• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Unboxing - Seiko Solar

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Efter att ha gått från 3-4 Seikos till endast EN så behövdes Seiko-förrådet fyllas på lite, självklart började jag kika på SKX007/009, SARB, monster osv.

Men för att bryta trenden lite så tänkte jag det var dags att handla något som jag bara fastnade för, utan att bli influerad av vad som är "poppis" :) (Och ja, jag förstår VARFÖR ovan klockor är just poppis)

Efter några timmars surfande på creationwatches, WUS och frenetiskt googlande så hittade jag något som jag föll för direkt. Lite besviken på att det "bara" var en quartz men när jag såg att det var en SOLAR så kändes det ändå ok då det inte var en vanlig quartz utan en teknik som var lite mer intressant'.
För visst blir klockorna bättre när man har någon form av "story" bakom :)

Vad är då speciellt med Seiko Solar?
Som de flesta säkert vet så handlar det om ett quartz-ur som laddas av solenergi och batteriet behövs aldrig bytas.
Introducerade av Seiko 1977 och skillnaden mellan vanliga quartz och solar är att tavlan till en viss del består av solpaneler som överför energin ner till batteriet. Det handlar inte bara om solljus utan allt ljus används för att ladda upp batteriet, skillnaden är att solljus laddar klockan snabbare. Ett full-laddat batteri klarar sig i mörker 6 månader (12 på en del modeller) vilket inte är överdrivet länge för en quartzare men eftersom man aldrig behöver byta batteriet så känns det ändå ganska rimligt.





Mer info finns på:
http://www.seiko-cleanenergy.com/watches/solar/

Mot paketöppningen!

DHL Express, skickades från Singapore i lördags eftermiddag, kvitterades ut idag vid 09.



Lôda i lôdan som vanligt



"Giftbox", har några Seikolådor redan så överlever :)



Och där har vi den!



WS med medföljande kalvläder (kan bli fint om jag sliter in det lite)



Och WS med Hirsch Mariner jag hade liggandes:



Skall bara se till att lära mig kompassen också, lumen verkar för övrigt vara galet bra!

Ett grönt nato kan nog fungera fint också ser jag nu, blir till att rota lite i bandlådan!

Ha en skön måndag!


Edit: Ja, grönt nato blev inte så tokigt :)
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Det är kul med ny teknologi, stort grattis! :)
Instämmer med tidigare talare, den är överlägset bäst på nato
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Grattis!

Att "navigera" med klocka är lätt gjort även utan denna "komplikation". Håll klockan i handen. Vrid dig så att timvisaren pekar mot solen. Söder har du nu mitt emellan timvisaren och klockslaget tolv (tretton sommartid).

Men en grym klocka. Blev lite sugen...
 

Aubergine

Cartier
2-Faktor
Grattis, har en också, köptes lite över ett år sen, används då och då, dem är snygga :D
image.jpg
 

mega

Rolex
Är hela tavlan solpanel ? Minns dom lite äldre klockorna, där sågman tydligt ett par små rutor med det klassiska solpanelsmönstret.
 
Topp