Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Update - tre kronor märkta uren - Omega 8-days

Diskussion i 'Vintage' startad av tdn-dk, 14 juni 2016.

1. tdn-dk
    Trådstartare

tdn-dk Borgare

Från:
    Danmark
    Hej!

Köpte denne Omega 8-days med 3 kronor stansad sammen et nummer i boetten.

4.JPG
    7.JPG

Jeg ville gerna känna dens historie.

Jeg har skrevet til FMV utan svar och kamratföreningen Flottans Män utan svar.

Jeg skrev også til http://www.marinmuseum.se/ och der kom svar !!

"Dette er ett skibsur inköbt 1954 fra A/S Rob Engström for 139,75 SEK. Det kom att tillhöre minesveperen Iggö fra begyndelsen af 1960-talet, tidigere år er ukendt. Disse ur begyndte att köbes af den Svenske Marinen fra Omega 1947."

Så denne klocka har været på HMS Iggö (M60)

M60-1.JPG
    M60-2.JPG

https://sv.wikipedia.org/wiki/HMS_Iggö_(M60)
    http://www.vhfk.se/varvets-historia...-300-ar/traminsveparna-i-arko-serien-m57-m68/
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Arkö-klass

Om der andre der vil kende historien på deres tre kronor märkta uren kan jeg rekommendera at skriva til registrator@maritima.se :)

Jonte73, MrPlow, Weasel och 24 andra gillar detta.
  2. Joakim C

Joakim C Borgare

- Bättre proveniens än det går inte att få, härligt att du fick ett positivt svar! Se till att detta följer uret vid en eventuell salg. Jag kan tänka mig att varvet som byggde båtarna också tillverkade trädfodralen till klockorna, snickeriarbetet är fint gjort till dessa ur. Eller kom de levererade i detta skick från Omega?

Härlig bildtext på de gamla bilderna - Tri-X använde jag själv på filmtiden:)

Gummo och Warwian gillar detta.
  3. Icaras

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
    Bättre än så blir det knappast :), jäkligt kul att de svarade!

4. tdn-dk
    Trådstartare

tdn-dk Borgare

Från:
    Danmark
    Frågade marinmuseum om hur systemet fungerar med siffror och fik detta svar:

"301 er ett löpande individnummer for identifikation av uret. Det maerktes vid inköb av Marinen og fölger uret hele tiden i flåden."

Icaras gillar detta.
  5. Joakim C

Joakim C Borgare

Här är ett av mina ur anskaffat 2004, undrar hur många ur som köptes av Omega?
    Omega-med-sjökort.jpg Insida-3kronor,-358.jpg

Mernis Bajra, eriksson850 och Gummo gillar detta.
  6. tdn-dk
    Trådstartare

tdn-dk Borgare

Från:
    Danmark
    Prøv at skrive til marinmuseum de er flinke til at svara, du kan jo fråga til dina klockor och samlat antal Omega köpt :)

7. regnguden

regnguden Präst

Vilken proviniens, det blir knappast bättre. Stort grattis till att du lyckades hitta information! :)

8. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

riktigt coolt med så etablerad proveniens! Grattis!!! :)

9. Calle med C

Calle med C Stadsbo

Från:
    Eken
    Häftigt! Det blir alltid mycket mer intressant när man vet historien om uret. Den skulle jag hålla hårt i! Grattis får man väl lova att säga också.

10. tdn-dk
    Trådstartare

tdn-dk Borgare

Från:
    Danmark
    Nu retur fra service og nya fjedere. Nu skal den brukes som den anden 8 Days der står på mit skrivbord :)

IMG_0966.JPG

IMG_0954.JPG

Calle med C, Ariste, Dixie och 2 andra gillar detta.
  11. DanielThomas

DanielThomas Bonde

Från:
    Skåne
    Har också ett Omega 8-days väggur. Dock inte stämplat med Tre Kronor. Men det lär ha suttit på en båt därför att det kommer från min farfar som jobbade med sjöfart. DSC_0015.JPG

Simpatico och tdn-dk gillar detta.
  12. Joakim C

Joakim C Borgare

- Fina ur och i mycket gott skick. Pryder sin plats på väggen!