• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Uppackning anonym tank... Eller?

Ariste

Audemars
2-Faktor
Det är tanken som räknas.
Härlig story bakom fynden, håller helt med dig att "jakten" är en stor del av nöjet. Bra fångat och tack för att du delar med dig!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Nästa tank ut är en Nidor. Nidor är ett av flera varumärken som såldes under Företaget Buser Freres & Cie. Buser startade som ett familjeägt företag inom urverkstillverkning i Neiderdorf 1896 och övergick till att tillverka kompletta klockor 1916.

Buser gick senare med i en union med The Phoenix watch co, Thommen Sa (Revue) och Vulcain. Dessa företag hjälptes åt och delade ”know how” och marknadsföring fram tills Buser senare köptes upp av Thommen Sa. (det här är efter min klocka tillverkats, men jag antar att varumärket Nidor följde med)
1.JPG


Rätt trevliga "tulpanvisare" och helt ok skick på tavlan. Ingen företagsmärkning i boetten.
2.JPG
3.JPG


Jag har inte luskat ut vad det är för urverk, men jag har förstått att jag borde se ett B i en triangel och kanske kalibernummer under tavlan. China, känner du igen urverket?

4.jpg
5.JPG
6.JPG


7.JPG


En rätt så trevlig och tidstypisk tank, vi får se om den går att få igång.

Idag ägs Revue Thommen av Grovana, ett annat gammalt Schweiziskt företag. Mer än så har jag inte lyckats nysta, men jag antar att Grovana någonstans djupt nere i sina lådor även äger rättigheterna till Nidor.
 
Topp