• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Unbling the thing - hur patinera ny tavla?

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Söker tips och råd på hur man går tillväga om man har en ny urtavla som man tycker är lite för blingig och vill få den att smälta in i patinerad omgivning.

Det tänkta objektet är en AM-tavla till Seiko 6105 som i mina ögon ser förjävlig ut. Blanka index och otäckt grön lysmassa. I väntan på ett bra original är då planen att försöka få åtminstone indexen att se lite medfarna ut. Då indexen är i plast? med kromad kant är jag lite rädd för att ugnsbaka.

Hur gör man? Målar indexen med soyalösning? Ungarnas vattenfärg? Hobbyfärg blandat med mögel? Skrubba indexen försiktigt med glasfiberborste för att matta ytan?

Om lysförmågan försvinner är det mest bara en fördel ;)

Tips emottages tacksamt :)

Alltså från såhär;

image.jpeg


Till nånting i stil med såhär;

image.jpeg
 
Senast ändrad:

soderlund

Cartier
Värme brukar vara en bra början. Här handlar det mer om att experimentera.

Tänkte själv göra något likande med min Vostok, tänkte den skulle få bada i havet över sommaren :doctor:, på en sådär 5-10 meters djup.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Söker tips och råd på hur man går tillväga om man har en ny urtavla som man tycker är lite för blingig och vill få den att smälta in i patinerad omgivning.

Det tänkta objektet är en AM-tavla till Seiko 6105 som i mina ögon ser förjävlig ut. Blanka index och otäckt grön lysmassa. I väntan på ett bra original är då planen att försöka få åtminstone indexen att se lite medfarna ut. Då indexen är i plast? med kromad kant är jag lite rädd för att ugnsbaka.

Hur gör man? Målar indexen med soyalösning? Ungarnas vattenfärg? Hobbyfärg blandat med mögel? Skrubba indexen försiktigt med glasfiberborste för att matta ytan?

Om lysförmågan försvinner är det mest bara en fördel ;)

Tips emottages tacksamt :)

Alltså från såhär;

image.jpeg


Till nånting i stil med såhär;

image.jpeg
Jag är säker på att @Gummo kan avslöja sina knep, mot att du berättar var man får tag på de där franska elastiska banden :)
 

sherwan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Varför inte ha den framför en lampa, värmelampa eller solarie/växt lampa, nu är det bara en tanke men det bör ge samma effekt som en gammal klocka som varit med en hel del år i solen ... eller? tänker jag fel där eller?
Oljor mm bör torka ut om man inte tar ut tavlan innan...
Magister Gummo kanske har provat?
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Varför inte ha den framför en lampa, värmelampa eller solarie/växt lampa, nu är det bara en tanke men det bör ge samma effekt som en gammal klocka som varit med en hel del år i solen ... eller? tänker jag fel där eller?
Oljor mm bör torka ut om man inte tar ut tavlan innan...
Magister Gummo kanske har provat?

In med den i ugnen! Samma sätt som att patinera visare... Tror det blir det bästa resultatet :)

Indexen är ju plast (antar jag) så frågan är om man vågar ugnsbaka?
 

oscarabc

Omega
Hm forcerad åldring genom ljusexponering mha lämplig lampa? Om du bygger en liten låta där du kan montera en lampa, kan försöka kolla upp någon lämplig modell, och sedan lägger in tavla och visare så borde det gå relativt fort att åldra tavla samt visare. Tänk 500 - 3000 h ungefär.

Annars om du har lite tålamod så kan du ju fästa dem på en lämplig planka och placera dem i ett skyddat men ändå soligt söderläge över sommaren? Solen och vädret nöter faktiskt rätt bra på grejerna, jag fick fina resultat på några nato band jag gjorde så med över en sommar iaf :) Bara ingen kråka kommer och försöker sno med sig dem, de brukar ju gilla när saker glittrar lite i solen... Fast det kanske bara skulle bidra till patina ändå!

Men kul tråd! Ska bli kul att följa, hoppas du dokumenterar vald metod och sen hur de förändras över tid. Det skulle vara riktigt intressant att se! :bookworm:
 

swedesoc

Panerai
2-Faktor
Har för mig om att jag läst någonstans att man kan använda kaffe till att patinera indexarna/lume för att få en vintage look.
Vet inte om man behöver baka dom i ugnen men tror inte det.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Tålamod är det ont om så detta måste ju vara nåt man fixar relativt fort. Undrar om varmluftspistol är ett bra alternativ till ugn?
 

_robban

Cartier
2-Faktor
Jag patinerade en urtavla för mååånga år sedan mha tepåsar; tog ett par påsar earl grey eller annat svart te och lät vatten, tepåsar och tavla ligga och goa till sig i typ 4-5 dagar i ett glas. Det viktiga då för mig var att inte låta tepåsen nudda själva tavlan utan bara just te vattnet som sådant.
Nu var den tavlan byggd på annat sätt och av metall så blev som en snygg hinna på tavlan när allt torkade och index blev lite lagom te färgade men kostar ju inte mycket att testa på din för kanske fungerar det? Annars kan du ju testa att måla med soya eller någon form av vattenfärg på index om du nu inte vill som redan nämnts skickar in det hela i ungen en stund.
 
Jag patinerade en urtavla för mååånga år sedan mha tepåsar; tog ett par påsar earl grey eller annat svart te och lät vatten, tepåsar och tavla ligga och goa till sig i typ 4-5 dagar i ett glas. Det viktiga då för mig var att inte låta tepåsen nudda själva tavlan utan bara just te vattnet som sådant.
Nu var den tavlan byggd på annat sätt och av metall så blev som en snygg hinna på tavlan när allt torkade och index blev lite lagom te färgade men kostar ju inte mycket att testa på din för kanske fungerar det? Annars kan du ju testa att måla med soya eller någon form av vattenfärg på index om du nu inte vill som redan nämnts skickar in det hela i ungen en stund.
Jag tror på Soya utspätt med vatten. Då kan du sänka ner tavlan och ta upp den ibland och titta om du är nöjd. Typ som i tepåse-exemplet ovan.
 

Magnus (Sthlm)

Panerai
2-Faktor
Jag har gjort några fuskåldringar och skulle börja med att testa blanda soya och vatten till lagom färg, doppa tandpetare och provmåla på ett vitt papper för att se så du får lagom nyans. Måla sen index med tandpetaren doppad i soyablandningen. Har du tur är lysmassan matt och suger åt sig fint när du lägger på den har du otur är lysmassan blank och soyan lägger sig i droppar utanpå.

Funkar inte soya kan värme funka men det är alltid en chansning om resten av tavlan tål värmen. Ett annat alternativ är att lägga på helt ny lysmassa med den nyans du vill ha men det är mycket pilligare och kan kräva lite övning innan det blir bra.

Lycka till!
 
Topp