• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Uppdateringar av 116520

DrDre

Patek
Jag är lite småsugen på en 116520, en beg. Jag undrar om någon känner till om det har skett några uppdateringar av den modellen sedan den kom 2000. Har en svagt minne av att jag läst om ett nytt spänne och kanske länk, men om någon vet mer så vore det uppskattat med info.
 
  • Like
Reactions: par

par

Patek
2-Faktor
Blå lume kom 12-13 om jag minns rätt? Visarna uppgraderades till fetare men det var innan lumen kom. Det finns även två tavelversioner av den svarta som jag berört i en tråd.

Edit, visarna kom sent på F-serierna
 

par

Patek
2-Faktor
Tjockare index, om jag inte minns fel
Var det inte visarna då? Jag kan ha fel här men har för mig det. Sen finns som sagt två versioner av den svarta men ingen av dem har man lyckats konstatera är den "gamla" och därför verkar det antaget på trf att båda tillverkas samtidigt.
 

DrDre

Patek
Tackar Par401 och Vaniljglass för input.

Det är ju onekligen lite enklare att kolla på beg Rolex än tex Omega som under samma period säakert hunnit med byta modell två gånger och ett par uppgraderingar av urverket. :)
 
  • Like
Reactions: par

par

Patek
2-Faktor
Tackar Par401 och Vaniljglass för input.

Det är ju onekligen lite enklare att kolla på beg Rolex än tex Omega som under samma period säakert hunnit med byta modell två gånger och ett par uppgraderingar av urverket. :)
När du säger det så har väll även 4130 fått någon uppdatering på verket, gissar parachrom också kom runt 2007-2008 men kolla upp när

2005 kom den "blå" tydligen,
Hittade en bra artikel som går genom uppdateringarna
 

Nicklas.S

Audemars
2-Faktor
Fetare visare kom under f-serien, rolex rehaut engraving och nytt spänne under z-serien, blå lume kom ca 2012.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
116520 var också först ut med nya balansfjädern, parachrome bleu, men inte från allra första början. Minns inte rakt av när nya fjädern kom. Personligen tycker jag de tidiga 116520 med smala visare är trevligast. Gärna med vit tavla.

I övrigt tror jag alla uppdateringar är nämnda:

* Från smala till lite bredare visare.
* Från äldre till nyare lås.
* Från Nivarox till PB balansfjäder.
* Från Luminova till Rolex egna variant.

Verket som sådant är ju ett av de bästa (mest tåliga och pålitliga) kronografverk som har konstruerats. Bara det är en god anledning att köpa 116520. Annars är ju den äldre 16520 ett smakligt alternativ.

A

Edit: Jisses, kom ju in ännu bättre svar under tiden jag författade...
 
Topp