Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Uppdragsfjäder och bom, franken?

Diskussion i 'Vintage' startad av eriksson850, 14 april 2014.

1. eriksson850
    Trådstartare

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Jag har en liten fundering, hur ser ni på att en urmakare skulle sätta in en uppdragsfjäder eller uppdragsbom som inte är original?

Nu skiljer sig det kanske lite beroende på om det är en Vintage-Rolle där man ändå alltid lämnar in till AD och får originaldelar.
    Men om man lämnar in t.ex. en gammal 50-tals Tissot eller Omega till service, förväntar ni er att det kommer att sitta en original Tissot-fjäder i klockan efteråt? Eller är ni likgiltiga till vilket märke som använts, så länge som det är en swiss-made fjäder eller bom av bra kvalitet, mått och styrka?

Vad jag vet så är det väl nästan bara glas, fjäder, bom och krona som det finns "generic" och som fungerar bara måtten är de rätta. Dock så syns det ju väldigt tydligt om det inte är ett originalglas eller krona, något som knappast skulle märkas på bom och fjäder.

Vad tycker ni, franken eller ok? :)

2. Johan M

Johan M Borgare

Helt okej om det är vad som krävs för att få klockan att fungera ordentligt. Förutsätter i och för sig att det är en fjäder och bom av samma typ som sitter i original och att funktionen inte förändras.

eriksson850 gillar detta.
  3. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Generellt sett är det ok för mig. Vad gäller fjädrar specifikt inbillar jag mig att det är lite som med bildelar, få tillverkare och ommärkning för de varumärken som betalar för det. Jag stod en sommar i början av 90-talet och packade om Bosch-belysning i lådor märkta Scania, med det sagt så kanske det inte är någo skillnad på en fjäder i Tissot-märkt förpackning eller den du visar upp.:)

4. eriksson850
    Trådstartare

Från:
    烏普薩拉
    Så kan det säkert vara att Tissot t.ex. out-sourcar fjädertillverkningen och att de sedan även säljer separat.
    Dock så är det ju så att många gånger så beställer urmakaren fjädrarna från en leverantör som t.ex. Cousins och anger då bara mått och styrka, dvs fjädern har rätt egenskaper som en originalfjäder men är inte från samma tillverkare som tillverkade originalet. (det kan tom skilja på materialval på original och utbytes, t.ex. härdat stål/aluminium)

Anledningen till att jag undrar är för att jag ska byta fjäder i min Omega, och det finns både nya "generic" och nos Omega och priset skiljer sig ganska mycket (100kr mot 350kr) Själv tycker jag inte att det spelar någon roll, men jag vill ju inte skapa en franken om jag någon gång i framtiden vill sälja den vidare... :)

5. McGyver

McGyver Biskop

Från:
    Lund
    Ang. Cousins: Omegas fjäder ligger i en "ask" - de andra i en "påse" - båda är gjorda av fjäderstål......och risken finns att de kommer från samma fabrik! ;)

Vissa vill ha originaldelar oavsett pris men jag håller med Ariste - jag ser fjädern som en förbrukningsvara och har den rätt dimensioner och data så bryr jag mig mindre om vad det står på påsen!

För just fjädrar så kan ju även en NOS vara ett sämre köp - den har legat spänd i många år utan att få jobba och oljan har troligen torkat!

_jonte och China gillar detta.
  6. eriksson850
    Trådstartare

Från:
    烏普薩拉

Jag har också förståt att NOS ofta har tappat spänsten efter alla år ihoptryckt. Men vad bra då kör jag på en universal med rätt mått och styrka...
    Var mest nyfiken av att höra vad vintage-maffian hade att säga och om man skulle åka på lynchning! :)

Dock intressant vart gränsen går. Jag har en också en låda med universal uppdragsbommar, vore det ok att använda dessa om de har rätt mått eller går gränsen vid fjäder?