Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Underskattade märken?

Diskussion i 'Vintage' startad av Roger044, 27 februari 2014.

1. Roger044
    Trådstartare

Roger044 Bonde

Hej på er!

Hittade till detta forum för ett litet tag och trivs verkligen. Folk är trevliga och jag har fått vänliga svar på mina inlägg. Detta uppskattar jag verkligen.

I och med att jag är newibe på klockor så har jag funderat en del på vilka fabrikat som jag skall titta och leta efter, som ger best valuta för pengarna. Det måste finnas många märken som är underskattade prismässigt.
    Visst! Jag skulle gärna vilja ha en Omega Diver 200m men priset är tyvärr för högt för mig just nu....

Mitt nuvarande klock-innehav är aningen begränsad (prismässigt) och fantasilöst. Jag har klockor av fabrikat Omega, Tissot, Seiko, Certina och Citizen.

Så min fråga till er är: vilka klockor ger "best buck for the bang" när det gäller dresser och diver? Om ni har andra fabrikat ni vill rekommendera i andra modeller av klockor så får ni gärna skriva om dessa också.

2. Roger044
    Trådstartare

Roger044 Bonde

Glömde att skriva att jag vill gärna ha en motivering också varför just detta märke/fabrikat är intressant.

3. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Seiko- och Aqualandmögel, även flertalet billigare (under 5k) vintagedressare tycker jag ofta ger mycket pang för pengen.

EDIT: Bra kvalitet till lågt pris :)

yonsson gillar detta.
  4. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Det finns redan ett par trådar på samma tema. Men här är iaf lite förslag om jag själv gärna skulle välja.

Dressare:
    Lemania, underskattat märke med bra urverk.
    Bucherer (De som har chronometerklassade ETA).

Dykare:
    Finns en uppskö, välj någon du tycker är snygg... Kanske en Squale?
    Seiko, aldrig ägt någon själv, men visst finns det ett par tuffa till bra priser :)

Kronografer:
    Sök på Valjoux, landeron, lemania etc finns många trevliga kronografer under 5k.

Kronografer i guld:
    Denna kan även passa in under dressare då de oftast inte är speciellt stora. Sök på t.ex. landeron 18k så borde du få upp ett par intressanta förslag. Vanlig tillverkare är chronographe suisse med landeronverk och dessa borde kunna gå att hitta under 5k.

Tänk på att när du köper begagnade vintageklockor så är det mer regel än undantag att de behöver servas relativt omgående. En service kostar runt 1500:- och uppåt för en "vanlig dressare" och för en kronograf ca 2500:- och uppåt. Det som avgör hur dyrt det blir beror på hur mycket delar som behöver bytas samt hur dyra (oftast beroende på hur ovanliga) dessa delar är.

Sök runt och leta efter sådant som du skälv gillar och när du hittat något, släng iväg ett pm med frågor till någon här på forumet! Köp inte första bästa, det finns många fina klockor där ute :)

yonsson, Icaras och nifag gillar detta.
  5. KMS

KMS Friends of KS

Från:
    GBG
    Är förtjust i dykare så kan väl tycka att följande märken är kul att gotta sig i lite: Squale, Eterna, Enicar, Hamilton, Jenny & Philip watch & Phigied = Caribbean varianter, Nivada, Ollech&Wajs. Super Compressor dinkor av all dess slag. Vissa modeller är mer prisvärda än andra, dock är alla kalascoola! :)

NiklasArvid och eriksson850 gillar detta.
  6. eriksson850

Från:
    烏普薩拉

+1 på den speciellt Nivada och Jenny

7. Roger044
    Trådstartare

Roger044 Bonde

Vilka trevliga tips!
    Kom gärna med fler så att jag har något att googla på till helgen;)

8. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Det beror faktiskt på hur Du definierar "Bang"!!

Är det kvalitet, hållbarhet och livslängd Du vill ha?
    Eller är det att uret håller tiden så bra som möjligt?
    Handlar det om egen, unik design?
    Kanske märkets historik, status och igenkänningsfaktor spelar roll?

9. Roger044
    Trådstartare

Roger044 Bonde

Camo00
    Intressant frågeställning du ställer!
    För mig är det i första hand kvalitet, hållbarhet och livslängd som är viktigast.
    Är inte intresserad av att mina arbetskollegier skall känna igen klockmärket och imponeras. Men det får gärna vara ett sk anrikt märke. Designen får gärna var traditionell och något konservativ. Jag uppskattar när en klocka ser ut som en klocka...
    Hoppas att du förstår vad jag menar i beskrivningen!

Roland-1970, Camo00 och eriksson850 gillar detta.
  10. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö

Då finns det i princip bara ett märke, åtminstone om Du vill köpa nytt: Seiko!

Min personliga favorit är Sarb033, klassisk, snygg, grym kvalitetskänsla och ett riktigt bra urverk! Kostar runt 3000 från Asien + moms, men kvaliteten motsvarar utan att tveka många klockor som kostar det tiodubbla...
    http://forums.watchuseek.com/f304/review-seiko-sarb033-spirit-257162.html

Roland-1970 och yonsson gillar detta.
  11. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Instämmer om Seiko (såklart) men detta är vintage-delen.
    Föreslår därför 6309-7040, 6105-8000 för dyk, samt King Seiko, king quartz, twin quartz, LM och lordmatic för dress.

12. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Ah, sorry! Inte första gången jag missar vilken forumdel en tråd ligger i... Använder BARA Senaste Nytt... :bag:

yonsson gillar detta.
  13. Boris Balkan

Boris Balkan Fark you!

14. slimjim

slimjim Rösten från Bro

Äru fortfarande dragen från GTGn? En gant som låtsas vara en sinn..? Varför?
    Roger044 kolla un beg/vintage Junghans.

15. Roger044
    Trådstartare

Roger044 Bonde

Fler har uppmärksammat mig på Junghans. Vad är det som gör detta fabrikat till ett underskattat fabrikat?

16. jaqob

jaqob Bonde

Som så många andra sagt, Seiko.
    Automatiska inhouse verk. Bra kvalitet. Snygg design. Mer eller mindre klassiska.
    Och detta för runt en tusenlapp... Köper man sedan en tredjepartslänk av lite bättre kvalitet så har man helt enkelt sjukt mycket klocka för pengarna.

JesperO gillar detta.
  17. KMS

KMS Friends of KS

Från:
    GBG
    Lite petigt kanske, men bör man kalla Seiko ett underskattat märke?

jabla gillar detta.
  18. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Ganska underskattat på KS skulle jag säga (när det gäller vintage).

JesperO gillar detta.
  19. plattfot

plattfot Friends of KS

Från:
    Norrort Sthlm
    Urverksmässigt slår jag ett slag för gamla Certina och Eterna.
    Båda tillverkarna har flera modeller som inte skäms för sig till priser som måste räknas som fynd.

vonhall, NiklasArvid, Icaras och 4 andra gillar detta.
  20. marcush78

marcush78 Bonde

Från:
    Stockholm
    kolla Baume & Mercier, grymt märke som har kasst andrahandsvärde i Sverige. Du betalar 1/3 del av nypriset på en klocka från dom som har ett par år på nacken. Grymt mycket klocka för grym peng, speciellt om du vill ha en dressare. Jag har just haft en ett par år och älskade den. Svår att sälja vidare sen tyvärr men det går, tog mig ett par veckor men sålde den häromdagen.

vonhall, Boris Balkan, eriksson850 och 2 andra gillar detta.
  21. eriksson850

Från:
    烏普薩拉
    Cortebert?!

Kan slå ett slag för ett par sökorden cosc och chronometer, bra sökord för att få fram en hel del udda och kul svar! :)

nifag gillar detta.
  22. Pappi

Pappi Lilla Fridolf

Eterna förefaller glida under radarn väl mycket så det är ett förslag som jag ställer mig bakom. Ett annat anrikt, och verkligen underskattat, märke är Enicar. Sherpa är visserligen högt skattad men jisses, kolla in sextio- och sjuttiotalarna från Enicar. Hur balla som helst till mycket ringa peng.

Vintage Seikodykare är väl snarast överskattade men det finns ootroligt fräna andra Seikoklockor.

Boris Balkan, Jacob och eriksson850 gillar detta.
  23. eriksson850

Från:
    烏普薩拉
    Alpina, Glashutte spezimatic, zenith, Rado, Oris.

24. KMS

KMS Friends of KS

Från:
    GBG
    Vintage dressare kan jag väl iofs hålla med om.:) Finns otaliga mängder av coola dinkor. Sarb linjen har ju många av sina föregångare här, Alpinist modellerna tex är riktigt snajsiga. Min Silverwave känns jäkligt välgjord!

25. pix

pix Torpare

Jag är också nybörjare här på KS och ställde nyligen samma fråga
    http://klocksnack.se/threads/lämpligt-vintage-vardagsur.18688/#post-390400

Jag ville ha en clean look, men ändå inte allt för liten klocka (vilket många vintage-ur är), så mitt val blev en Seiko automatic -66
    Otroligt mycket klocka för en spotstyver!
    Man kan ju fundera på vilket pris en Seiko skulle ha om de inte fans i så stora volymer

Mitt tips är att hellre lite repor än ett verk som behöver servas
    Det första kan du se och bedöma innan köp.
    Det senare är som att köpa grisen i säcken

En service (ca 1500Kr) kan räcka, men det kan även vara mer komplicerat

26. jaqob

jaqob Bonde

Jag håller med dig. Tror de flesta, inkl mig, snarare svarar på inlägget än på rubriken.