• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Uppackning, ny pryl från Kina

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Fick hem ett till paket från Kina idag.

Välbekant svart sopsäck! :)
rMo8L1h.jpg


Välpackat


Vad kan det vara?


En "Demagnetizer" (avmagnetiserare)
Med hjälp av den här prylen kan du avmagnetisera eller magnetisera vad du vill.
Perfekt för att avmagnetisera verktyg så du inte för över magnetismen från t.ex en skruvmejsel till urverket.
Eller för att avmagnetisera urverket ifall du varit där med magnetiska mejslar (aja baja)



Enkel att använda och fungerar hur grymt som helst!
"Lagade" ett Certinaverk idag, från att det från början gick flera timmar fel per dygn, ligger det nu under minuten.



Så, vad kostar då den här prylen?

Den kostar 56 sek inkl frakt! Snorbilligt och ett måste för alla hobbyurmakare!

http://www.ebay.com/itm/230930329339?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag har inte testat den, men de där modellerna känns inte så behändiga när du måste föra föremålet genom hålen...
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Såatte, den häringa manicken kan man alltså använda till att avmagnetisera klockor som blivit utsatt för lite magnetiska fält och beter sig skumt därav?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Såatte, den häringa manicken kan man alltså använda till att avmagnetisera klockor som blivit utsatt för lite magnetiska fält och beter sig skumt därav?


Japp! :)

Och så länge som den inte tagit skada av att ha varit magnetiserad så kommer den börja gå normalt igen...

Ett vanligt fel när urverket är magnetiskt, är att det går alldeles för fort. Oftast är det "hairspringen" som blivit magnetisk, vilket gör att balansen inte svänger med fulla svängningar (Det kan även vara att "hairspringen" blivit lortig och därför kletat ihop med sig själv)

Ursäkta min svengelska men jag vet inte vad det heter på svenska... balansfjäder?
 

johan905

Omega
Kan ge lite feedback på en billig "demagnetizer" ett block som ej behöver ström utan man skall föra ex verktyget fram o tillbaka i ett hål.. Från en välkänd online store i uk.. Köp INTE för nu har jag en hel hög med korntänger o div andra verktyg som är extremt magnetiska :(...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Bara för att förtydliga, det är Inte den här maskinen han pratar om utan en enklare modell utan ström, den jag rekommenderar fungerar hur bra som helst! :)
 
Topp