• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Unbling the thing - hur patinera ny tavla?

Scaramanga

Patek
2-Faktor

Ett svårt jobb men såhär blev det...

image.jpeg
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Tavlan blev cool! Var visarna så där eller har du gett dig på den åxå? Lite för rödaktiga mot tavlan tycker jag. Gröna dem lite kanske?

Skojar bara. Det där är en sliten originaltavla som jag satt dit. Visarna är ugnsbakade med Mrs Chengs. Ska försöka tvätta av dem så de ljusnar. De blev för röda!
 

Alruts

Rolex
Pledge Member
Fikk inn en 6309 med riktig ful AM 6105 tavle i går:

s-l500.jpg


I dag var det inn på barnrummet etter å ha kjørt dotter i skolan, og tjuvlåne hennes vattenfarger. Har sett at lumen på dom her inte blir beige-brun så jag provade meg lite fram med uttunnad svart på lume och markeringar. En timme i solen før tork senare blev det så her. Missade lite først, men bara att gnugga av førsiktig med q-tips. Blev rett bra IMHO.
IMG_20160419_174839.jpg


Nånn nytta måste man ju ha av ungarna....
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Söker tips och råd på hur man går tillväga om man har en ny urtavla som man tycker är lite för blingig och vill få den att smälta in i patinerad omgivning.

Det tänkta objektet är en AM-tavla till Seiko 6105 som i mina ögon ser förjävlig ut. Blanka index och otäckt grön lysmassa. I väntan på ett bra original är då planen att försöka få åtminstone indexen att se lite medfarna ut. Då indexen är i plast? med kromad kant är jag lite rädd för att ugnsbaka.

Hur gör man? Målar indexen med soyalösning? Ungarnas vattenfärg? Hobbyfärg blandat med mögel? Skrubba indexen försiktigt med glasfiberborste för att matta ytan?

Om lysförmågan försvinner är det mest bara en fördel ;)

Tips emottages tacksamt :)

Alltså från såhär;

image.jpeg


Till nånting i stil med såhär;

image.jpeg
Jag "patinerade" ett fönsterfoder till ett runt fönster med bronsfärg från kreatima, blev riktigt bra. Det finns både järn, koppar, brons.
Man målar först med färgen och sedan med en "aktivator" som sätter fart på oxideringen för att sedan måla med en vätska som stoppar reaktionen.
Funkar på vad som helst och borde vara perfekt till detta. Den är ganska lätt att slipa av om man inte lyckats helt.
 
Topp