Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Upplösning på "Bästa beatern för ca 35 k" (paketöppning)

Diskussion i 'Diskussion' startad av Wboy, 29 oktober 2015.

1. Wboy
    Trådstartare

Wboy Friends of KS

Hej KS,
    Så kommer här då upplösningen på den extremt spännande tråden "Bästa beatern för ca 35 k".

Man kan väl ha olika uppfattningar om hur tillvida denna nya pjäs bör klassas som en beater, men det känns som ett naturligt steg och ett bra komplement till mina två sport-stål.

Denna modell-serie var en av de första fina klockorna jag någonsin lärde känna och modellen och märket har sedan dess alltid haft en särskild plats i mitt klockhjärta. Det var också en klocka i denna serien som var den första riktigt fina klocka jag provade i en klockaffär, jag tror att det var 2007-2008 någon gång.
    DSC_0574.JPG DSC_0575.JPG DSC_0578.JPG DSC_0582.JPG DSC_0581.JPG DSC_0587.JPG DSC_0588.JPG DSC_0591.JPG DSC_0600.JPG DSC_0596.JPG
    Fighten om handleden. Jaeger-LeCoultre Reverso Grand Taille 2708410 (2010) vs. Rolex GMT Master II 116710BLNR (2015)

Det finns ju en rad superfina Reversos, men jag föredrar de enklaste avskalade. I slutskedet stod det främst mellan GTn och Reverso 1931. Framförallt storleken och den vita urtavlan med underbart klarblå visare gjorde att valet tillslut föll på GT:n och det känns helt rätt när jag nu har den på mig. Jag har inte överdrivet stora handleder och tycker att Reverso inte ska vara en för stor klocka. Klockan känns betydligt mindre på handleden än den ser ut på bilderna, men den är 42 x 26 mm i jämförelse med 1931 som är 46 x 27,5 mm. Jag var hela tiden inne på den nyare GT:n med Guilloché-tavlan som är helt jävla fantastisk. Vill man ha en mer avslappnad look och inte titta på sin klocka så mycket kan man i och för sig välja den tidigare modellen, med platt tavla. Den tidigare modellen är inte vattentät, vilket den nya är till 30 meter (överlever kanske att bli iputt från bryggan). Urverket är det samma, den välbeprövade trotjänaren kaliber 822 som är manuell och spinner väldigt fint och högt när man drar upp den.

Länge var den vittavlade Rolex Explorer II 16570 en stark kandidat, men jag kände att något dressigare och något som inte var en rolle kompletterade bättre i detta läge. Det käns väldigt kul och annorlunda med läderarmband. Tror inte jag burit det sedan jag var 10 år. Jag kommer med största sannolikhet att införskaffa ett strutsarmband. Om någon har tips om vart jag kan hitta bra sådana, både orginal och annat, får ni gärna skrika till i tråden eller i PM.

Älskar redan GTn och tycker den är magisk att titta på, på ett helt annat sätt än BLNR. Jag känner också att klockorna kompletterar varandra väldigt bra. Är ofta lite halvdressad på jobbet så båda fungerar, men ibland känns BLNR lite väl sportig. När jag får fram ett strutsband till GTn kan jag också välja om jag vill ha den lite ledigare tänker jag.

Så va säger ni. Bra val? Dumt val, jag borde köpt en riktig beater som jag kan släpa i asfalten på väg hem från krogen? För tråkigt och konservativt val? Shoot!

Er tillgivne
    Wboy

Xalle, Richispice, Fixoflex och 44 andra gillar detta.
  2. Jerico

Jerico Friends of KS

Från:
    Rodina

Grattis till en fantastisk klocka. Den där funkar till allt!

Wboy gillar detta.
  3. Stort grattis och Bra val, gällande beater så klarar ju Batman det mesta och för riktigt smutsiga jobb så är det bara att köpa en SKX...

yonsson, theargonaut och Wboy gillar detta.
  4. Goldmember

Goldmember Bonde

En jättefin klocka, men i min mening en riktig dressare och ingenting i närheten av en "beater" så ur den synpunkten har du köpt helt fel om du haft utgångsläget, bästa beatern..

Perpetual, Point Blank och Wboy gillar detta.
  5. Jerico

Jerico Friends of KS

Från:
    Rodina
    Eller en Terroristklocka :)

6. Wboy
    Trådstartare

Wboy Friends of KS

Jag har en Breitling Colt som får fixa det smutsigaste trots att den är kvarts.

7. Jonaz

Jonaz Biskop

Från:
    Göteborg
    Beater??? Hahaha, snygg oavsett. Grattis!

Point Blank och Wboy gillar detta.
  8. Niklas

Niklas Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Det är en helt fantastisk klocka!
    Passar till allt så ett riktigt bra val :)
    Nästan så jag börjar ångra att jag har min ute på K&S.. ;)
    Stort grattis till att ha landat en klocka du har suktat efter länge

Wboy gillar detta.
  9. Wboy
    Trådstartare

Wboy Friends of KS

Synd att bilderna och mobilkameran verkligen inte gör klockan rättvisa. Än mindre än i fallet med Batman. Men jag är helt hänförd av att titta på den.

10. luddviig

luddviig Borgare

Från:
    Norrköping
    Den är grym, men en beater? ;) Stort grattis!

Wboy gillar detta.
  11. Hugii

Hugii Biskop

Verkligen fin kombo... suktat länge efter en Jaeger-LeCoultre Reverso (BLNR ligger redan nånstans i en låda) :)
    Stort grattis!

Wboy gillar detta.
  12. Wboy
    Trådstartare

Wboy Friends of KS

HAHA, "ligger nånstans i en låda"...

13. Hugii

Hugii Biskop

köpte en bratte och blev kär i den... på 2 månader fick blnr se dagsljus 2 gånger :)
    men en Jaeger-LeCoultre Reverso har varit drömklöcka ganska länge....

Wboy gillar detta.
  14. Wboy
    Trådstartare

Wboy Friends of KS

Två iakttagelser såhär långt.

1) Den låter rätt högt. Håller man den vid örat hör man slagen. Det gör man inte på Rolexen.
    2) Läderarmbandet är väldigt skönt och nu när jag fattar låsfunktionen så är det riktigt smidigt på och av. :)

15. Alarik

Alarik Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Den funkar till allt.
    image.jpg
    image.jpg
    Har hängt på mig rollen vid ett fåtal tillfällen sedan jag köpte reverson.

Jolly, Ale, Simpatico och 2 andra gillar detta.
  16. Greven

Greven Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Stort grattis till din beater! ;) Oerhört fin klocka!

Wboy gillar detta.
  17. Jaguaren

Jaguaren Bonde

Från:
    Skåneland
    Riktigt snygg klocka. Grattis !

Wboy gillar detta.
  18. Palenkovich

Palenkovich Friends of KS

Grymt fin och ett riktigt bra val av komplement till GMT:n!

Wboy gillar detta.
  19. Tomas Eriksson

Tomas Eriksson Friends of KS

Från:
    Prettogettot
    Så rätt, helt perfekt köp! Jag är väldigt nära att klippa en Reverso också, det säger allt :cool:
    thumbsup.gif

Falken och Wboy gillar detta.
  20. Wboy
    Trådstartare

Wboy Friends of KS

DO IT!

21. san

san Borgare

Bra val! :)

Wboy gillar detta.
  22. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Snygg beater! :D

Wboy och Point Blank gillar detta.
  23. Tomas Eriksson

Tomas Eriksson Friends of KS

Från:
    Prettogettot
    Ser ut att vara i riktigt bra klipp, klippte du din på chrono24?

Wboy gillar detta.
  24. Point Blank

Point Blank Stadsbo

Från:
    Hufvudstaden
    Du och jag har olika definition på beater men grym dinka!

Wboy gillar detta.
  25. P-vakten

P-vakten Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Grattis! Slog till i bröstet när jag såg den...

Wboy gillar detta.
  26. TimeDealer

TimeDealer Stadsbo

Fantastiskt engangemang!! Otroligt att se ett sådant intresse. Ibland tror man att en själv är galen. Men du bevisar ju det helt naturliga i att ha ett stort klockintresse.

Snygg klocka dessutom. Stort grattis till den!

Wboy gillar detta.
  27. Wboy
    Trådstartare

Wboy Friends of KS

Japp

28. JesperO

JesperO Präst

Stort Grattis till en ikon...

Wboy gillar detta.
  29. Herr_Katt

Herr_Katt Stadsbo

beater à la 1930-talet ;) den går ju inte repa glaset på när man vänder den, så det är väl något av den "första" beatern i klocksammanhang får man väl säga!

Wboy gillar detta.
  30. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Snyggt, grattis!

Wboy gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield