Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Underhåll av armband?

Diskussion i 'Diskussion' startad av MacRulez4ever, 14 november 2012.

1. MacRulez4ever
    Trådstartare

MacRulez4ever Biskop

Undrar hur man bäst underhåller , skinn,läder och gummiband. Så att man minimerar sprickor och dylikt.

:)

Sent from my iPån5, using Tapatalk

2. Aron

Aron Stadsbo

Från:
    Borås
    Utan att VETA! så är en rent spontan tanke att man på skinn/läder borde kunna använda nån typ av skokräm, möbelpolish för skinnmöbler/skinnklädsel mm, borde egentligen funka med vilket medel som helst som ska vårda skinnproduker, vem vet, kanske helt vanlig hudlotion funkar, för det är ju från början hud...

3. MacRulez4ever
    Trådstartare

MacRulez4ever Biskop

Jo du har helt klart rätt, kanske funkar att helt enkelt använda lite vanlig olivolja för att få ngn slags återfuktning hehe

4. ZQT

ZQT The Banker

Kör på lite skokräm bara, ej pigment utan bara vårdande. Du kan ju köpa med skoputs om du vill få lite annan nyans på det (vid brunt, svart är svårt att ändra)

5. MacRulez4ever
    Trådstartare

MacRulez4ever Biskop

Funderade med på de, känns som det funkar.

Gummiarmband då ? något bra tips där ?

6. ZQT

ZQT The Banker

Det kan jag komma och tänka på är att skölja av det ordentligt om man har haft det i saltvatten?

Passar frågan ang. kräm på gummi vidare till bättre vetande.

7. Optimisten

Optimisten Stadsbo

Från:
    Är inte ute och seglar.
    Läder:
    Regelbundet skölja med vatten. Inga kemikalier, inte skokräm (tänk även på din hud!). Tillför heller inget organiskt som kan mata t.ex. mögelsvamp, som t.ex. olivolja.
    http://www.hirschag.com/en/hirsch-quality/leather-care/
    För grovrengöring fungerar ultraljud riktigt bra om det är ett kvalitetsarmband. Efteråt kan armbandet bli matt, prova mekanisk polering mot t.ex. blankt vitt A4-papper.
    Har armbandet blivit riktigt fult kan man börja experimentera med allehanda ämnen men jag utgår från underhåll, inte renovering.

Metall:
    Vatten och möjligtvis lite diskmedel / handtvål - men se upp så medlet inte har en repande effekt på polerade ytor, många produkter kan innehålla salter som kan repa. Se också generellt upp för att vissa engångs-pappers-produkter som du använder på klockan kan repa metall beroende på vad som finns i pappret, var försiktig.
    Annars är ju ultraljud bäst.

Gummi/plast:
    Här är det viktigt att veta att det finns lite olika material som används. Silikon och t.ex. naturgummi. Detta kräver då olika produkter. Jag vet vissa som använder t.ex. bilvårdsprodukter, t.ex. för gummimattor, men jag skulle vara försiktig med tanke på möjliga hälsoeffekter.

Fördelen med gummi och läder är ju att det är relativt billigt att köpa nytt, gör det! Gå inte omkring med slitna stinkare!

8. Aron

Aron Stadsbo

Från:
    Borås
    Silliconbaserat glidmedel kanske?? :lol:
    Eller annat liknande, vi har i bilbranshen en del medel som man använder på däcken för att dom ska vara snygga och blanka, men om det förlänger livslängden på alla gummimaterial vet jag inte.
    Och ett gummiband på en klocka kanske man inte alltid vill att det ska blänka utan mer bara förlänga livslängden på det...

9. Optimisten

Optimisten Stadsbo

Från:
    Är inte ute och seglar.

Important HIRSCH notice:
    The hides used for HIRSCH bracelets do not require any application of grease – such as shoe cream, for example. Using shoe cream or dubbin on your bracelet may trigger undesired chemical reactions with the tannins which could lead to a loss of quality.

Skulle jag använda något ö.h.t. på ett trött och gammalt band skulle det vara en fin och fet hudkräm.

10. MacRulez4ever
    Trådstartare

MacRulez4ever Biskop

Naeeee inte blänkade gummi, men längre livstid/sprick fritt ;)

11. MacRulez4ever
    Trådstartare

MacRulez4ever Biskop

Då skall jag använda kanebos premier the cream, den är fetast av dom alla. Bara 6595kr för en burk på 40ml haha

12. Optimisten

Optimisten Stadsbo

Från:
    Är inte ute och seglar.
    :D Jag menar snarare av något jag har hemma... Det finns väl ett antal "uppfräschningskemikalier" för läderarmband? Jag antar det. Men som sagt prova först ultraljud! Det kan rensa ur rätt tung lukt etc..

13. don.h

don.h Bonde

Från:
    Orten
    Rörande uppfräschning så brukar man för läderskor använda kliniskt ren bensin(finns på ica) för att ta bort gammal smuts. Vore det helt galet? Torkar ut men tänker mig då att smörja in det med något efter

14. Tomas Eriksson

Tomas Eriksson Friends of KS

Från:
    Prettogettot
    Läder: Renapur Leather Balsam. Riktigt bra produkt, jag använder det till armband, skinnsoffor, bälten, väskor, skor (även om jag här dock föredrar saphir's produkter), etc...

15. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton

Grym post! :D

Angående att köpa nytt så tror jag att Rob tog 3 200 kr för ett nytt läderarmband till min 116515LN.

16. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Då haft har några par skinnsneakers :rolleyes: har jag några tips:

1: Håll rent
    2: Om du behöver använda rengöringsmedel finns det organiska milda sådana att köpa. Borsta lätt med liten borste, typ tandborste. Dessa ger även en viss efterbehandling. Använd inte fett, då i princip alla band redan är behandlade på ovansidan.
    3: i brist på annat funkar ljummet vatten blandat med liiite tvättmedel.

17. Spindel

Spindel Biskop

Använd för fan inte skokräm på armbandet då kommer du gå och färga av dig på allt du kommer åt.

Fukta en trasa i ljummet vatten och använd vanlig tvål (hederlig hårdtvål), tvålen rengör men smörjer även skinnet. Sedan sköljer du ur trasan och vrider ur den ordentligt och torkar av tvålressterna från armbandet.

Samma metod fungerar även utmärkt på skinnskor/kängor. Då bör du dock efter rengöring köra med skoputs (silikatfri) för att få ett skydd mot fukt etc.

18. _jonte

_jonte Friends of KS

19. POO

POO Präst

Till länkar funkar ångfunktionen på en espressomaskin kanot!

Erekose gillar detta.
  20. Matts

Matts Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Tvättade min länk i kemiskt ren bensin och efter det tvål och vatten, blev som ny... eller iaf ren som när den var ny:)

Mårtenssons ur Brookfield