• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Upprop Omega Planet Ocean alla som har eller haft en

tegelstein

Breitling
Hej,
Börjat bli lite sugen på en PO, fått nys på en 22015000, 2005, okänd servicehitorik men fullset. Har idag en 2225.80 men den börjar känns lite plottrig, PO är cleanare. Vad ska man betala ungefär för en sådan?
 

OskarK

Vacheron
2-Faktor
IMG_0366.JPG
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Aaahhh.., här borde jag kunna få svaret jag söker.

En planet ocean ska jag ha, den saker är klar. Mer exakt återstår att se, antingen XL med 8500 eller 42 med 2500.
Jag är intresserad av en i titan och där har vi ju XL 8500 men finns 42mm 2500 i titan?
42 8500 finns, men den är lite för hög i mitt tycke.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Testade 39,5 mm idag igen, den här gången i svart och vilken pangklocka! Storleken kändes riktigt rätt medan 43,5mm kändes alldeles för stor.

Den blåa Planet Ocean-färgen är väldigt speciell... den är... väldigt blå. Inte sådär mysigt blå som seamastern som skiftar mot svart i mörkare ljus utan liksom konstant nästan mattblå (trots blank yta)
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Orkade inte ta någon denna gång men den satt som ett smäck, du får tro mig på mitt ord :p enligt personalen hade de sålt fler av 39,5 för att just de flesta tyckte att 43,5 var för blaffig. Kan ju såklart inte bekräfta äktheten i det men det vore ju konstigt att ljuga om eftersom båda fanns i lager och den större är dyrare.
 
Nya PO 8800 (som finns i den mindre 39,5mm varianten) är ju mycket spännande. Kaliber 8800 är en ny konstruktion som är annorlunda jämfört med kaliber 8500 och 8520. Ett fjäderhus (inte två) levererar 55 timmars gångreserv och rotorn rullar på kullager (inte glidlager). Det är ett 11,5 linjers verk vilket gör att det mäter 25,6mm i diameter (och är därmed större än kaliber 8520 men mindre än kaliber 8500), alltså exakt samma format som kaliber 2500A-D. Kaliber 8800 mäter också ynka 4,6mm på höjden (jämfört med 5,3mm för kaliber 8520 och 5,5mm för kaliber 8500) vilket bara är marginellt mer än kaliber 2500 med sina tunna 4,1mm (då det i grunden bygger på exceptionellt tunna ETA 2892-A2 med sina 3,6mm).

Ja, mina herrar och enstaka damer; att kaliber 2500 tackar för sig lagom till Baselworld 2017 är verkligen ingen vågad gissning - ty i kaliber 8800 har Omega äntligen en tvättäkta manufakturkaliber som är state of the art och som har de rätta dimensionerna för att ersätta Omegas och hela världens första urverk med co-axial gång i serieproduktion, redan legendariska kaliber 2500 som lanserades hösten år 1999. Mitt tips är en ny SMPc 8800 som entry level i Seamaster Diver-kollektionen.

photo-2.jpg

Omega kaliber 8800 - en ny konstruktion med de rätta dimensionerna för Omegas entry level timepieces

Vänligen
Forumets undersköterska
 
Nya PO 8800 (som finns i den mindre 39,5mm varianten) är ju mycket spännande. Kaliber 8800 är en ny konstruktion som är annorlunda jämfört med kaliber 8500 och 8520. Ett fjäderhus (inte två) levererar 55 timmars gångreserv och rotorn rullar på kullager (inte glidlager). Det är ett 11,5 linjers verk vilket gör att det mäter 25,6mm i diameter (och är därmed större än kaliber 8520 men mindre än kaliber 8500), alltså exakt samma format som kaliber 2500A-D. Kaliber 8800 mäter också ynka 4,6mm på höjden (jämfört med 5,3mm för kaliber 8520 och 5,5mm för kaliber 8500) vilket bara är marginellt mer än kaliber 2500 med sina tunna 4,1mm (då det i grunden bygger på exceptionellt tunna ETA 2892-A2 med sina 3,6mm).

Ja, mina herrar och enstaka damer; att kaliber 2500 tackar för sig lagom till Baselworld 2017 är verkligen ingen vågad gissning - ty i kaliber 8800 har Omega äntligen en tvättäkta manufakturkaliber som är state of the art och som har de rätta dimensionerna för att ersätta Omegas och hela världens första urverk med co-axial gång i serieproduktion, redan legendariska kaliber 2500 som lanserades hösten år 1999. Mitt tips är en ny SMPc 8800 som entry level i Seamaster Diver-kollektionen.

photo-2.jpg

Omega kaliber 8800 - en ny konstruktion med de rätta dimensionerna för Omegas entry level timepieces

Vänligen
Forumets undersköterska

Då är ju frågan vad fan man ska göra som smp-spekulant nu. Jag vill ha de antimagnetiska egenskaperna och mastercertifieringen, men jag tänjer redan på gränserna för vad ekonomin kan tänkas tåla och jag accepterar inte ens 0,1mm/s ökad tjocklek.


Fan.
 
Då är ju frågan vad fan man ska göra som smp-spekulant nu. Jag vill ha de antimagnetiska egenskaperna och mastercertifieringen, men jag tänjer redan på gränserna för vad ekonomin kan tänkas tåla och jag accepterar inte ens 0,1mm/s ökad tjocklek.


Fan.

Tror du ska slå till på den befintliga versionen med svart eller blå tavla. Det är en kapabel klocka och kaliber 2500 i sin D-revision är ett förnämligt urverk, även om den tekniskt är underlägsen Omegas METAS-kalibrar som är spjutspetsen i klockvärlden just nu. SMPc Diver 8800 torde bli dyrare, fast kanske inte så många tusenlappar ändå och jag har svårt att tro att den klarar att bibehålla sin nuvarande tjocklek; skulle tippa att den nya versionen blir tjockare, om än bara marginellt då det ändå finns en 0,5mm i skillnad mellan kaliber 2500 och 8800.

Vänligen
Forumets undersköterska
 
Tror du ska slå till på den befintliga versionen med svart eller blå tavla. Det är en kapabel klocka och kaliber 2500 i sin D-revision är ett förnämligt urverk, även om den tekniskt är underlägsen Omegas METAS-kalibrar som är spjutspetsen i klockvärlden just nu. SMPc Diver 8800 torde bli dyrare, fast kanske inte så många tusenlappar ändå och jag har svårt att tro att den klarar att bibehålla sin nuvarande tjocklek; skulle tippa att den nya versionen blir tjockare, om än bara marginellt då det ändå finns en 0,5mm i skillnad mellan kaliber 2500 och 8800.

Vänligen
Forumets undersköterska

Fast jag förstår inte varför Omega inte lyckas hålla tjockleken nere på sina modeller, en sub är ju 13mm hög trots att urverket är tjockare än ett 8500.

Jag tror att omega till viss del tjockar på klockorna med vilja, men jag tror det vore i deras intresse att hålla smp:n relativt "slim", då detta är en egenskap jag inte verkar vara ensam om att gilla.

Måste nog klippa en svart SMPc ändå, de är nästan perfekta.
 

MånsT

Rolex
Nya PO 8800 (som finns i den mindre 39,5mm varianten) är ju mycket spännande. Kaliber 8800 är en ny konstruktion som är annorlunda jämfört med kaliber 8500 och 8520. Ett fjäderhus (inte två) levererar 55 timmars gångreserv och rotorn rullar på kullager (inte glidlager). Det är ett 11,5 linjers verk vilket gör att det mäter 25,6mm i diameter (och är därmed större än kaliber 8520 men mindre än kaliber 8500), alltså exakt samma format som kaliber 2500A-D. Kaliber 8800 mäter också ynka 4,6mm på höjden (jämfört med 5,3mm för kaliber 8520 och 5,5mm för kaliber 8500) vilket bara är marginellt mer än kaliber 2500 med sina tunna 4,1mm (då det i grunden bygger på exceptionellt tunna ETA 2892-A2 med sina 3,6mm).

Ja, mina herrar och enstaka damer; att kaliber 2500 tackar för sig lagom till Baselworld 2017 är verkligen ingen vågad gissning - ty i kaliber 8800 har Omega äntligen en tvättäkta manufakturkaliber som är state of the art och som har de rätta dimensionerna för att ersätta Omegas och hela världens första urverk med co-axial gång i serieproduktion, redan legendariska kaliber 2500 som lanserades hösten år 1999. Mitt tips är en ny SMPc 8800 som entry level i Seamaster Diver-kollektionen.

photo-2.jpg

Omega kaliber 8800 - en ny konstruktion med de rätta dimensionerna för Omegas entry level timepieces

Vänligen
Forumets undersköterska
Vet du anledningen bakom att 8800 har kullager till rotorn men inte 8900? 9300 har för övrigt också det..
 
Topp