Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Universal Geneve - den officiella tråden

Diskussion i 'Vintage' startad av frere, 8 december 2015.

1. frere
    Trådstartare

frere Biskop

Från:
    Uppsala
    Allas nya favoritmärke behöver förstås en egen märkestråd!

Jag kan inte låta bli att fundera på vad UG skulle kunna ha varit idag om man hade lyckats navigera rätt under andra halvan av 70-talet. Från att ha legat i en position någonstans mellan Omega, Zenith och JLC satsade man fel och gick bort sig bland stämgafflar, quartz och 80-talsgubbklockor med romerska index. Vad skulle man ha gjort istället? Jo, man skulle såklart ha lanserat lyxstålsportklockan. Gerard Genta började ju med poleroutern och jag tycker att hans senare skapelser skulle ha passat fint i UG:s utbud. Men så blev det alltså inte och Universal är och förblir en angelägenhet för vintagegalningarna...

Märkets storhet i bilder, mestadels "lånade" från UG-fanboysen på Hodinkee:
    truman.jpg
    Harry S Truman bar en tri-compax under potsdamkonferensen 1945. Tri-compax ska alltså betyda datum, måne och kronograf - inte treregisterskronograf som man ibland ser i annonser.

nina.png
    När Hodinkee visade denna våren 2014 sköt priserna ut i omloppsbana och därmed var "Nina Rindt" struken från de flesta småsamlares listor. Som en fulländad speedmaster i daytonaformat. Allt med Val72 och pandaface hängde som bekant tyvärr med...
    bigeye.jpg
    Här har vi dock något ännu värre - big eye. En graal bland kronografjägare...

subba.jpg
    Nästa nörd-graal. Inte världens ovanligaste klocka, men kanske en av de mer fejkade. Och dessutom är det svårt som attan att hitta vettiga referensexemplar? Den tidiga varianten av polerouter sub i compressorboett följdes av den assymetriska, lite funkigare och fulare som är en av mina personliga favoriter. Ett sofistikerat microrotorverk i en hårdsalt dykare är bra, riktigt bra!

royal.jpg
    Microtor-verken förknippas väl annars mest med den vanliga poleroutern. De tidigare hammarautomaterna är dock också finfina och verkar mer och mer eftertraktade - vad gick den senaste för hos kaplans, 14 k? Med SAS-historiken och den grymma (skandinaviskt strama!) designen borde dessa alltid ha varit heta i Sverige och Danmark, men tydligen börjar vi först nu fatta hur bra UG är. Här tillsammans med Royal oak - som jag alltså tycker borde ha hamnat hos UG snarare än hos AP...men då hade vi kanske tvingats se moderna UG:s i halvkilosklassen på boxare och idoljurymedlemmar idag, kanske bättre att vi får ha märket i lugn och ro på vintagehörnan trots allt...

Det här är den enda bilden i inlägget som är min egen, nytillskottet från förra veckan som föranlett en väldig massa UG-surfande de senaste dagarna. Efter flera missade polerouters på auktion fick jag plötsligt möjlighet att hugga den här på forumet. Polerouter NS tillverkades 67-69 och är en finfin dressklocka. Datumhjulet är sjukt bra - har aldrig sett snyggare öppna 6: or och 9: or.:)
    FullSizeRender8.jpg

Fyll gärna på med vad ni har och har haft. Här är det fritt fram för bilder, diskussioner och dreglande!

Sandkvist, Weasel, Grafton och 36 andra gillar detta.
  2. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Tack för en riktigt trevlig trådstart! Ser fram emot att få se de omtalade datumsiffrorna ;) Har tyvärr ingen UG att bidra med, i lådorna just nu, men visst är UG ofta vackra/coola skapelser.

solex och JMolin gillar detta.
  3. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Trevlig trådstart! :)
    Jag har en i lådan, en med manuellt verk från 1955
    ug.jpg

Fixoflex, solex, Space123 och 12 andra gillar detta.
  4. Empa

Empa Friends of KS

Universal Geneve är trevliga, har inte jättemycket att bidra med förutom denna nätta 33mm herrklockan.

IMG_1248.JPG

Höll även på att hugga den här här helguldaren, men det blev inget tyvärr.
    image4.JPG

Jockinho, Erik1, Fixoflex och 15 andra gillar detta.
  5. Daytona96

Daytona96 Biskop

Från:
    Linköping
    UG är ett väldigt trevligt märke, min favorit är triple compax pink on pink:
    image.jpg
    (Lånad bild)

solex, Space123, Gummo och 2 andra gillar detta.
  6. Grafton

Grafton Biskop

Äntligen!;) Tack för matig trådstart. UG finns där på listan, som vanligt är man sen på bollen. En Big Eye skulle sitta fint...:hungry:

frere gillar detta.
  7. Sjobedan

Sjobedan Präst

Från:
    Malmö.
    jag bangade en sådan för en hundring utan att veta vad det var... mer än UG då alltså. :banghead:

8. Jensab

Jensab Friends of KS

Från:
    Stockholm
    image.jpeg image.jpeg Jag får bidra med denna guldis jag hade under en period.
    /j

Erik1, Equilibrium, Fixoflex och 11 andra gillar detta.
  9. frere
    Trådstartare

frere Biskop

Från:
    Uppsala
    image.jpeg
    Självklart! Jag är mer taggad på mitt datumhjul än vad barnen är på adventskalendern...

Senast ändrad: 9 december 2015
    Anders Forsberg, Grafton, Fixoflex och 8 andra gillar detta.
  10. Guinness

Guinness Borgare

Från:
    Umeå
    Bidrar med min kvartsare som trots allt är ganska härlig.

IMG_4160.JPG

Fixoflex, Kairo, solex och 7 andra gillar detta.
  11. nöt

nöt Biskop

Vilken fet klocka! Aldrig sett. Hur bred är länken egentligen?

12. Guinness

Guinness Borgare

Från:
    Umeå
    Tyvärr inte länken som är bred utan klockan som är smal men den glider smidigt under skjortärmen. Har inte mätt storlek men gissar på ca 28 mm på boetten.

13. d.sain

d.sain Torpare

Fin tråd! Min Polerouter med hammarautomat vill gärna vara med. En välhållen -54.

image.jpeg

Macklin, Rolfen, Camo00 och 10 andra gillar detta.
  14. ngstrm

ngstrm Friends of KS

Äntligen en tråd tillägnad detta fina märke. Här är min 18k Polerouter de luxe efter en rengöring.
    image.jpeg

Aurum, Kettil, Camo00 och 9 andra gillar detta.
  15. d.sain

d.sain Torpare

Solid 18k? Riktigt stilig. Från 55-57 någon gång?

16. ngstrm

ngstrm Friends of KS

Tack! Yes helguld. Ja där nånstans i tiden, jag har kollat upp serienumret förut men nu minns jag inte. Är första versionen av microrotor verket dock, 215.

d.sain gillar detta.
  17. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Måste vara en väldigt tidig polerouter? Kom inte första modellen -54?

18. d.sain

d.sain Torpare

Kom -54 med hammarautomat. -55 var första året med microrotor.

eriksson850 gillar detta.
  19. Ronnie

Ronnie Stadsbo

Ja, nä. Det är inte min mest spännande klocka, men jag får representera lite. :)

image.jpeg

Kettil, Camo00, frere och 2 andra gillar detta.
  20. Skuggan

Skuggan Bonde

Uni-Compax ref 32601-1 säger hej:
    IMAG0957.jpg

Pictor, Kettil, Camo00 och 8 andra gillar detta.
  21. ErikGBG

ErikGBG Biskop

image.jpg
    Jävligt nära att trycka av på denna, riktigt härlig!

Erik1, Kettil, eriksson850 och 2 andra gillar detta.
  22. mmartensson

mmartensson Stadsbo

Tjena,
    Behöver lite input kring denna Polerouter på C24. Är den Kosher?
    image.png
    image.png

snickarn 00 gillar detta.
  23. Aurum

Aurum Gubbsnygg

eriksson850 gillar detta.
  24. d.sain

d.sain Torpare

Texten ser inte alls centrerad ut. Ser lite allmänt snett ut och lite differens på storlek. Tycker Geneve är skrivet för långt till höger.

Camo00 gillar detta.
  25. mmartensson

mmartensson Stadsbo

Tack för er input!
    Har försökt hitta en annan polerouter med samma tavla men bara stött på denna, bara det ger en dåliga vibbar.
    Och precis som ni säger så ser texten väldigt skum ut. Jag tror att den borde heta "Polerouter date". Men kan ha fel
    Det blir iaf pass på denna. Tusen tack för era skarpa ögon:)

d.sain gillar detta.
  26. tobb3

tobb3 Bonde

Från:
    Stockholm
    Alldeles för lite kärlek i denna tråd! Bidrar med min Polerouter, ett utav mina första riktiga klockköp. Kommer nog aldrig sälja denna pärla :) Det är verkligen något speciellt med vintage UG!
    UG.jpg

Macklin, d.sain, frere och 3 andra gillar detta.
  27. antikmartin

antikmartin Stadsbo

Från:
    Hudiksvall
    IMG_0118.JPG här kommer en 80-90 tals compax , just nu aftermarket skinnband med säkerhetsspänne men UG skinnband finns till den
    Lyckades också få tag på UG boken 100 ans de tradition horlogere ( text på engelska, franska och italienska )

NiklasArvid, PR1973 och Rolfen gillar detta.
  28. Mernis Bajra

Mernis Bajra Stadsbo

Min första UG och grymt nöjd med den, racing länken passar bra till den :) IMG_20161028_182045.jpg

Kettil, Macklin, Weasel och 7 andra gillar detta.
  29. Pictor

Pictor Stadsbo

Från:
    Stockholm
    image.jpeg
    Kunde inte låta bli... SAS jubileumsbok. Viva. UG

LongCon, Hr_Proos och Mernis Bajra gillar detta.
  30. Pdson

Pdson Bonde

Jag vet inte om nån av er såg denna på Dalarnasauktionsbyrå för nån helg sen, den låg i katalogen på nätet månaden innan i en skrotlåda med utropet 100 kr, vart sedan bortplockad och skiftad till ett separat utrop på auktionen efter...tillkommer 20% provision på slutpriset.

http://da.auction2000.se/auk/w.Object?inC=DA&inA=20161004_1349&inO=36

Kettil, Aurum och Hr_Proos gillar detta.