• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Uppdaterade riktlinjer för Köp/Sälj...

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Men om man lägger dom som status avslutade eller tillbakadragna som vissa gör efter en affär eller när de ångrat sig så finns de ju kvar som referenser.

Jag tänker på de som ligger som tillförsäljning men redan är sålda.


Tanken är god. Men det åligger var och en som sålt/köpt/bytt att själv ändra taggen på annonsen som avslutad. Då kan man filtrera bort dessa annonser när man kollar köp/sälj. Det blir, som du säkert förstår, omöjligt för oss att följa upp varje enskild affär som gjorts på forumet. :)
 

billo

Cartier
Tanken är god. Men det åligger var och en som sålt/köpt/bytt att själv ändra taggen på annonsen som avslutad. Då kan man filtrera bort dessa annonser när man kollar köp/sälj. Det blir, som du säkert förstår, omöjligt för oss att följa upp varje enskild affär som gjorts på forumet. :)

Japp håller med att det skulle vara omöjligt för er. Men kan man inte skicka en påminnelse. Tex En tråd som upplyser om storstädning på forumets sälj och köp.

Ville bara komma med bra förslag till ett redan grymt forum.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Bra grej och goda tankar. Föreställer mig ändå att om man själv ligger på en klockbudget på 30-40lök, flippar ditt oyster för att sedan köpa ny klocka.

Skulle vara surt o få ett pm "äsch klockan kändes för tung nu såhär 3 dagar senare vill återlämna den"

:S
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Bra grej och goda tankar. Föreställer mig ändå att om man själv ligger på en klockbudget på 30-40lök, flippar ditt oyster för att sedan köpa ny klocka.

Skulle vara surt o få ett pm "äsch klockan kändes för tung nu såhär 3 dagar senare vill återlämna den"

:S

Det är krav på att ange en returpolicy. inte öppet köp. Ska man sälja en klocka med avsikt att köpa en ny samma dag som den sälj så är det ju bara att ange "inga returer"
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Japp håller med att det skulle vara omöjligt för er. Men kan man inte skicka en påminnelse. Tex En tråd som upplyser om storstädning på forumets sälj och köp.

Ville bara komma med bra förslag till ett redan grymt forum.


Absolut. Vi påminner med jämna med mellanrum och att du lyfter diskussionen är i sig väldigt bra. Tycker tom att det kan förtjäna en egen tråd. Bara att starta! :)
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Riktigt bra, men en sak förstår jag faktiskt inte. "Om beskrivning ej stämmer överens med produkt, returrätt x dagar. Köparen betalar då returfrakt".

Var finns logiken i detta? o_O :cool:
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Riktigt bra, men en sak förstår jag faktiskt inte. "Om beskrivning ej stämmer överens med produkt, returrätt x dagar. Köparen betalar då returfrakt".
Var finns logiken i detta? o_O :cool:

Vad ser du för alternativ?
Att köpare betalar retur ser jag som en självklarhet om denne inte är nöjd med produkten, alternativt tillser/prioriterar att träffas F2F vilket oftast är smidigast för båda parter.
Eftersom få har logistikhantering som primärsyssla på detta forum blir en retur lika osmidig för säljare och köpare.
Säljare betalar frakt till köpare, köpare tillbaka.. rimligt.

Vänligen /W
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Så funkar det ju även om du köper av ett företag

Det har jag aldrig varit med om. Självklart står jag själv för frakten vid beställningar lagda via nätet om jag ångrar köpet inom distansavtalslagen. Är det däremot så att jag får ett par skor i fel storlek så känns det väldigt tokigt att jag ska behöva stå för frakten.

Har jag tolkat allt fel kanske?

Du får ha vad som helst som policy, du skall dock klargöra den innan köp så köparen kan fatta ett kvalificerat beslut.

Loud N clear. ;)
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Då är det bara sätta ett exempel genom att sätta en sådan policy när du säljer en klocka på K&S

Done and done. ;)

https://klocksnack.se/threads/rolex-submariner-116610lv.30969/

Enligt mig borde köparen självklart stå för frakten om personen rent av ångrar sig, men är det så att finns en fin ding som inte nämns i beskrivningen så vore det trist att knata tillbaka med klockan och hosta upp själv (även om det är mindre summor).

Aja, en liten sak som jag noterat bara. Trevlig kväll!
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det har jag aldrig varit med om. Självklart står jag själv för frakten vid beställningar lagda via nätet om jag ångrar köpet inom distansavtalslagen. Är det däremot så att jag får ett par skor i fel storlek så känns det väldigt tokigt att jag ska behöva stå för frakten.

Har jag tolkat allt fel kanske?



Loud N clear. ;)


Nu var det rätt länge sedan jag reklamerade något men vad jag minns (en telefon) så fick jag stå för returfrakten för att reklamera den. Om du exempelvis köper något av SIBA och den går sönder så får du ju exempelvis står för bränslekostnaden till och från varuhuset själv.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Nu var det rätt länge sedan jag reklamerade något men vad jag minns (en telefon) så fick jag stå för returfrakten för att reklamera den. Om du exempelvis köper något av SIBA och den går sönder så får du ju exempelvis står för bränslekostnaden till och från varuhuset själv.

Köper jag en klocka av användare x och den går sönder efter användande så får jag nog faktiskt räkna med både bil, bensin och servicekostnad. :D
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Enligt köplagen får du definitivt göra det. Så länge man inte medvetet försökt dölja ett fel är du i princip skyddad som säljare. Köpare har en långtgående undersökningsplikt vid privatköp. Tyvärr funkar också "det visste jag inte" utmärkt som försvar som säljare.
 

emilarne

Cartier
Enligt köplagen får du definitivt göra det. Så länge man inte medvetet försökt dölja ett fel är du i princip skyddad som säljare. Köpare har en långtgående undersökningsplikt vid privatköp. Tyvärr funkar också "det visste jag inte" utmärkt som försvar som säljare.

Nu känns det som att vi snarare diskuterar distansköp, och där har säljaren (företag iaf) inte mkt till rättigheter :(
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Vi pratar kanske om varandra lite. Jag syftar bara på privatpersoner ovan.
Vid distansköp av privatperson kan du inte komma i efterhand och klaga. Detta såvida inte beskrivningen av objektet är grovt felaktigt. Knappt ens då eftersom du inte gjort någon undersökning innan köpet.

Angående undersökningsplikten så gäller den på flera sätt och är ganska omfattande. Exempelvis Traderaköpare blivit fällda för bedrägeri eftersom "de borde" insett att varan var stulen. Att köpa på distans av privatperson är alltid en chansning.
 
Topp