Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Undone watches?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Writer136, 6 augusti 2016.

1. Writer136
    Trådstartare

Writer136 Bonde

Snubblade över ett för mig nytt märke där man i princip plockar ihop en custom klocka.
    https://www.undone.watch/

Nån som vet om det rent klockmässigt när det kommer till urverk om det är något att ha.
    Aqua no date gick till exempel att göra i riktigt balla kombinationer tyckte jag.
    Att förmodligen andrahandsvärde på en personligt moddad klocka kan vara dåligt är jag medveten om men gillar konceptet att sätta ihop något eget.

maximuspro gillar detta.
  2. Jockinho

Jockinho Friends of KS

Från:
    Motala
    Bara läst lite på wus men den nya modellen är bättre än de äldre, finns en recension på watchreport har jag för mig. Gillar konceptet och ok design, gör man den personlig blir den ju roligare :)

3. Writer136
    Trådstartare

Writer136 Bonde

Ja gick ju att sätta ihop riktigt sjysta kombinationer.
    Undrar mest om urverket ifall det är något att ha eller om det är något skräp de petat i dom.

4. Writer136
    Trådstartare

Writer136 Bonde

Såg nu det sitter ett seiko nh35a verk i.
    Det är väl bra?

5. kmgustafsson

kmgustafsson Borgare

Från:
    Sveriges tillväxtmotor
    Writer136 gillar detta.
  6. Writer136
    Trådstartare

Writer136 Bonde

Suttit och roat mig en del med den också.
    Nog kommit fram till att det blir nån med svart pvd, canvas armband och en personlig baksida med en rinnig tag på.
    Så blir nog en beställning under veckan :)

7. NickL

NickL Stadsbo

Tycker tavlan ser ut som första klockan man fick när man var grabb.

8. Writer136
    Trådstartare

Writer136 Bonde

Den kan du ju designa om exakt som du vill ha den ifall någon av befintliga färgcombos eller mönster inte gillas.

9. NickL

NickL Stadsbo

Tänkte mer på index och layout än tavelfärg.

10. Torsten

Torsten Syltan

Från:
    Orten
    Undrar varför man kan välja Rolex-visare? Borde vara skyddat av Rolex på något vis.

11. Writer136
    Trådstartare

Writer136 Bonde

Ah men den kan du ändra också. Bara o kontakta dom så fixar dom.

NickL gillar detta.
  12. Writer136
    Trådstartare

Writer136 Bonde

Efter lite videos på youtube så designade och spontanköpte jag en i svart med keramisk ring och kontaktade de angående en custom dial. Haha blir att sälja av något ur samlingen så man kan motivera spontanköpet. Får återkomma hur den blir. De var skitsnabba på att svara på mitt mail vilket bådar för att de borde vara bra att ha o göra med.

13. kmgustafsson

kmgustafsson Borgare

Från:
    Sveriges tillväxtmotor
    Kul. Uppdatera när den anlänt

Writer136 gillar detta.
  14. Writer136
    Trådstartare

Writer136 Bonde

Måste säga att hittils är de riktigt bra att ha att göra med. Snabba på svara på mail och trevliga. Nåja snabba nog med tanke på tidsskillnaden.
    Håller på med en custom design till dial och de svarar och ger förslag och guidar mig rätt som först ville få in lite väl mycket.
    Kommer bli skitbra. Blir en klassisk design med prickar o rektanglar o triangel under 12. Mörkgråa såna grejer mot en svart bakgrund med en liten vit text "i got 99 problems but my style aint one" ovanför 6.
    Återkommer med fler uppdates med tiden.

15. Writer136
    Trådstartare

Writer136 Bonde

Sådär är min grunddesign. Baksidan blir genomskinlig med min kladdiga tag i svart.
    Och så kommer dialen bli annorlunda som sagt. IMG_20160810_214805.jpg

ScubaKing, Camo00 och Jockinho gillar detta.
  16. kmgustafsson

kmgustafsson Borgare

Från:
    Sveriges tillväxtmotor
    svart :)

har de sagt något om det går att få bort texten "undone"?

17. Writer136
    Trådstartare

Writer136 Bonde

Hmm det har jag inte frågat. Men vettefan om de skulle gå med på det för då försvinner ju deras brand helt typ.

18. kmgustafsson

kmgustafsson Borgare

Från:
    Sveriges tillväxtmotor
    mmm. men det hade varit ballt med helt obrandat

ScubaKing gillar detta.
  19. TomasBStockholm

TomasBStockholm Borgare

Din "tag"? Är du en klottrare..som är intresserad av klockor? (uppriktigt nyfiken).

20. yepsson

yepsson Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Ser ut som glycines nya

21. Writer136
    Trådstartare

Writer136 Bonde

Haha ja man kan ju alltid kombinera flera intressen :) skulle snarare säga målare dock då jag målar mer seriösa väggar än faktiskt klottrar.

22. TomasBStockholm

TomasBStockholm Borgare

Ja, absolut. Blev bara so förvånad då klotter/graffiti kan antas ligga rätt långt från horologi rent kulturellt. Men estetik är estetik antar jag.

23. Writer136
    Trådstartare

Writer136 Bonde

Haha jo det är ju klart två helt olika intressen. Men just då graffiti är mitt största intresse o i princip en livsstil så var det kul o sätta sin "logo" så på baksidan o ett kaxigt citat på framsidan.
    Men klockindustrin flörtar ju med gatukultur då o ibland ofta. G-shock exempel eller Richard Mille gjorde samarbete med målare.

24. Writer136
    Trådstartare

Writer136 Bonde

Jag tycker nästan vridringen påminner mer om den nya yachtmastern i keramik.
    Men hur man än gör så liknar det ju någon annan klocka som gjorts i historien typ.

25. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Varför?? Jag är själv rätt säker på att Du här på forumet hittar ALLA kombinationer av klockintresse och andra intressen, från modelljärnväg och fotfetischism till hautecouture och nynazism...

Writer136 gillar detta.
  26. TomasBStockholm

TomasBStockholm Borgare

Varför vad? Varför horlogi ligger långt kulturellt från graffiti kan du säkert tänka ut själv. Eller varför jag blev förvånad över att en person hade två kulturellt motsatta intressen? (Det säger också sig självt). Med det sagt finns säkert fler som writer, det har du säkert rätt i.

Jag är däremot nyfiken på varför du skriker "varför??" och tilltalar mig med Du (skriver du med versalt D). Det är nämligen också rätt splittrat...

27. TomasBStockholm

TomasBStockholm Borgare

Det var inte menat som kritik på nåt sätt, snarare ren fascination då du är den första jag stött på. Men jag har sett en hel del som delar sitt intresse för klockor med subkulturer från gatan här på KS (bara kika i säljdelen där hälften av det som säljs är kläder från casual-kulturen).

Jag har däremot inte sett Richar Mille-graffiti klockorna? Har iofs ruskigt svårt för RM men ändå lite kul med nyskapande tänk (Även om jag då föredrar MB&F eller Urwerk i det syftet).

Writer136 gillar detta.
  28. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Nyanser är såklart svårt i kortfattade meddelanden, men Din förvåning gav mig en känsla av en kategorisk, och mycket förlegad sociologisk världsbild... Mitt skrikande skyller jag på att jag anammat en sent påkommen praxis inom internetbaserad kommunikation, nämligen att överanvända all form av punktuering... :)

29. TomasBStockholm

TomasBStockholm Borgare

:):cigar::)

30. marer

marer Stadsbo

Från:
    Luleå
    Vissa målar med olja och andra målar med burkar. Det är en och samma konstform men med olika tekniker, nämligen att uttrycka sig med färg på olika medium. En sprayburk går att använda på duk det med och jag har en kamrat som livnär sig på det viset. Jag antar att du inte blivit förvånad om du hittat en Munch/Van Gogh/Monet på väggen hos en anrik klocksamlare, så steget mellan konst och horlogi är nog inte så stort som du tror.

ONT: Snygg klocka föresten, bevakar tråden för att se slutresultatet!

Senast ändrad: 11 augusti 2016
    Writer136 gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield