• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Universal Genève Polerouter "NS"

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Universal Genève polerouter NS!?

Den här är ny i lådan. Jag tänkte att den kunde vara värd en egen tråd! Det finns så många mycket fina Polerouters på KS. Rozzy, Jens, Donkii, bluesman och Aurums ständiga jakt efter den rätta 2 kronors Routern. Det finns fler där ute är jag säker på.

Gentas design och historiken med SAS gör klockan mytisk. Klockan är estetiskt lika vacker på utsidan som under locket med sin hammarautomat som senare gick över till deras lösning med microrotor.

I slutet av 60-talet föddes denna ovanliga och lite udda medlemmen i familjen Polerouter.
Modellen heter "NS". Jag har surfat och trålat nätet om information om modellen. Visst finns det enstaka ebayförsäljningar mm, men ingen matnyttig info kring modellens namn (varför NS, vad står NS för mm)

Det finns ju några bra bloggar och hemsidor om UG. Men jag har inte lyckats hitta någon info om NS-modellen. Det jag vet är att produktionstiden för modellen var begränsad till några år i slutet av 60-talet.

Klockan mäter ca 35 och är mycket välgjord med skarpa boettkanter och gedigen kvalitet. Tavlan är skarp med det röda korset i mitten som skulle förenkla tidsangivelsen. Original kronan är kvar och under huven sitter microverket cal 69. Glaset har ett konkavt förstoringsglas i datumfönstret.

Vore tacksam om ni hittar någon övrig info om "NS" modellen!

Hoppas att ni gillar klocka!

Här är några bilder:

DSCF2735.JPG



DSCF2736.JPG
DSCF2737.JPG
DSCF2739.JPG



DSCF2751.JPG
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Supersnygg! Ser riktigt fräsch ut för att vara lika gammal som vi, Fixoflex! :oldman:
Har inte en aning om vad NS står för.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Fint ur, gillar det röda hårkorset!
Verket är ju som bekant väldigt fint. Att mikrorotorn alltid är i guldfärg, är det guld på något sätt för tyngdens skull? Någon som vet?
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Fint ur, gillar det röda hårkorset!
Verket är ju som bekant väldigt fint. Att mikrorotorn alltid är i guldfärg, är det guld på något sätt för tyngdens skull? Någon som vet?


Detta är tydligen andra generationens UG microrotor! Infästningen är lite annorlunda konstruerad för en smidigare gång. Om det är guldbeläggning har jag ingen aning om.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Grattis Fixoflex! Riktigt fin med ljus urtavla och rött hårkors. Tuffa klockor, och kanske en alternativ klassiker?


Spånade lite gällande vad "NS" står för... kanske "Nova Scotia", "North - South" eller "National Service"...

Dessa två har passerat mig...


 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Tackar theargonaut!

Jo, Nova Scotia har dykt upp på någon sida. Att det var en del av Polarroute!?

Vilka klockor! Visst måste du sakna dom!:(
 
Grattis Fixoflex! Riktigt fin med ljus urtavla och rött hårkors. Tuffa klockor, och kanske en alternativ klassiker?


Spånade lite gällande vad "NS" står för... kanske "Nova Scotia", "North - South" eller "National Service"...

Dessa två har passerat mig...



Köpte jag den andra på bilden av dig?
Hursom, går fortfarande perfekt och sitter extremt bra på handleden.
Gay Freresreslänken är gudomlig. Har fixat den så den är fastare.
 

Camo00

Patek
Universal Genève polerouter NS!?

Den här är ny i lådan. Jag tänkte att den kunde vara värd en egen tråd! Det finns så många mycket fina Polerouters på KS. Rozzy, Jens, Donkii, bluesman och Aurums ständiga jakt efter den rätta 2 kronors Routern. Det finns fler där ute är jag säker på.

Gentas design och historiken med SAS gör klockan mytisk. Klockan är estetiskt lika vacker på utsidan som under locket med sin hammarautomat som senare gick över till deras lösning med microrotor.

I slutet av 60-talet föddes denna ovanliga och lite udda medlemmen i familjen Polerouter.
Modellen heter "NS". Jag har surfat och trålat nätet om information om modellen. Visst finns det enstaka ebayförsäljningar mm, men ingen matnyttig info kring modellens namn (varför NS, vad står NS för mm)

Det finns ju några bra bloggar och hemsidor om UG. Men jag har inte lyckats hitta någon info om NS-modellen. Det jag vet är att produktionstiden för modellen var begränsad till några år i slutet av 60-talet.

Klockan mäter ca 35 och är mycket välgjord med skarpa boettkanter och gedigen kvalitet. Tavlan är skarp med det röda korset i mitten som skulle förenkla tidsangivelsen. Original kronan är kvar och under huven sitter microverket cal 69. Glaset har ett konkavt förstoringsglas i datumfönstret.

Vore tacksam om ni hittar någon övrig info om "NS" modellen!

Hoppas att ni gillar klocka!

Här är några bilder:

DSCF2735.JPG



DSCF2736.JPG
DSCF2737.JPG
DSCF2739.JPG



DSCF2751.JPG

Fan!! Känner mig mest missunsam och avundsjuk!! Vill ha!! Men grattis ändå... :)

Jag har en liten matbricka i teak från ett SAS-plan, märkt 1968, som väntar på en Polerouter...
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Tackar theargonaut!

Jo, Nova Scotia har dykt upp på någon sida. Att det var en del av Polarroute!?

Vilka klockor! Visst måste du sakna dom!:(

Kanske var första landmärke på rutten? Jo, lite kan jag sakna dem.
Köpte jag den andra på bilden av dig?
Hursom, går fortfarande perfekt och sitter extremt bra på handleden.
Gay Freresreslänken är gudomlig. Har fixat den så den är fastare.
Japp, det är din! Kul att den hamnade hos någon som uppskattar den, och har lite grövre handleder. En av anledningarna till försäljningen var faktiskt att jag inte ville sabba och korta den fina länken :)
 

MånsT

Rolex
Grattis Fixoflex! Riktigt fin med ljus urtavla och rött hårkors. Tuffa klockor, och kanske en alternativ klassiker?


Spånade lite gällande vad "NS" står för... kanske "Nova Scotia", "North - South" eller "National Service"...

Dessa två har passerat mig...




Kan du ref. numret på den med länk & svart tavla? Du har väckt ett extremt habegär! :arghh:
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
SAS-originalt-logo-kopi.jpg



Bra fångat Fixoflex :D

Det finns 15 olika varianter av UG Polerouter gjorda mellan -54 till -73 och NS gjordes bara under en kort period i mitten av 60-talet. NS är den mest sällsynta sägs det.. Det roliga med Poleroutern är att den "egentligen" heter Polarouter och faktiskt är skapad för OSAS av UG. OSAS eller numera kallad SAS var de som "hittade" genvägen via nord polen men det medförde vissa problem med det starka magnetfältet så SAS vände sig till UG som -54 kom med lösningen på problemet. Polarouter var född!

Bra val av klocka :)

Universal-polerouter-SAS.png


Skärmavbild 2015-05-22 kl. 22.28.55.png


Polerouter-SAS-poster-Collage-001.png
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Stort tack för genomgången Donkii! Kan du inte bjuda på en bild av ditt nyförvärv!:)
Visst är modellen rolig med en intressant historia!

Det vore lite kul med ett "first flight" brev.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
En reflektion kring materialet är att man på de flesta ser att rotorn lämnat spår på insidan av boettlocket. Det stämmer dåligt med guld vs s/s. Eller...?

Njao, även om den inte är gjord i guld är den tillverkad i ett material mjukare än stål och ändå sliter den på boettlocket. Sedan kan det ibland vara lite svårt att skilja smuts mot repor.
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
En reflektion kring materialet är att man på de flesta ser att rotorn lämnat spår på insidan av boettlocket. Det stämmer dåligt med guld vs s/s. Eller...?


Jag skall studera närmare i morgon, visst ger dom märken i locket som bilden på min ovan! Den har precis varit hos en urmakare och går som en klocka:)
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Den här har även varit i din ägo Aurum. En UG 14k med 215 218 verket. Som jag nu minns det när jag ser bilderna var rotorn kopparfärgad.



Den fick dumt nog lämna då jag fått för mig att jag skulle ha en 18k rosé polerouter vilken jag ännu i skrivande stund inte lyckats landa. Boettsmidet och passningen mot verket på denna är ju faktiskt något extra… Men dumheter hör ju till ;)

Edit: efter att initierats av Fixoflex länk att kolla bilderna närmare, så kunde jag konstatera att verket är av typen cal 218.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Den här har även varit i din ägo Aurum. En UG 14k med 215 verket. Som jag nu minns det när jag ser bilderna var rotorn kopparfärgad.



Den fick dumt nog lämna då jag fått för mig att jag skulle ha en 18k rosé polerouter vilken jag ännu i skrivande stund inte lyckats landa. Boettsmidet och passningen mot verket på denna är ju faktiskt något extra… Men dumheter hör ju till ;)
Jag har numera själv en 14k med microtor Cal 215, Ref nr. 50353 1. Men det är ingen Polerouter mig vetligen
image.jpg
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Här är en lite bättre bilder på rotorn. När jag tittar genom lupp så ser man att kanten är något avskavd. Här putsat försiktigt på locket över repan föra att kolla om det eventuellt är smuts! Det är en liten repa.

Blev vi mer kloka?

Näe.. möjligtvis inte. Men kanske slitningen på rotorn är tillräcklig för att konstatera om den är massiv?
 
Topp