• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Uppackning "ny" pryl från... US and A

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Dags för ännu en uppackning...

Släpade hem den här kartongen 2km i duggregn...
w1xT8rj.jpg

Stor kartong!

Inte bara Kineserna som vet hur det ska packas. :)
sOCXuEu.jpg


Det ser gammalt och mögligt ut! ;)


Kan ni gissa vad det är?


Startkit för porrfilmsinspelning?


Kendrick & Davis Certified Watch maker


Möglig eller bara härligt patinerad, du bestämmer...


s8NKOOw.jpg


Staking tool No: 18 Inverto

Rejält dammig, men delarna ser ut att vara i ok skick utan rost...


LIQVNDM.jpg





Ärligt talat så vet jag inte riktigt vad jag ska använda den till, utan bara att jag måste ha en sådan! :D

Kommer troligtvis bara försöka att byta någon "balance staff" på sin höjd...
Oavsett, tycker den är charmig och fram tills den dagen jag får ett infall att försöka använda den, får den dubbla som inredningsdetalj...

1200:- inkl frakt måste väl ses som ett ok pris?
Vad tycker ni? Möglig eller schysst?
 

Dagoberg

Omega
Ska du byta balansaxlar, så kan det vara bra att ha en svarv också, och ett verktyg för borttagning av liverrullen t.ex Bergeon 30070 eller 2810. En 1883 och en 2802LN kan också vara bra att ha för att kontrollera hur väl du har utfört arbetet.
Finns givetvis andra märken också. Hittade en del sidor där du kan studera hur du använder nitverktyget. Bara sök på Staking Tools så finns de där. Hur som helst så ser verktyget trevligt ut, ha en trevlig lärotid 8O)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ska du byta balansaxlar, så kan det vara bra att ha en svarv också, och ett verktyg för borttagning av liverrullen t.ex Bergeon 30070 eller 2810. En 1883 och en 2802LN kan också vara bra att ha för att kontrollera hur väl du har utfört arbetet.
Finns givetvis andra märken också. Hittade en del sidor där du kan studera hur du använder nitverktyget. Bara sök på Staking Tools så finns de där. Hur som helst så ser verktyget trevligt ut, ha en trevlig lärotid 8O)


Tack för tipsen!
Ska kika upp de där verktygen du rekommenderade (kan inte bergeons produktkoder i huvudet). Dock så blev det här lite av ett impulsköp lite över min nivå, jag är fortfarande på byta reservdelar-rengöra-smörja-stadiet...

Jag får kika på fler youtube-klipp och sen när jag känner att jag är redo, då har jag verktyget :)

Btw, måste man verkligen ha en svarv för att byta en balansaxel?
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Ett K&D set! Mumma! Har ett själv och använder det till allt möjligt. Ha kommit att inse att K&D gjort riktiga kvalitetsverktyg.

Ser ut som du har ett verktyg för att stansa bort liverrulle från axeln (till höger i bild). Det finns dock i två storlekar (för fickur eller armbandsur). Sen verkar det inte vara helt rumsrent att stansa bort delar från balansaxeln. Som Dagoberg säger verkar svarv vara ett mer "korrekt" alternativ enligt många.

Själv använde jag följande guide för att identifiera mina delar i mitt K&D set: http://meridian-height.smugmug.com/Other/KD-STAKING-TOOLS-and-how-to
 

Dagoberg

Omega
En svarv kan vara bra vid borttagningen av nitningen för att inte förstöra/skada balansen.
Finns även ett tillbehör till nitstället just för borttagning utav balansaxeln, kommer dock inte på vad det heter eller produktkod.
Alexndr, är det du som har samma nick på WUS?
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Ser ut som du har ett verktyg för att stansa bort liverrulle från axeln (till höger i bild).

Tar tillbaks det där. Det är verktyget för att separera balanshjulet från balansaxeln som jag pratar om (cylindern med den smala hävarmen) ..
 
Topp