• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Undersöka servicebehov

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Hej

Slog till på en Klocka här på Köp/Sälj men vill kolla om jag behöver serva den. Antar att man får räkna med att "okänd servicehistorik" kan betyda att jag får lämna in den för service. Vill ju inte förstöra urverket.

Rekommenderar ni att jag själv
mäter avvikelse i t.ex Twixt/andra appar - eller helt enkelt in till Rolex AD för att få den bedömd?

Klockan är ju beg, så ej köpt hos AD, därför är jag lite nyfiken på vilket pris de tar för undersökningen.
 
Senast ändrad:

Ako

Rolex
2-Faktor
Jag hade pratat med säljaren, om du redan har köpt den - vad har han för anledning att ljuga ?
+ kollat om den har en för dig accepterad gångavvikelse .

Tror att dom flesta här är ärliga ....
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Jag misstror inte säljaren, men vill nog kolla ändå så jag kan sova gott om natten.

Tack för ditt svar, gåller med om att de flesta här är ärliga. Många gånger bättre än blocket/tradera :)
 

Snårtas

Rolex
Har du en bra relation med AD så tar det dem 5 min att avgöra. Jag fick min 16570 kollad hos Rob E för ett par veckor sen, helt gratis. Grym service! Och så kan jag sova gott om natten också :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Gångavvikelse säger absolut inte allt om servicebehov. En klocka kan hålla tiden bra med ändå vara i stort behov av service. Den där satans twixtappen fungerar dessutom inte som den ska.

Det finns lite olika saker du kan göra. Det enklaste är att gå till en AD och be dem kolla upp servicebehovet. De kollar då först amplituden (vilket man även kan göra hemma om man har en timegrapher) och därefter öppnar de klockan och kollar oljorna. Amplituden säger inte allt, men tillräckligt mycket för att man ska kunna få reda på om behovet är akut eller om klockan går riktigt bra. Tänk tandundersökning utan röntgen. :) Vill du vara 100 så är det bra om AD öppnar klockan och även kollar oljorna. Vad AD tar för pris för detta beror nog på vilket humör de är på när du kommer in med klockan.
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Tack för alla svar.
Som @yonsson säger är det ju mer som spelar in, t.ex beat error - så bäst att lämna in. Läste ett intressant inlägg från @China i ämnet men kan inte länka från mobilen.

Säljaren är toppen men det är nog mest min personliga läggning (orolig/pedantisk) som gör att jag kanske vill få den kollad.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tack för alla svar.
Som @yonsson säger är det ju mer som spelar in, t.ex beat error - så bäst att lämna in. Läste ett intressant inlägg från @China i ämnet men kan inte länka från mobilen.

Säljaren är toppen men det är nog mest min personliga läggning (orolig/pedantisk) som gör att jag kanske vill få den kollad.
Klart du ska kolla upp den. Jag testar alla mina klockor oavsett peisklass. Skönt att veta när man bär det och även skönt att veta vad man säljer om den i framtiden ska säljas.
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Klart du ska kolla upp den. Jag testar alla mina klockor oavsett peisklass. Skönt att veta när man bär det och även skönt att veta vad man säljer om den i framtiden ska säljas.

Verkar som att jag inte nojar, finns fler som tänker likadant.

Tänkt att detta ska bli en keeper så det är mest för min egen skull.
Nymans tar 6k för service. Renovering skulle kosya mycket mer. Ingen aning om hur mycket dock (!?).
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Jag skulle ha lagt ut en köpes service annons här på forumet. Många duktiga hemmapulare som är betydligt billigare än ADs eller andra urmakare. Såklart passar det billigare ur mer men det är ju perfekt för en SKX, inte ett svårjobbat urverk som jag har förstått det.
 

Cryssarn

Rolex
Dum fråga på inkommande....kan man höra på tickandet att det börjar bli dags? Tycker en av mina klockor låter lite annorlunda jämfört med dom andra.
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Är ingen expert.. men skulle inte tro det. 28800bph, du uppfattar ju bara en del av tickandet. Det skulle nog behöva hara något rejält fel för att man skulle kunna höra det.

Olika ljud kan t.ex bero på om dennhar glasbaksida eller ej, eller vilken bph/h klockan har.
 

Cryssarn

Rolex
Är ingen expert.. men skulle inte tro det. 28800bph, du uppfattar ju bara en del av tickandet. Det skulle nog behöva hara något rejält fel för att man skulle kunna höra det.

Olika ljud kan t.ex bero på om dennhar glasbaksida eller ej, eller vilken bph/h klockan har.
Tack.
tycker som sagt tickandet låter konstigt. påminner lite om ett klonk
 
Topp