Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Ulysse Nardin

Diskussion i 'Diskussion' startad av Mr_Jonas, 22 mars 2014.

1. Mr_Jonas
    Trådstartare

Mr_Jonas Friends of KS

Från:
    Göteborg
    En kollega till mig har en Ulysse Nardin Marine Chronometer. Jag tycker att dom är rätt trevliga och känns helt ok för den prisklassen.

Vad har herrskapet för åsikter och egna erfarenheter av detta märke?
    Det är ganska tyst om just Ulysse Nardin

Lånad bild från Google

Svanis115 och Mernis Bajra gillar detta.
  2. cheepo63

cheepo63 Läderjesus

Från:
    Strängnäs
    Har haft en UN chronometer. Gillade den skarpt. Trist andrahandsvärde och relativt svårflippad när man vill gå vidare. Deras finare modeller håller toppklass.

3. Anfield

Anfield Borgare

Kul udda fågel

4. hemingway1999

hemingway1999 Friends of KS

Jag hade också en Marine Chronometer för några år sedan. Den enda klocka jag verkligen ångrar att jag flippat. Fantastisk finish, härlig design. På ett ljust strutsband var den grym! Tycker också det är lite märkligt att de lever i skymundan.

Det finns en rätt häftig UN som varit till salu tre gånger på Pantbanken.se men dragits tillbaka varje gång. En limiterad (25 ex) variant i helguld. Riktigt läcker!

Klart underskattat märke tycker jag!

/Henrik

5. Mr_Jonas
    Trådstartare

Mr_Jonas Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Grym sommarklocka

6. snoozarn

snoozarn Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Gillar deras dykare, riktigt coola!
    Bild lånad från luxurywatches.

7. Galaxy

Galaxy Friends of KS

Riktigt snygga. Listpris på 63000 var inte alls så farligt som jag trodde för en UN, får kanske bli en i framtiden.

8. Erik F

Erik F Stadsbo

Från:
    Skåne
    Har själv en Ulysse Nardin Maxi Marine diver som är inne på sitt 4e år. En klocka jag är väldigt nöjd med och som starkt kan rekommenderas. Ulysse Nardin själva presenterar klockan som att det sitter ett UN-26 urverk i den. Det ska ju dock sägas att på de "billigare" modellerna så är det ett modifierat ETA-urverk som de är byggda på (kommer inte ihåg vilket i huvudet nu). Bra eller dåligt, det får väl vara uppe till den enskilde att argumentera för.

Går man in på mer komplexa klockor och även högre prisklass så presenterar Ulysse Nardin en rad väldigt intressanta klockor. Jag kan rekommendera alla som är intresserade att studera framförallt:
    Trilogy of time
    The Freak
    Moonstruck

Det finns fler intressanta klockor i deras utbud men personligt tycker jag ovan nämnda verkligen är något utöver det vanliga. På den här nivån så producerar Ulysse Nardin även en hel del in-house verk av hög kvalité.

Vad jag vet så är Ulysse Nardin fortfarande ett privatägd bolag som drivs från plats där det grundades 1846, dvs Le Socle i Schweiz.

Vad det kan bero på att de inte är mer kända bland gemene man. Jag tror en del är drivet från att de de facto använder ETA-urverk på deras instegsmodeller, en annan är att de klockor som går upp i prisklass (250k +) ofta inte tillhör de mer klassiska modellerna, om de exempelvis jmf med Patek, Rolex, Breuget etc. Ulysse Nardin exprimenterar gärna med både utseende och teknik. Marknaden för den typen av klockor torde vara något mindre och snävare än för en complicationsmodell från Patek. Det här gör nog att det cirkulerar mindre bilder på "graal"klockor från Ulysse Nardin vilket också gör att får mindre bildexponering. För individer som inte uppskattar klockor mer än att deras arbete/personlig ekonomi gett dem förutsättningar för att köpa en klocka i +50K klassen räknas Ulysse nog rätt lät bort då det är för okänt för den gemene mannen.

erolorhun, Camo00, john b och 2 andra gillar detta.
  9. Vonlind

Vonlind Stadsbo

Det var ett utav märkena som gjorde mig intresserad. Så snygga, perfekta.

10. hemingway1999

hemingway1999 Friends of KS

Här är ett par bilder på min gamla som jag nämnde tidigare. Tycker den var riktigt trevlig.

/Henrik

DrDre, flugan, David Eriksson och 4 andra gillar detta.
  11. Falcone

Falcone Stadsbo

Fick ett mail från UN för något år sedan och blev uppmanad att gå till Nymans för att klämma på några exemplar. Många udda modeller men med klart imponerande mekanik! Klämde bl.a. på dessa, definitivt inga mainstreamklockor:

Camo00 gillar detta.
  12. JLC

JLC Stadsbo

Från:
    Sollentuna
    Gillar främst modellen 263-33! Men de gör rätt galna grejjer också för +2MSEK...

13. UN gör jävligt fina klockor. Marinekollektionen är riktigt coola, även dressen är stiliga.
    Dock en storflippares mardröm, så om det går, köp beggat.

14. Bingoraalf

Bingoraalf Biskop

Från:
    Malmö
    Jag var väldigt sugen på en sån här, fast hittade inte den till ett tillräckligt lockande pris

15. Omen

Omen Goldmember

Har du någon aning om varför den är så svårsåld? dyr servicekostnad, smal kundgrupp? cheepo63

16. cheepo63

cheepo63 Läderjesus

Från:
    Strängnäs
    Svensk ängslighet kanske. Relativt okänt märke som ligger i samma prisklass som ett annat lättflippat märke :) vilket är synd då dom gör en hel del snygga klockor.

17. JLC

JLC Stadsbo

Från:
    Sollentuna
    Jag har ägt en UN Maxi Marine Diver 263.33-7 sedan 2007 och bevakat 2.handsmarknaden sedan dess.
    Tror efterfrågan är lägre på UN då de flesta vill ha en "shiny pepsiRolex" eller Breitling Navytimer etc. och därav UN inte lika "status", för klockkännare är det dock annorlunda... ;-)

18. JLC

JLC Stadsbo

Från:
    Sollentuna
    sen kan ju deras range på just Marine Diver modellen vara orsaken. Svårt att bli klassiker då. Håller inte lika stilrent på modellerna som ex. Rolex.

Den finns nu i otaliga versioner, färger, utförande, limited editions (shark/sail, blue ocean etc).
    Finns t o m en helt orange med oranget gummiarmband. Eller en helt svart med svart text på mörkgrått med svart strap och svarta titadetaljer...

19. Erik F

Erik F Stadsbo

Från:
    Skåne

Efter att haft en marine diver i min ägo några år (som visserligen inte alls är uppe till försäljning), har jag insett att märket verkar totalt okänt för personer som inte är intresserade av klockor. Då merparten av klockor som köps, nytt som begagnat, nog inte köps av den genuint klockintresserade utan mer en individ som vill lägga pengar på något kvalitativt, känt varumärke så faller Ulysse bort av sig själv.

En annan parameter att väga in är att på de flesta marinemodeller sitter ett modifierat ETA och det finns ju ett antal trådar här på klocksnack där det argumenteras hur klockor med ETA urverk kan prisas in på +50k klassen. Det här väger nog in för en del personer med.

20. Tycker dom är grymma...annorlunda...coola helt enkelt!

erolorhun, Nicklas H, Equilibrium och 3 andra gillar detta.
  21. Freddie L

Freddie L Borgare

Från:
    Mjölby
    Var inne en sväng på Nymans idag, med frugan i släptåg. Hade det varit lugnt hade jag tänkt prova en Panna, men så blev det inte.

Däremot fick vi en mycket trevlig pratstund med UN's europeiska(?) representant som stod i baren med ett par guldkorn på brickan. Bland annat några limiterade modeller (inte Omegalimiterade utan typ 18 tillverkade ex). Han visade en tourbillion med kisel i verket och kolfiber på tavlan, en blå dykare och deras nya "speldosa" som spelade Vivaldis fyra årstider. Dessutom en hour-repeater där ett lejon viftade med tassarna för varje slag. Skuthäftig!
    Vågade inte fota och har inte tid att googla bilder just nu.

Inser att det blev ett rätt meningslöst inlägg, men med tanke på hur trevlig representanten var trots att det nog var rätt tydligt att jag inte var i målgruppen för uren tycker jag att jag ska bumpa den här tråden.

Gold, Equilibrium och Sputniq gillar detta.
  22. Equilibrium

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    Ulysse Nardin är helcoola klockor i mitt tycke, skall nog försöka skaffa mig en sådan någongång :)

23. Buckshot

Buckshot Stadsbo

Designmässigt så ligger dom i topp. Om pengarna inte spelar någon roll så ligger 266-10-3-93 bra till.

24. Buckshot

Buckshot Stadsbo

25. Equilibrium

Från:
    Island
  26. JLC

JLC Stadsbo

Från:
    Sollentuna
    Håller med, ägt två modeller i marine serien som jag gillade skarpt. Dock är service dyr då ingen servar själva i sverige utan måste skicka, räkna med minst 10 ksek för en fullservice, mer om nån del ska bytas.

Freddie L gillar detta.
  27. Psykel

Psykel Präst

Från:
    Sollentuna
    Tycker att deras Dual Time Manufacture är ruggigt läcker, trots futtiga 30m WR. Dock dyr så in i hälleflundra.

28. Equilibrium

Från:
    Island
    Hmm är det kanske detta faktum som bidrar till UN's märkligt låga andrahandsvärde ??

29. Ekstrand

Ekstrand Stadsbo

Tog tyvärr bara en skittrist bild på den, men antar att det är denna du menade!

20151204_171037-1.jpg

Gold, Freddie L och Equilibrium gillar detta.
  30. ScubaKing

ScubaKing Biskop

Har Nymans Ur numera en bar i butiken?? o_O

Mårtenssons ur Brookfield