• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ulysse Nardin

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
En kollega till mig har en Ulysse Nardin Marine Chronometer. Jag tycker att dom är rätt trevliga och känns helt ok för den prisklassen.

Vad har herrskapet för åsikter och egna erfarenheter av detta märke?
Det är ganska tyst om just Ulysse Nardin


Lånad bild från Google
 

cheepo63

Läderjesus
2-Faktor
Har haft en UN chronometer. Gillade den skarpt. Trist andrahandsvärde och relativt svårflippad när man vill gå vidare. Deras finare modeller håller toppklass.
 

hemingway1999

Friends of KS
2-Faktor
Jag hade också en Marine Chronometer för några år sedan. Den enda klocka jag verkligen ångrar att jag flippat. Fantastisk finish, härlig design. På ett ljust strutsband var den grym! Tycker också det är lite märkligt att de lever i skymundan.

Det finns en rätt häftig UN som varit till salu tre gånger på Pantbanken.se men dragits tillbaka varje gång. En limiterad (25 ex) variant i helguld. Riktigt läcker!

Klart underskattat märke tycker jag!

/Henrik
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Gillar deras dykare, riktigt coola!
1.jpg

Bild lånad från luxurywatches.
 

Galaxy

Rolex
Riktigt snygga. Listpris på 63000 var inte alls så farligt som jag trodde för en UN, får kanske bli en i framtiden.
 

Espresso

Cartier
Har själv en Ulysse Nardin Maxi Marine diver som är inne på sitt 4e år. En klocka jag är väldigt nöjd med och som starkt kan rekommenderas. Ulysse Nardin själva presenterar klockan som att det sitter ett UN-26 urverk i den. Det ska ju dock sägas att på de "billigare" modellerna så är det ett modifierat ETA-urverk som de är byggda på (kommer inte ihåg vilket i huvudet nu). Bra eller dåligt, det får väl vara uppe till den enskilde att argumentera för.

Går man in på mer komplexa klockor och även högre prisklass så presenterar Ulysse Nardin en rad väldigt intressanta klockor. Jag kan rekommendera alla som är intresserade att studera framförallt:
Trilogy of time
The Freak
Moonstruck

Det finns fler intressanta klockor i deras utbud men personligt tycker jag ovan nämnda verkligen är något utöver det vanliga. På den här nivån så producerar Ulysse Nardin även en hel del in-house verk av hög kvalité.

Vad jag vet så är Ulysse Nardin fortfarande ett privatägd bolag som drivs från plats där det grundades 1846, dvs Le Socle i Schweiz.

Vad det kan bero på att de inte är mer kända bland gemene man. Jag tror en del är drivet från att de de facto använder ETA-urverk på deras instegsmodeller, en annan är att de klockor som går upp i prisklass (250k +) ofta inte tillhör de mer klassiska modellerna, om de exempelvis jmf med Patek, Rolex, Breuget etc. Ulysse Nardin exprimenterar gärna med både utseende och teknik. Marknaden för den typen av klockor torde vara något mindre och snävare än för en complicationsmodell från Patek. Det här gör nog att det cirkulerar mindre bilder på "graal"klockor från Ulysse Nardin vilket också gör att får mindre bildexponering. För individer som inte uppskattar klockor mer än att deras arbete/personlig ekonomi gett dem förutsättningar för att köpa en klocka i +50K klassen räknas Ulysse nog rätt lät bort då det är för okänt för den gemene mannen.
 

Falcone

Cartier
2-Faktor
Fick ett mail från UN för något år sedan och blev uppmanad att gå till Nymans för att klämma på några exemplar. Många udda modeller men med klart imponerande mekanik! Klämde bl.a. på dessa, definitivt inga mainstreamklockor:
max-ulysse-nardin-freak-diavolo-watch.JPG

aa91ee4d-0fc0-4d3e-abb4-546653e7b82d.jpg

ULYSSE-NARDIN_Moonstruck_01.jpg
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Gillar främst modellen 263-33! Men de gör rätt galna grejjer också för +2MSEK...
 

Josef B

Bestraffaren
UN gör jävligt fina klockor. Marinekollektionen är riktigt coola, även dressen är stiliga.
Dock en storflippares mardröm, så om det går, köp beggat.
 

cheepo63

Läderjesus
2-Faktor
Svensk ängslighet kanske. Relativt okänt märke som ligger i samma prisklass som ett annat lättflippat märke :) vilket är synd då dom gör en hel del snygga klockor.
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Jag har ägt en UN Maxi Marine Diver 263.33-7 sedan 2007 och bevakat 2.handsmarknaden sedan dess.
Tror efterfrågan är lägre på UN då de flesta vill ha en "shiny pepsiRolex" eller Breitling Navytimer etc. och därav UN inte lika "status", för klockkännare är det dock annorlunda... ;-)
 

JLC

Panerai
2-Faktor
sen kan ju deras range på just Marine Diver modellen vara orsaken. Svårt att bli klassiker då. Håller inte lika stilrent på modellerna som ex. Rolex.

Den finns nu i otaliga versioner, färger, utförande, limited editions (shark/sail, blue ocean etc).
Finns t o m en helt orange med oranget gummiarmband. Eller en helt svart med svart text på mörkgrått med svart strap och svarta titadetaljer...
 

Espresso

Cartier
Har du någon aning om varför den är så svårsåld? dyr servicekostnad, smal kundgrupp? cheepo63


Efter att haft en marine diver i min ägo några år (som visserligen inte alls är uppe till försäljning), har jag insett att märket verkar totalt okänt för personer som inte är intresserade av klockor. Då merparten av klockor som köps, nytt som begagnat, nog inte köps av den genuint klockintresserade utan mer en individ som vill lägga pengar på något kvalitativt, känt varumärke så faller Ulysse bort av sig själv.

En annan parameter att väga in är att på de flesta marinemodeller sitter ett modifierat ETA och det finns ju ett antal trådar här på klocksnack där det argumenteras hur klockor med ETA urverk kan prisas in på +50k klassen. Det här väger nog in för en del personer med.
 

Freddie L

Panerai
Var inne en sväng på Nymans idag, med frugan i släptåg. Hade det varit lugnt hade jag tänkt prova en Panna, men så blev det inte.

Däremot fick vi en mycket trevlig pratstund med UN's europeiska(?) representant som stod i baren med ett par guldkorn på brickan. Bland annat några limiterade modeller (inte Omegalimiterade utan typ 18 tillverkade ex). Han visade en tourbillion med kisel i verket och kolfiber på tavlan, en blå dykare och deras nya "speldosa" som spelade Vivaldis fyra årstider. Dessutom en hour-repeater där ett lejon viftade med tassarna för varje slag. Skuthäftig!
Vågade inte fota och har inte tid att googla bilder just nu.

Inser att det blev ett rätt meningslöst inlägg, men med tanke på hur trevlig representanten var trots att det nog var rätt tydligt att jag inte var i målgruppen för uren tycker jag att jag ska bumpa den här tråden.
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Håller med, ägt två modeller i marine serien som jag gillade skarpt. Dock är service dyr då ingen servar själva i sverige utan måste skicka, räkna med minst 10 ksek för en fullservice, mer om nån del ska bytas.
 

Psykel

Patek
Tycker att deras Dual Time Manufacture är ruggigt läcker, trots futtiga 30m WR. Dock dyr så in i hälleflundra.
3343-126LE-7_93.jpg
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Håller med, ägt två modeller i marine serien som jag gillade skarpt. Dock är service dyr då ingen servar själva i sverige utan måste skicka, räkna med minst 10 ksek för en fullservice, mer om nån del ska bytas.
Hmm är det kanske detta faktum som bidrar till UN's märkligt låga andrahandsvärde ??
 

Ekstrand

Cartier
Var inne en sväng på Nymans idag, med frugan i släptåg. Hade det varit lugnt hade jag tänkt prova en Panna, men så blev det inte.

Däremot fick vi en mycket trevlig pratstund med UN's europeiska(?) representant som stod i baren med ett par guldkorn på brickan. Bland annat några limiterade modeller (inte Omegalimiterade utan typ 18 tillverkade ex). Han visade en tourbillion med kisel i verket och kolfiber på tavlan, en blå dykare och deras nya "speldosa" som spelade Vivaldis fyra årstider. Dessutom en hour-repeater där ett lejon viftade med tassarna för varje slag. Skuthäftig!
Vågade inte fota och har inte tid att googla bilder just nu.

Inser att det blev ett rätt meningslöst inlägg, men med tanke på hur trevlig representanten var trots att det nog var rätt tydligt att jag inte var i målgruppen för uren tycker jag att jag ska bumpa den här tråden.

Tog tyvärr bara en skittrist bild på den, men antar att det är denna du menade!

20151204_171037-1.jpg
 
Topp