Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Under tullbehandling hos posten?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Scaramanga, 7 mars 2013.

1. Scaramanga
    Trådstartare

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Hoppsan!

Vad drar jag för slutsatser av detta?

Se bild;

Säljaren har skrivit gift och satt lågt värde. Bör jag vara orolig?

2. Målarn

Målarn The Steak

Från:
    Förorten
    Dyr paket??? Försäkrad??

3. Itson

Itson Stadsbo

En väldigt otydlig bild du la upp, går väl att tyda den men~ Antar att du köpt något utanför EU och att du åker på moms o dyl..?

4. Vintage92

Vintage92 Friends of KS

Om det är ''gift'' så kan väl inte tullen göra något?
    Blir spännande att se vad du har köpt :D

5. Scaramanga
    Trådstartare

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Lite dyrt, utanför EU, försäkrat via säljaren (antar jag ;) ).

Som sagt, lågt värde angivet samt "gift".

Ska jag förvänta mig krångel eller är det troligt att det glider igenom?

6. Per

Per Björklövens finest

Det där betyder inget mer än att det passerar Tullen. Är det deklarerar över 200 sek åker du på tull. Deklarerat under det så beror det på om de är intresserad av det eller ej. Bara att det är inscannat där säger inte mer än att det passerar Tullen vilket i sig är fullt normalt om det kommer utanför EU.

7. Scaramanga
    Trådstartare

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Bättre så?

8. Per

Per Björklövens finest

Att märka det som gift är långtifrån en garanti att slippa tull och moms. Drar snarare till sig uppmärksamhet.

9. Scaramanga
    Trådstartare

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Okej. Kommer det då en faktura på lite avgift och moms baserat på angivet värde eller blir det nån härva där jag måste bevisa att jag betalt så lite?

Hittills har alla köp glidit igenom... Har dock aldrig sett denna trackstatus förut. Å andra sidan har jag aldrig följt ett paket så hårt som detta ;)

10. paradis

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö
    Om det är en klocka som dom inte vet priset på,så ringer dom tex.Kaplans eller någon annan ock frågar efter värde.

11. Per

Per Björklövens finest

Än så länge betyder det inget alls. Den kan dyka upp utan någon kostnad alls. Står ett värde så blir oftast kostnaden baserat på det och i värsta fall börjar de nysta och be om betalningskvitton mm för att styrka det "låga" priset som är angivit. Oftast är det inga problem och första alternativet gäller. Trean är jobbig om du inte kan styrka de 50usd som står på paketet och de blir nyfikna på vad som är i. Att börja snurra in sig i lögner känns farligt då det faktiskt är halvallvarligt att försöka smita från tull.

Jag skulle känna lugnet om jag var du. Brukar vara lugnt och är säljaren bara erfaren så har du inget att oroa dig för.

12. Rber

Rber Biskop

Har jag drömt att paket från vissa länder måste vara märkta som gåva för att ens släppas igenom? Låter förvisso osannolikt för det skulle väl i princip innebära ett handelsembargo...

Om paketet fastnar och det börjar nystas i i kvitton och verkligt värde; lägg korten på bordet!

13. Viggen

Viggen Guest

Det kan också vara så att paketet har glömts att märkas på rätt sätt. Det var därför min klocka satt fast i svenska tullen. :)

14. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Det var det sjukaste jag hört. Har du någon som helst erfarenhet av detta?

15. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

Gift betyder inget, det ska momsas ändå...

16. Chrisse

Chrisse The King of Jesters

Från:
    Göteborg
    Försändelser från utanför EU kommer till 99% se ut som denna, antingen kommer det om några timmar stå att försändelsen är vidaresänd, alt. är den stoppad på riktigt, då vet inte posten antingen varuvärde för moms-debitering, alt. vet de inte vad det är i.
    I vilket av de två sistnämnda fallen, kommer ett brev skickas till mottagaren och fråga värde el. innehåll.

Dina alt. om det är stoppat och du får brev:
    Jag har själv ringt tullen och förklarat/bölat lite och de har inte mindre än 4 ggr skickat vidare bara på muntlig bedyran att det inte var nått dyrt eller farligt i paketet.
    Alt. väntar du på brevet, och tar ett moraliskt beslut om du skall fabricera ex ett paypal-kvitto som förklarar innehåll och varuvärde. (du kan också vara helt ärlig och momsa och vara glad)

17. Chrisse

Chrisse The King of Jesters

Från:
    Göteborg
    Ang att tullen ringer kaplans?!?! Låter helt fel, aldrig hört talas om om något liknande :)

18. POO

POO Präst

Jag köpte ett objektiv som märktes som "gift" och fastnade i tullen. Då fick jag ett brev om att jag skulle uppge värdet.

19. Zed

Zed Swissera Forumsponsor

Från:
    Göteborg
    Jag skulle vilja höra det samtalet till Kaplans. "Hörru, jag tror att vi har en såndäringa äkta Rålex här, har du nå koll på värdet?". :lol:

Tror knappast att Kaplans uttalar sig utan att ha fått titta på klockan och öppna den. Särskilt med den kvalitén på kopior som finns idag.

20. oscaroscar

oscaroscar Präst

Kom på nu när ja läste; kan man inte säga att man köpt en replika?

21. POO

POO Präst

jo, så behåller och förstör tullen klockan.

Jonulf, erolorhun och eriksson850 gillar detta.
  22. Scaramanga
    Trådstartare

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Ålrajt. Var du tvungen att styrka detta på något vis? Kvitto el liknande?

23. POO

POO Präst

Ja, men eftersom jag inte hade kvitto så meddelade de att en prinscreen på transaktionen, i detta fallet genom paypal, räckte. Sen släppte de paketet direkt.

24. Scaramanga
    Trådstartare

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Nu är det igenom :)

Ingen paketöppning denna vecka men, men....

eriksson850 gillar detta.
  25. Scaramanga
    Trådstartare

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Posten måste vara jättesega idag!

Samma status kl 16:00 som 08:30 i morse.

26. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Det är kört nu.. :mrgreen:

27. Vintage92

Vintage92 Friends of KS

Paketväntan är den värsta...

28. micke_s

micke_s Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Bara vänta snällt till måndag, posten är värdelösa på updates inför helger/på helger. Nästa du ser gisssar jag på blir natten mot söndag / tidig måndag morgon :)

29. Scaramanga
    Trådstartare

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Suck...... Ja det kommer på måndag, ska hämtas på lunch om allt går bra :)

30. micke_s

micke_s Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Har man blivit riktigt störd när jag nu vet att du troligen kommer köra en unboxing på måndag ser lite mer fram emot måndagen? Nu blir jag alltså exhalterad över vad andra sköna människor köper för dinkor - Red alert, red alert!

Scaramanga gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield