Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Ulysse Nardin fickur

Diskussion i 'Vintage' startad av Cheval Blanc, 19 januari 2015.

1. Cheval Blanc
    Trådstartare

Cheval Blanc Bonde

Hej KS!

Har kommit över ett fickur från ulysse nardin i närmast perfekt skick med orginalbox. Har vi någon på KS som vet lite mer om detta fickur?

Tack på förhand!

20150119_195623.jpg 20150119_195240.jpg 20150119_195551.jpg 20150119_195306.jpg

eriksson850 och _jonte gillar detta.
  2. Warwian

Warwian Stadsbo

Från:
    Göteborg/Borås
    Hej, Andreas!

Det var minsann inget dåligt fynd! Utan att faktiskt ha sett urverket är det svårt att göra ett utlåtande, men med tanke boett och att den ser ut att vara ämnad civilt bruk så är min gissning att den innehåller vad som benämns av Ulysse Nardin som kaliber 19''' 6.2 Lépine. 19''' (lignes) är ett mått på verkets storlek och 6.2 åsyftar sannolikt verkets höjd i millimeter. Med Lépine menas att sekundvisaren (vid 6) är i linje med uppdragskronan (vid 12). Här är ett exempel på ett sådant verk: [​IMG]
    Värt att nämna är att en variant av verket (i alla fall med samma brygglayout) också existerade i 22 lignes, dessa tycks dock främst ha använts i militärur.

Vad gäller årtal är det svårt att uttala sig, detta då jag måste se verket för att se verkets serienummer. Även med ett serienummer tillgängligt är det svårt att uttala sig om Ulysse Nardin, detta då det inte finns några tillgängliga databaser för åldersbestämning. Bäst är att kontakta företaget direkt!
    Vad gäller stämplar är det också svårt att uttala sig, mest för att de inte går att läsa på bilden du tillhandahållit. Jag tycks dock ana någon guldstämpel?

Gör gärna ett inlägg i Ulysse Nardin-tråden jag skapat med bättre bilder (gärna också på urverket): http://klocksnack.se/threads/ulysse-nardin-bildtung.32950/

eriksson850, Cheval Blanc, Nisus och 1 annan gillar detta.
  3. Cheval Blanc
    Trådstartare

Cheval Blanc Bonde

Tack för svar Warwian! Jag ska försöka ordna en bild på urverket men tillsvidare bifogar jag en tydligare bild på stämplarna. Lägger även in bilderna i den andra tråden.

20150120_223947.jpg

4. David Eriksson

David Eriksson Biskop

Från:
    Stockholm
    Coolt!

Cheval Blanc gillar detta.