• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ungdomar hör upp! Vad vill en 18 åring ha på armen idag?

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Då jag var 18 år visades sista avsnittet av Rederiet, Brasilien vinner fotbolls VM i Japan, Astrid Lindgren trillar av pinnen och palindromdagen inföll 20 februari. Trots detta anser jag mig vara långt ifrån gammal, men är inte 18 längre. Behöver således er hjälp en sak. Ska köpa en present till en 18åring och tanken är en klocka i 2-3000 kr klassen. Har inte stenkoll på ungdomen ifråga men kan väl säga att han klär sig hyfsat städat med typ chinos/skjorta och har väl vardagliga intressen med vänner och fest. Radom ungdom helt enkelt.

Spontant tänker jag mig något lite sportdressigt med något från Certina kanske? Tissot Visodate? Nåt från Seiko? Eller är en vintage dressare typ Omega på tapeten? Vad smäller högst i den ligan? Trots att det är hett här på KS betyder det ju inte att det är det där ute i riktigt världen...

Automat vore ju kul men inte säkert att det uppskattas, beggat går säkert bra om man hittar ett fint ex.

Vad tror ni? Hoppas lite nya medlemmar kan kliva fram och komma med lite input.

image_2665.jpg


Snygg, kanske någon tusenlapp för högt i nypris. Men nåt sånt här?
 

Galaxy

Rolex
Jag är 17 och klär mig ofta i skjorta/chinos, så det passar väl utmärkt att jag svarar. Höll först på att svära i kyrkan och föreslå någon parfymklocka till en så pass ung icke-klockintresserad, men det vore ju inte sann KS-anda.
Tissot Visodate är lite av en favorit hos mig, och jag velade mellan den och Certinan jag till slut köpte, en DS-1 Automatic C006.407.16.038.01:

IMG_4350.JPG


Jag tycker att en klocka med lite mindre diameter (<39mm) och vit urtavla är läcker. Annars har Tissot en del andra modeller som jag ser bland unga, då främst kvarts.
Denna automatiska gillar jag (även om den är i största laget för mig): http://www.klockia.se/tissot-automatic-iii-t065-430-16-031-00.html

En annan läcker kvarts tycker jag är denna Certinan (fast är lite skeptisk till lugsen): http://www.uret.se/certina-ds-caimano-gent-silver-lader-o38-mm-p-17365.html
 

Skrollan

Breitling
Är han klock-intresserad själv? Jag är 21 år och när jag fyllde 18 fick jag en fin citizen av min far, går på solenergi vilket jag tyckte va ballt, "eco-drive" tror jag serien heter. Något över 5000 kostade den (tror jag). Spelar nog ingen större roll ang märket, alla de är ju fina som du säger, men hade nog kört metallarmband.


Hold fast
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Vet inte om det passar just den här killen, men vintage är ju jävligt inne bland de små hipstergossarna nuförtiden. Vart inne hos gubben i "Gamla Klockor" på Roslagsgatan några gånger under våren och det går knappt att tränga sig förbi alla snubbar med stickade hipstermössor på sned.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Är han "klassiskt säker", eller "kreddigt trendig"? En schön vintagedinka som är både allvarlig och ironisk på samma gång kan nog gå hem i det senare fallet.
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Är han klock-intresserad själv? Jag är 21 år och när jag fyllde 18 fick jag en fin citizen av min far, går på solenergi vilket jag tyckte va ballt, "eco-drive" tror jag serien heter. Något över 5000 kostade den (tror jag). Spelar nog ingen större roll ang märket, alla de är ju fina som du säger, men hade nog kört metallarmband.


Hold fast

Nåt intresse har han men är inte nere i träsket som oss andra. Men hans närmsta familj tror han skulle uppskatta en klocka iaf.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Vet inte om det passar just den här killen, men vintage är ju jävligt inne bland de små hipstergossarna nuförtiden. Vart inne hos gubben i "Gamla Klockor" på Roslagsgatan några gånger under våren och det går knappt att tränga sig förbi alla snubbar med stickade hipstermössor på sned.

Klart man inte har mössan över öronen. Det kliar och man hör ju sämre!!
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Är han "klassiskt säker", eller "kreddigt trendig"? En schön vintagedinka som är både allvarlig och ironisk på samma gång kan nog gå hem i det senare fallet.

Nja, ska jag vara ärlig är han nog rätt random. Inget ont i det alls utan bara att han varken lever som en stilikon från ett modemagasin eller hänger på eko-vegan-fik i SoFo.
 

Bolio

Panerai
Tror som du skrev och flera av svaren var det samma, Certina DS kan nog inte bli fel. Annars har ju både Viktorinox och Invicta många trevliga ur. Båda har lite tuffare klockor samt några helt ok dressare.
En fördel hade ju även varit om du hittat en affär med många märken så om personen inte är 100a nöjd kan gå dit och välja nått annat och kanske till och med byta upp sig till nått som med all säkerhet kommer sitta på handleden.

Det vore ju lite tråkigt om den bara hamnar i byrolådan.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Kul uppdrag för dig! Hur pass väl känner du honom? Har ni något gemensamt eller har han något speciellt som intresserar honom, så kanske det går att hitta något ur som fångar upp det, på ett eller annat sätt. Annars gäller nog något allround och tåligt, som han kan bära med sig. Gillar han fysiska aktiviteter, så behövs det ju ett sportigare ur t.ex.
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Jag var 18 för 3 år sen och köpte en Tissot PRC 200 som första ur! Var väldigt nöjd tills jag började hänga här.. ;)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det brukar finnas två viktiga val, det första är typen. Vridring och stållänk eller lite slankare på skinnband? Sedan är det storleken, den är svår då stora ur inte är så snyggt men oftast det som föredras. Jag hade nog försökt fiska lite. Jag skulle gissa att 38 mm på skinnband är det som gäller. Mekaniskt eller kvarts är dock ingen viktig fråga.
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Kul uppdrag för dig! Hur pass väl känner du honom? Har ni något gemensamt eller har han något speciellt som intresserar honom, så kanske det går att hitta något ur som fångar upp det, på ett eller annat sätt. Annars gäller nog något allround och tåligt, som han kan bära med sig. Gillar han fysiska aktiviteter, så behövs det ju ett sportigare ur t.ex.


Känner honom inte så jätteväl. Släkt på min frus sida. Lotten föll rätt snabbt på mig när det bestämdes att det skulle inhandlas en klocka… :) Men nog rätt att fiska lite mer om det går att fånga upp så det kan förankras lite mer kanske.
 

jbbs

Omega
Daniel Wellington är det som gäller bland dom icke-invigda ungdomarna idag. Iaf om man tar en titt på 90% av mina vänner och bekanta. Tur att man kan hänga här ibland.....
 
Topp