Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Uppdatering Lemania 1965

Diskussion i 'Vintage' startad av Andsan, 16 januari 2015.

1. Andsan
    Trådstartare

Andsan Borgare

Från:
    Täby
    Börjar vi närma oss en lösning om denna klocka nu.
    Det verkar inte finnas någon mer där ute. Bezelen är likadan som Meylan har. Samma urverk också. Zenith a277 har samma bezel.
    Jag tror att Lemania är en prototyp som skickades till Övik till en säljare som då var en stor säljare av förtjänstklockor. Det kanske var någon form av bonus.

Anders

Quaker, Mernis Bajra, krämbulle och 17 andra gillar detta.
  2. Donkii

Donkii Catch me if you can!

Från:
    Östersund
    Coolt trots allt, om det skulle vara så.. Ett ex av en klocka skickas till Ö-vik av alla ställen.. Är det inte dags för han att sälja nu :) ?

3. Andsan
    Trådstartare

Andsan Borgare

Från:
    Täby
    Han går och lurar på det;)

Gummo gillar detta.
  4. Donkii

Donkii Catch me if you can!

Från:
    Östersund
    auktion förstås?

5. virrooo

virrooo Biskop

Det gör ont i själen så snygg den där är! Funderar på att baka min heuer bara för att få lika coola sub tavlor...

Gummo gillar detta.
  6. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Gör det! 275grader i ugnen medans du tar en fika med Bosse;)

Maro gillar detta.
  7. Andsan
    Trådstartare

Andsan Borgare

Från:
    Täby

Han har varit i kontakt med Kaplans
    De kunde inte nämna något pris då den var unik och det beror på köpare. De hade tydligen någon som var villig att köpa den. Någon prisuppgift vet jag inte. Min vilda uppskattning att den kan gå för långt över 50'

eriksson850 och Gummo gillar detta.
  8. virrooo

virrooo Biskop

Haha kan inte du göra först? Ska fixa bosse, har lite mycket att göra i nuläget bara ;)

Gummo gillar detta.
  9. fc2

fc2 Borgare

Ytterst udda modell och jag har på håll följt dina försök att reda ut vad det är. Har själv tänkt både Zenith och Meylan men å andra sidan använde de båda delar som delades av många olika tillverkare. Det jag gillar mest med din är att verket har kopparfärgen som Omega använde, något som väldigt få (egen observation) Lemania, Bucherer och Meylan's använde.

NiklasArvid och Andsan gillar detta.
  10. fc2

fc2 Borgare

Verkligen? Över 30' får anses vara bra enligt mig. Många kan nog se den som en franken tyvärr.

NiklasArvid gillar detta.
  11. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Spännande, du får uppdatera ifall den kommer ut på auktion! Härlig rova är det:)

12. fc2

fc2 Borgare

Spenderade inte ägaren väldigt lång tid och mycket pengar för att få den servad nyss? Varför sälja nu isf?

13. Andsan
    Trådstartare

Andsan Borgare

Från:
    Täby
    Det är möjligt, men de kunniga gör nog en annan bedömning.

Anders

14. Andsan
    Trådstartare

Andsan Borgare

Från:
    Täby
    Han betalade 15' för rep o servicen.
    Han är lite velig hur han skall göra. Det verkar som priset avgör det. Det är min tolkning

Anders

15. fc2

fc2 Borgare

Må så vara, vet inte hur ovanligt det är med udda exemplar som detta. Själv tänker jag att 50' räcker till en 105.003 i bra skick, kanske tom en CK2998? Någon Rolex GMT, en Viggen + 10' eller varför inte en PloProf? 50' kan man få mycket roligt för. Men men, inte jag som ska köpa.

16. Andsan
    Trådstartare

Andsan Borgare

Från:
    Täby
    Men, det är köparen som bestämmer pris;)

Jag minns en kollega som kom med en Rolex Daytona red ca 1965, han trodde den var värd 15-16`.
    Jag skickade honom till Kaplans och den såldes för 205´.

Priser på vintageur verkar det inte finnas någon hejd på.
    Senaste Rolexen Daytonan på Kaplans gick för 5 miljoner.

/Anders

17. Marckus

Marckus Präst

Från:
    Stockholm
    Det var väl din kollegan som hade den låga prisuppfattningen på daytonan. 205' får väl anses vara rimligt m a p dåvarande marknadspris och alltså ingen prischock för den insatte. Viggen är ingen daytona, det kan vi väl enas om. Hört något mer ang. värdet på din duvoisin btw?

18. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Hehe, finner dina värderingar rätt underhållande.

Per gillar detta.
  19. Jens

Jens I'm only in It for the drugs!

Från:
    Mordor
    Ytterst tveksam bakgrund.. Har svårt att tro att den kommer att gå för några 50'. I min värld hälften i bästa fall, hoppas att jag har fel!

J

20. Enherre

Enherre Friends of KS

Den är fruktansvärt snygg. Även om storyn låter lite tveksam så hoppas jag att den är korrekt och att den säljs för minst 50´.

21. Andsan
    Trådstartare

Andsan Borgare

Från:
    Täby
    Tack, men jag undrar vad är det som är tveksamt i storyn?

/Anders

22. Andsan
    Trådstartare

Andsan Borgare

Från:
    Täby
    Du skrev ytterst tveksam till bakgrund. Vad menar du med det?

23. Jens

Jens I'm only in It for the drugs!

Från:
    Mordor
    Menar bara att du tror att Lemanian är en prototyp, skulle kännas bättre med nåt mer konkret. Men, som sagt, hoppas att jag har fel gällande min värdering.

J

24. Andsan
    Trådstartare

Andsan Borgare

Från:
    Täby
    I detta fall är det inga som inkommit med det lilla extra som har rätat ut frågetecknen till utropstecken, trots att jag vänt mig till de största klockforumen i världen. Detta ger vid handen att denna Lemania är "unik" och det är den till motsatsen "bevisats".

Jag emotser mig mer info om denna klocka

Tack på förhand

Anders

25. par

par Friends of KS

Jag skulle nog snarare påstå att det alltid ligger i ägaren/säljarens händer att bevisa att något är unikt. Att anta att något är en unik prototyp före att anta något är franken får nog anses som hög optimism. Givetvis förutsatt att det inte finns bevis för att det är en prototyp...

cjperry, JoberMan, NiklasArvid och 1 annan gillar detta.
  26. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Biskop

Från:
    Ulricehamn
    Den är så riktigt jävla snygg den där!
    Jag hoppas att du länkar när/om den läggs ut till försäljning.

Andsan gillar detta.
  27. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

...lite omvänd bevisföring här, alla hopplock av delar är också "unika", tills motsatsen bevisats... förstahandsgissningen om det dyker upp nåt som ingen känner igen är inte att det är en unik prototyp som man skickade till sin favoritsäljare i en stad i norra Sverige med 25.000 invånare...;)

JoberMan, Per, Galaxy och 5 andra gillar detta.
  28. _jonte

_jonte Friends of KS

Har du/ni försökt kolla direkt med Lemania Andsan? Tror företaget ännu finns i obruten linje och ingår nu i Swatch Group.

29. Andsan
    Trådstartare

Andsan Borgare

Från:
    Täby
    Nu har jag inte nämnt att det är en unik prototyp.
    Med unik menar jag att den är unik på det sättet att trots idogt sökande i hela världen under mer en ett år utan att finna en likadan.Samtliga större klockforum har besökts

Att det skulle vara någon franken, det har ingen nämnt eller antytt tidigare. Klockägaren är inte en sån person som skruvar med klockor. Inte ens Urmakaren i Vadstena eller Tony Frank på Kaplans har misstänkt att det skulle vara en franken. Däremot hade Tony nämnt att den var unik och han var tvungen att kontakta sina kontakter utomlands för att få info. Vet inte vad det gav men Tony ville sälja klockan på deras kvalitetsauktion i vår. Tony nämnde också att han hade en köpare på den.

Att jag nämnde prototyp. Varför det? Jo, för ingen uppgift har inkommit som rätat ut frågetecknet till utropstecken. Där står vi idag. Äktheten betvivlar jag inte och hänvisar till vad jag nämnt tidigare.

30. Andsan
    Trådstartare

Andsan Borgare

Från:
    Täby