska trötta på dem. Tror därmed att många letar sig vidare och trillar in på mer ovanliga märken. Själv har jag i stort sett bara samlat Omega tidigare men där är en lucka i intressanta klockor från dem på ca. 30 år (80, 90 och 00 talet). Rolex är Rolex så lika stabila som snaps till sill.
Gått över mer och mer till Rolex, IWC och JLC men märker nu att jag hittar en del intressant utanför också. Speciellt till bättre priser. Köpte en Girard Perregaux Traveller för ett par veckor sedan och är grymt nöjd.
Men oavsett märke så tror jag inte på guld / stål.
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
antikmartin skrev:
Hej! är lite ringrostig på det här med klockors värde mm då jag mest hållt på med Antikt senaste årtiondet
men har börjat på och köpa lite igen...

Senast jag höll på var Girard Perragaux, Ulysse Nardin , Zenith och till viss del Heuer väldigt eftertraktade
men nu verkar det som om de flesta märken halkat efter mot Omega och Rolex som precis alla letar så om man vill ha en till fin kronograf för 10-25.000 men ändå köpa något som håller värdet och är relativt lättsålt .. Vad sägs om dessa ur, fördelar ,nackdelar : ( alla i kronografversion, från 1980tal och 90 tal (utom Heuern) , stål alt guld+stål, och 38 mm eller större )

Girard Perregaux GP 7000
Girard Perregaux Richeville
Ulysse Nardin San Marco
Ulysse Nardin Marine chronometer
Zenith El Primero Rainbow
Heuer Bendeswehr
Universal Geneve Compax

MVH Martin


Om du nu handlar med tanke om att flippa så är väl dessvärre dessa märken inte de mest snabbflippade. Å andra sidan, om du köper begagnat så har ju det initiala prisraset redan skett....

Min bedömning av mest lättsålt till mest svårsålt av dina angivna märken är: Heuer, Zenith, GP, UN.

Ska du ha stabila andrahandspriser är det Rolex, Omega, Panerai samt Seiko som gäller. Där Rolex är i en helt egen liga.

Good luck :)
 

antikmartin

Cartier
2-Faktor
Ok Tack för era synpunkter .. Ja det är bara begagnat som gäller och köper väl för att använda men
vill också ha tillbaka pengarna vid ev försäljning....
 
leben skrev:
Om du nu handlar med tanke om att flippa så är väl dessvärre dessa märken inte de mest snabbflippade. Å andra sidan, om du köper begagnat så har ju det initiala prisraset redan skett....

Min bedömning av mest lättsålt till mest svårsålt av dina angivna märken är: Heuer, Zenith, GP, UN.

Ska du ha stabila andrahandspriser är det Rolex, Omega, Panerai samt Seiko som gäller. Där Rolex är i en helt egen liga.

Good luck :)

+1
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Zenith och Heuer känns väl också rätt stabila, om man plockar rätt modeller. Särskilt Heuer har ju en rätt hård samlarkärna åtminstone utomlands.
 

DrDre

Patek
Personligen gillar jag GP, även om jag aldrig ägt någon. Ett råd dock, kolla upp servicekostnaden innan du slår till. Jag kan tänka mig att GP, UN mfl kan kosta några kronor att serva. Mitt förslag om du vill ha något som är lite roligare/ovanligare än det vanliga Omega, Rolex Breitling gänget, skulle vara en IWC pilot chrono, ref 3706. Lite smidigare storlek än de nyare och IMHO också snyggare. Och ett ETA 7750 som inte precis gör att du behöver skjuta fram bilbyte eller ändra semesterplanerna för att få den genomgången.
 

antikmartin

Cartier
2-Faktor
Service : Ja . Det är en viktig faktor, Har visserligen en bekant som servar( rengöring, smörjning, packning,provtryck ) kronografer för riktigt rätt pris om verket inte är onormalt krångligt att riva/montera ,men är det tillräckligt dyra ur vill man ha orginalpackningar och kvitto på servicen så
då är det tråkigt om det hamnar på uppåt 10.000 eller mer
eller om butiken skickar den till fabriken för helrenovering trots att bara service var efterfrågat .....

jodå, Navitimern är en favorit som också finns med på listan över tänkbara men vet inte om jag vågar satsa på en gammal 806a eller om nyare automater ( också 7750 ? ) kanske ligger strax över smärtgränsen 25 Dock en av de 10 modeller jag tittat mest på...Breitlings klart läckraste modell..

IWC Flieger är också en favorit ,högt upp på favoritlistan ... gillar verkligen 7750-verkens slitstyrka, kvalitet för pengarna osv,men möjligtvis kanske inte det ljudliga rasslet från verket i fråga jämfört med andra verk,men kanske IWC har lyckats med finishen så pass att de låter mindre än de Breitling /Omega jag haft med detta verk. Nåja inget tvivel om att det sitter ett automatverk där i allafall och .. ja kan mycket väl bli en sån eller nån annan med 7750 i allafall
 
Topp