• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Up in the air - Flygbolag

M021

Rolex
2-Faktor
4vziBgD.jpg

Har får uppfattningen att det är ett flertal personer som flyger en del här inne, slänger därför upp en tråd för erfarenheter med diverse bolag.

Bosatt i Amsterdam blir det mycket Klm, mycket bra service i jämförelse med SAS och Norwegian mot t ex Stockholm.

Tyvärr går dom mindre bra då Air France förlorar all vinst KLM gör, vilket resulterar i att flottan inte blir förnyad i önskad takt.

För europeiska flygningar siktar jag alltid på KLM då skyteam elite fördelarna är något jag värderar.

Dock provade jag Emirates till Hongkong senast, riktigt bra, har även väldigt goda erfarenheter från Quantas vad gäller långflygningar.

Så vad säger panelen?
 

Hson

Cartier
2-Faktor
Har ingen större erfarenhet då jag inte flyger jätteofta, men har alltid fått bra service när jag flugit med KLM.
 

ThomasG

Omega
Jag flyger frekvent ARN-AMS och håller med om att KLM klår SAS på de flesta punkter. Särskilt nu när SAS även dragit ned på på sina avgångar till AMS. Gällande långflygningar österut så föredrar jag Singarpore Airlines eller Emirates. Cathay Pacific var det några år sedan jag flög med, men då var de väldigt bra.

Västerut så har jag ärligt talat inga vidare erfarenheter med något bolag. SAS är sämst i klassen även på långflygen. De måste vara det sista bolaget i världen som fortfarande inte har on-demand inflight entertainment. Men de är dock tydligen på gång att uppdatera samtliga kabiner i deras long haul flights. Så då ska det väl bli lite ordning där med får man väl hoppas!
 

Jaguaren

Omega
Finnair tyckte jag var riktigt bra när jag p.g.a Lufthansas strejk fick ta vägen Köpenhamn-Helsingfors-Madrid för att se Sveriges bästa lag i CL.
 

MBx

Cartier
Flyger inte så ofta längre men jag är uppvuxen med SAS och har lojalitetsband med bolaget.;) När jag reste med min far (gammal SAS-skeppare) för några år sedan blev vi alltid uppgraderade till förstaklass på resor till USA och till Thailand - bra men inte prisvärt (om man inte reser i tjänsten och ska arbeta på plats när man kommer fram).

Jag har en ganska krass bild av flygplatser och flygbolag - allt ombord är sämre än på marken och därför är jag inte det minsta intresserad av mat och underhållning ombord. Det finns bara alternativen dåligt och sämre. Flög till USA i höstas med United; de var likvärdiga med SAS.

Privat är jag urless på bolag som tar extra betalt rör bagage och andra tjänster. Kostar SAS inte väsentligt mer flyger jag med dem och får 23 kg bagage i priset.

Det säger sig självt att jag undviker Ryan Air.;)
 

Ebbot

Cartier
Flyger inte jätteofta men Håller med om sas på långflyg. Fruktansvärt eftersatta plan med dålig infotainmentsystem men än värre är att det ofta inte ens fungerar (vart med om 3 ggr på ett år).

Ett tips är att deras go biljetter (även om dom kam vara billiga) inte inkluderar något annat än soft drinks (vilket är skandalöst för oss svenskar ;)

Bästa jag åkt med är emirates.
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Lufthansa
Mycket trevliga att flyga med. I vanlig tysk stil flödar ölen ombord, helt plötsligt har de tryckt en stor glasflaska i handen på en. Inget tjafs, inga konstigheter. Mina personliga erfarenheter säger tyvärr att det inte är lika roligt att ha att göra med deras personal på flygplatsen, i alla fall inte när man vill försöka komma med ett tidigare flyg hem. Kan bero på att jag stod på CDG. När man däremot ska byta i Frankfurt, är sen och måste springa snabbare än Usain Bolt genom flygplatsen då är personalen underbar.
3.5 av 5 Jordgubbar

SAS
Tråkig personal. Tråkig personal. Halv rena flygplan.
"Bla bla bla bla... Och nu BJUDER vi på en kopp kaffe/te och lite snacks..." Jag blir så less varje gång jag flyger med SAS, att det hela tiden måste strykas under att de bjuder på någonting ombord. Har jag inte köpt en biljett? Var den inte ganska dyr? GE MIG EN PÅTÅR DÅ FÖR I HELVETET! Men åandra sidan så kommer man ju fram till sin slutdestination och gör det i tid betydligt oftare än SJ. Och det ska de väl ha lite creed för. Men den jäveln som designade deras uniformer, och kanske framför allt personen som godkände designen borde fan skämmas ögonen ur sig
1.5 av 5 jordgubbar

Norwegian
Trevlig personal. Wifi ombord (på alla deras flyg nu tror jag?). Använder egentligen bara Norwegian när jag ska utanför Europa på kort varsel. Det är bara då det är ekonomiskt försvarbart. Men, billiga biljetter innebär ju också att det är det enda som är det. Här snackas det inte om att bjuda på någonting. Så man får se till att vara både mätt och glad när man kliver ombord.
3 av 5 jordgubbar

KLM
Åh, älskade KLM. Flygbolaget som bara fortsätter att leverera. Hade de haft wifi ombord hade det varit en klockren 5a. Men det är också det enda jag saknar hos dem.
4.5 av 5 jordgubbar



Så, det är väl de jag har flugit med relativt nyligen.
 

EricMcG

Panerai
2-Faktor
Flyger nästan bara med Malmö aviation. Inte kanske dom nyaste planen men helt ok. Mellanlandningarna är väl lite tråkiga men man får alltid något att äta på planet, frukost på morgonflyget, fika på dagen och typ sallad/macka kvällsflyget.
Och så bjuds det på tidningar typ DI eller Aftonbladet.

SAS ibland, snålare flygbolag men fräschare plan.
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Det gäller bara att välja ett bolag och samla poäng som man använder till uppgradering. I business är det allt som oftast bra.
Jag kör med sas då jag bor i Sverige. :)
 

CLT

Rolex
Spelar ingen roll vilket bolag man flyger med. Bara att gå med i ett utav bolagens lojalitetsprogram och samla bonus. Klart att det kan skilja mellan en Emirates BC och SAS BC. Men samla poäng är det viktiga!

Gillar själv KLM och Air Berlin. Men flyger oftast med SAS.
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Nu är jag inte en jättevan flygare, men en del har det ändå blivit det senaste halvåret.

U.S. Airways har lyckats med bedriften att vara sena varje enskild gång. Hur de lyckas vet jag inte, men något pris borde det väl finnas för detta ändå? När man väl kommer upp i luften är de väl som alla andra om man flyger economy.

Frontier är nog de trevligaste, proffsig personal, bekväma och allmänt behagliga plan. Skulle inte tveka att flyga dessa igen, även om de absolut räknas till kategorin lågprisflyg.

Icelandair är bra och allmänt trevligt, dock tycker jag planen känns lite halvdana ibland. När sedan raden framför ska fälla sitt säte 20 minuter innan takeoff och inte lyfter det tills landning på den 8 timmar långa flygningen blir jag dock lite trött. Icelandair är väl dock inte att beskylla för detta :D
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Ingen nämner swiss på en klocksida!? I mitt tycke ett av de bästa traditionella bolagen i Europa, underbar business!

Lufthansa är även de grymma, speciellt i business, deras lounger i Tyskland är riktigt grymma. Drömmen är att få testa first Class terminal i frankfurt!

En uppstickare är brussel airlines, oftast bra dealar till USA.

BA är grymma i högre klasser!
 

MBx

Cartier
Ingen nämner swiss på en klocksida!? I mitt tycke ett av de bästa traditionella bolagen i Europa, underbar business!

Ahh, gamla Swissair - det var ett riktigt bolag det.:smug: I samma kaliber som Pan Am, Eastern m. fl.:cool:

Behind the scene är de hopplösa - allt ska gå genom standard procedures utan undantag. Blir korrekt men omständigt.:dead:
 

Jörgen A

Omega
2-Faktor
Flyger uteslutande KLM, Schiphol är som ett andra hem :D
KLM är inte bäst i världen på något sätt men de levererar en genomgående bra och konsistent produkt. Har nog aldrig stött på en otrevlig crew på en KLM-flight dessutom så totalt sett funkar KLM väldigt bra för mig. Att dessutom ha en Cityhopper-linje 25 minuter hemifrån gör inte saken sämre.
SAS har jag gett upp helt på trots att även de trakfikerar min hem-flygplats. Otrevlig personal, höga priser och noll service imponerar inte.
Även jag har goda erfarenheter av Lufthansa, de håller en genomgående hög kvalitet. Favoriten är dock Singapore Airlines, de vet vad service innebär.
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Har KLM fortfarande kvar den där våfflan som heter något som liknar strypvåffla?? Den var ju höjdpunkten på min turer ner till mina turer till AMS!
 

Genta

Cartier
Flyger med SAS på London o Paris som jag tycker fungerar bättre än alternativen. Bokar du i god tid finns det billiga resor i Plus-klass och de går oftast i tid. Helt ok lounger o så får jag svenska dagstidningar på hemresan. Air France alltid försenade och BA lite ojämnt.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Jag reser mycket till Asien och här är mina recensioner.
Dock så reser jag endast ekonomi...

SAS.
Jag säger såhär. De enda under 50 på planet (och inklusive planet) är passagerarna.
Tar betalt för allt och biljetterna snor dyra.


Finnair.
SAS Junior.
Inte lika illa men 650kr för 2.5 kg övervikt är hutlöst.
TV utbud och mat är okej. Snabbaste sättet till Shanghai.


Air China.
Gammalt plan, trångt, dålig mat, dåliga filmer, usla stolar och dålig service.
Avgångstid är alltid +1.5h i försening.
Man får det man betalar för...


Swiss Air.
Gammalt plan, otroligt trånga platser, totalt oanvändbar tv.
Mycket lång omväg till Kina.


China Eastern.
Wow.... Jag är inte speciellt lång (ca 175) och jag satt med knäna nedhasade under stolen framför och låren mot underkanten på stolen framför.
Flyg aldrig!


Korean Air.
Okej mat, helt okej tv utbud, trevlig service med mycket söta värdinnor.


Emirates.
Svårt att säga vad som är bäst när allting är det. Ingenting att klaga på.


Turkisk Airlines.
Riktigt jävla bra. 40kg baggage på ekonomi biljett klår till och med Emirates.
Maten är bästa flygmaten jag har haft. Billiga biljetter också!
Alla tummar upp! Rekommenderas starkt.

Shanghai Airlines.
Tänk China Eastern Deluxe. Kasst.
 

Jörgen A

Omega
2-Faktor
Har KLM fortfarande kvar den där våfflan som heter något som liknar strypvåffla?? Den var ju höjdpunkten på min turer ner till mina turer till AMS!

Fick den gamla hederliga Stroopkoekjes på flighten från Shanghai förra veckan. Däremot såg jag inte till den på Cityhopper-flighten hem. Kan ha somnat ifrån den förvisso :sorry:
 

Lowe92

Cartier
Har flugit air France och KLM det senaste och tycker att servicen funkat väldigt bra men däremot har det alltid varit försenat. Antagligen blir det något annat nästa gång och i dagsläget skulle jag nog inte rekommendera dem fullt ut.
 
Emirates är i särklass det bästa jag flugit. Malaysia Airlines var mycket bra när jag flög med dem sist, dock 10 år sedan.

Vill också slå ett slag för Aeroflot, flög med dem i julas till Vietnam. De har uppdaterat sin flotta och har ett oförtjänt dåligt rykte.
 

cab

Audemars
2-Faktor
Emirates och Qatar airways är bra skit tyvärr så flyger man dem allt för sällan.

Flög till Moskva med Aeroflot för ett tag sen, vart fan positivt överraskad. Förväntningarna låg dock långt långt ner, fick också en utskällning av farsan när jag nämnde vilket bolag jag skulle åka med :D SAS var ju som vanligt äckligt mycket dyrare.

Deras inrikesflyg ska dock hålla mycket lägre standard.
 
Emirates och Qatar airways är bra skit tyvärr så flyger man dem allt för sällan.

Flög till Moskva med Aeroflot för ett tag sen, vart fan positivt överraskad. Förväntningarna låg dock långt långt ner, fick också en utskällning av farsan när jag nämnde vilket bolag jag skulle åka med :D SAS var ju som vanligt äckligt mycket dyrare.

Deras inrikesflyg ska dock hålla mycket lägre standard.

Dessutom är det fan vräkigt på Aeroflots First Class, ryssarna vet hur man är svinig.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Flyger en hel del oftast i Business Class.

Emirates har helt klart bäst service och är sjukt välorganiserade, maten kan ibland variera lite I klass men i övrigt världsklass. Grymma lunger i Dubai, man blir även hämtad hemma om man flyger business eller first. 4.5 av 5 i betyg.

Lufthansa håller en jämn hög nivå och är väldigt välorganiserade på Tyskt vis, bra mat och en av min favoritöl på flaska. Riktigt bra lounger på sina huvudflygplatser. 4 av 5.

Air France brukar ha riktigt bra mat och snygg men ibland en aning snorkig personal, bra viner och Champagne. CDG har blivit mycket bättre dom senaste åren men är fortfarande skit på Schengendelen. Väskorna har ofta en tendens att komma bort/bli försenade med AF. Hamnar man på deras nyare plan longhaul 4 av 5 annars 3.5 av 5.

Thai airways har trevlig personal och god mat, lite rörigt i Bangkok och vissa plan är lite slitna, var dock ett tag sedan jag flög Thai så planen kanske börjar ordna till sig. 3.5 av 5.

BA håller bra nivå även inom Europa, loungen på T5 Heathrow bland dom bästa jag besökt. Kan rekommendera deras flyg från Stockholm och Goteborg i Business, finns i stort sett alltid för ca 2500:- t/r om man bokar minst 30 dagar innan. 3.5 av 5.

KLM har en aning daterad kabin I Business och maten kan ibland vara lite udda, minus för att dom inte bjuder på Champagne inom Europa. 3.5 av 5 om man tar hänsyn till att Schiphol är en riktigt bra flygplats, annars 3 av 5.

SAS är tyvärr det sämsta bolaget jag flyger frekvent, dåligt matutbud inom Norden och sura gamla flygvärdinnor över lag.
2.5 av 5.
 
Man blir ju mest nyfiken på vad ni jobbar med som verkar flyga väldigt frekvent och dessutom inte helt sällan flyger business :) själv är jag främst dömd till att flyga SAS inrikes....no further comments needed
 

Jonte73

Audemars
Vilket bolag ?


Billigt och prisvärt, vatten och chips ingår :)

Åkt en hel del med detta bolag och är överlag nöjd.

Till Tyskland företrädesvis.
image.jpg
 
Topp