Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Ur & Penns julkatalog är här!

Diskussion i 'Diskussion' startad av laketwig, 2 december 2013.

1. laketwig
    Trådstartare

laketwig Friends of KS

Från:
    Schaffhausen
    Det här har jag väntat på hela året! En våt dröm för en klockfantast (urolog?) har äntligen gått i uppfyllelse. Sida upp och sida ner med fantastiska klockor för inga pengar alls. En kronograf med diamanter och medföljande matchande armband för facila 298:- är bara ett exempel. Dessutom har den nyskapande teknik, då den saknar pushers för kronografen. Att sen Kevin Kostner promotar vissa klockor måste ju innebära toppkvalitet och att dom tål tuffa tag, eller hur?

Passa på och fyll på samlingen innan dom tar slut! ;)

(fan så mycket skit det produceras ...)

Peddjy, Sandkvist, Galaxxy och 2 andra gillar detta.
  2. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    laketwig gillar detta.
  3. puonti

puonti Friends of KS

Från:
    Borås
    Fick hem den också. Varför köpa en SubC för 50k när du kan köpa en sån här för knappt 300 spänn?

Rille, morrism, hannes och 1 annan gillar detta.
  4. Omega

Omega Bonde

Från:
    Södermanland
    Såg det där, riktigt vidrigt...

vikgul gillar detta.
  5. Spindel

Spindel Biskop

Allvarligt om man säger något ont om t ex Rolex eller guldklockor på detta forum blir man utskälld. Men att göra sig lustig över lågprisklockor är tydligen OK?

Detta är riktigt låg klass och bidrar absolut inte till en välkomnande och öppen atmosfär på detta forum. Det är nog många här som börjat sitt klockintresse med den typen av klockor och denna tråd gör inte att folk med nyfunnet intresse blir särskilt intresserade av att börja delta här.

Denna elitistiska inställning är djävligt smaklös, eller vill ni enbart ha ett ryggdunkarforum för människor med "rätt", ofta överprissatt, typ av klockor? :thumbsdown:

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Lico, vonbahr, Henrik A och 10 andra gillar detta.
  6. Rber

Rber Biskop

Kör du TT Regal?

Wollen, carlanton och Målarn gillar detta.
  7. laketwig
    Trådstartare

laketwig Friends of KS

Från:
    Schaffhausen
    Självklart är detta ett forum för alla klockintresserad, oavsett prisklass på den/dom klocka/klockor man har. Därmot har jag svårt att tro på ett seriöst klockintresse om man köper en Rolex-liknande klocka för 300:- eller en "kronografliknande" klocka med påmålade visare. Till Ur&Penns heder ska dock sägas att dom även säljer helt OK klockor, t ex Casio och Citizen.

PS.

Jag äger ingen Rolex och har inte för avsikt att skaffa mig en heller. ;)

yonsson och jabla gillar detta.
  8. Omega

Omega Bonde

Från:
    Södermanland
    Ser du inte att det är en kopia rakt av?

Bojke och Boris Balkan gillar detta.
  9. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland

Äh, va fan! 5 subbar för 1500kr, det är ju kanon!!!

Nexus gillar detta.
  10. babanker

babanker Borgare

Från:
    F ks
    Visst finns det folk här, likt på alla forum, som gillar att vara dryga och gärna glänser med sina intellekt. Det är väl bara ta det med en klackspark och tänka att det ofta är för att kompensera sina kroppsliga tillkortakommanden, eller hur du nu väljer att tänka.

Men du har fel i detta fall, tycker även jag som är hälften whitetrash och utan gymnasiekompetens.

Skulle du reagera på samma sätt om du på ett forum för matintresserade såg någon skoja om exempelvis Findus Jultallrik? (Uppmarar alla att googla Findus Jultallrik).
    Ja, Regal är fan samma sak som Findus Jultallrik och någon måtta får det väl vara.

Jag har f.ö bara billiga klockor, ingen som hånat mig över det.

Må väl,
    Philip

Mr.Chang, aljung, yonsson och 11 andra gillar detta.
  11. barnefko

barnefko Bonde

Från:
    Umeå
    Ingen som tyckte att det var "riktig vridrig" när det diskuteras om t.ex squale rootbeer som är en lika rakt av kopia än de 100 spänn kopior i katalogen. Då är det ingen som gnäller, kanske bara för att den har mera "kvalite", bättre komponenter...... och kostar 3500 istället!
    Förstå mig inte fel: ngr klockor i katalogen är så klart riktig dåliga - so what? Läs inte katalogen då, och låt i herrens namn bli att skapa en hel tråd om "billiga skiten"

Allvarligt: tråden här är ligger på enormt låg nivå och att den till och med "gillas" säger rätt så mycket.
    Jag själv har "lurkad"här sedan starten då det finns enorm mycket info och härliga bilder att hämta. Men att sedan skapa tråder för att göra sig lustig över billigklockor får mig bara att skaka på huvudet. Känns lite stureplannivå faktisk.
    Vi som hänger här har ett stort klockintresse men vi kör inte i en Ferrari till jobbet allihopa. Det finns också vanliga trebarnspappor med genomsnittlön här som helt enkelt har gedigen klockintressse och drömmer om en eller annan klocka som nog aldrig blir aktuell.

Dåliga billigklockor åsido så skulle jag nog önska mig en liten vänligare stämmning mot "affordables". Se t.ex F71 på WUS där stämmningen för övrigt är rätt så avslappnad.
    De tyckte jag nog också var fallet här när jag började läsa in mig på klockor..... kanske jag hade fel.....

Spindel, Scaramanga och Maxim gillar detta.
  12. slimjim

slimjim Rösten från Bro

Det är dyrt att köpa billigt! Hellre en gammal fin Atlantic,örnen,Tärnan,svalan,lemania,Tissot ,omega, från 50-60 talet för 1000:- än en sådan där Jävla David Wellington.

Det handlar inte om priser, utan om kvalitet, känsla och intresse.

Mr.Chang, Cyklisten, Ako och 1 annan gillar detta.
  13. Omega

Omega Bonde

Från:
    Södermanland
    För det första gjorde jag inte tråden.
    För det andra ser du i mitt inlägg att jag syftade på klockorna som var exakta kopior av Subben. Det är inte en fråga om hur dyr kopian är, utan att det just är en kopia. Den har till och med datumbubbla... är inte det lite väl etablerat Rolexsignalement?
    Så lugn nu, du måste inte köpa en klocka för 50k+ för att få någon sorts respekt. Och det är inte det som avhandlas här.

Edit: googlade Squale Rootbeer nu när du nämnde den, och den är verkligen inte bättre.

laketwig gillar detta.
  14. Jokkmokkswe

Jokkmokkswe Lappskojsaren

Från:
    Sthlm
    De är AD för Festina.

Klockor för de vanliga dödliga.

Här är min Regal

Har kontakter och kan fixa eventuell rabatt, pm:a vid intresse.

-big kahuna-, LongCon, Aquaracer2 och 1 annan gillar detta.
  15. 16610

16610 Baron

Från:
    BORÅS
    Fick den. Blev förbannad och slängde den.

Boris Balkan gillar detta.
  16. Boris Balkan

Boris Balkan Fark you!

Jag blir äcklad när jag ser skamlösa kopior även om dom har tillverkarens egna loggor. Har jag inte rätt att ge uttryck för det bara för att du har vad vissa (och du?) anser är "billiga" klockor?

17. M021

M021 Friends of KS

Tror snarare dom som köper dessa klockor inte ens vet att det är en kopia på en Rolex, ska väl börja någonstans. Sen är vi nog alla överens om att det finns bättre ingångsaltrrnativ...

Eurenius, yonsson, plattfot och 1 annan gillar detta.
  18. par

par Friends of KS

Spot on säger jag bara.

Det handlar inte om pengar. Det handlar mer om att dissa skit.

Ett exempel
    Gå in på ett hifi forum och skriv om Bose. Då kommer du även där få höra sanningen, skit grejer till dyra pengar.

Dvs har inget med pengar o göra utan kvalite.

laketwig gillar detta.
  19. SSL

SSL Friends of KS

Från:
    Blåkulla
    Min Regal.

Enda klockan jag äger för tillfället. Fick denna i konfirmationspresent för ca 11-12 år sedan. Tickar på bra än och varit med om militärtjänstgöring bl.a. Ingen aning om det är en kopia av ett större märke (hoppas ej). Det är ingen klocka jag gillar att skylta med direkt, men den har personligt värde. På den tiden sa jag till morsan: Jag vill ha en sån där cool klocka med gröna prickar, som lyser i mörkret och som klarar lite simskola. Hade sett något liknande någonstans. Så man kan ju inte klandra henne att hon hittade det jag beskrivit för max femhundringen.

20. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Det är väl för i helvete ingen som dissar billiga klockor för att dom inte kostar mycket pengar!?

Köpa en regal sub för 298:- och vara intresserad av klockor går inte riktigt ihop i min hjärna.

vikgul, laketwig, plattfot och 1 annan gillar detta.
  21. UNO

UNO Borgare

Från:
    Bullshit City
    En klocka som man VALT aktivt är det som gäller, dyr eller inte är en annan fråga.
    En kamrat har en Ck, han har valt den och den sitter bra på handleden.
    Leif Johansson Volvo lastvagnar: svart Swatch
    Hälsade föv på en finanschef på ett av de kapitalstarkaste bolagen förra veckan: pulsklocka !
    Pulsklocka är riktigt vasst just nu, få har Rolex på den nivån när jag ser dem på kontoren.

vekktah och theargonaut gillar detta.
  22. Boris Balkan

Boris Balkan Fark you!

Inte sant. Jag tycker även squale är fantasilöst och äckligt och jag är ganska säker på att jag dissade i den tråden. Misstaget ni gör är att blanda i hop oss med dom som köper dyra klockor av helt andra skäl och dom finns inte på det här forumet och dom sparar inte Box,papper och cert längre än till nästa flytt då det är dags att slänga lite skit i förrådet.

23. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG

barnefko gillar detta.
  24. Maxim

Maxim Stadsbo

Från:
    Lund
    Har en bekant som körde en Orient kopia av submariner i ett år för att kolla om det skulle vara något han ville ha, och det var det så han köpte the real deal efter 12 månader.

Sen kan det ju vara soft att ha båda två, en Rolex för finare/säkrare tillfällen och en kopia när det är tuffa tag som gäller. Omgivningen lär knappast märka en skillnad.

25. Jokkmokkswe

Jokkmokkswe Lappskojsaren

Från:
    Sthlm
    Men. Normala klockintresserade kanske inte vill lägga flera månadslöner på en klocka.

Och trakka ner en klocka känns bara så B. Vart går gränsen?

barnefko, Spindel, Eurenius och 1 annan gillar detta.
  26. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    NEJ :mad:

27. Ryttaren

Ryttaren Friends of KS

Från:
    Västerås
    Har inget emot billiga "skitklockor" eller dom som bär klockorna. Tjejen har en Regal som hamnar på ibland när hon tröttnat på Longinen.

MEN, jag har väldigt svårt för rena plagiat som t.ex. subbarna ovan, spelar ingen roll om det står Regal, Steinhart, Orient eller JetSet på. Tjäna pengar på någon annans design utan att tillföra ett skit är inte Ok!

28. -big kahuna-

-big kahuna- Bonde

Från:
    Stockholm
    Alltså det är helt ok med billiga klockor tycker jag. Däremot gillar jag inte rena plagiat (som Rolex sub kopian i ur & penn katalogen) Steinhart har också en 100% kopia av rolex sub som kostar runt 4000 kr, den är lika vidrig den i mina ögon. När man liksom snor hela designen rakt av

29. China

China Guest

Nu så kan man tycka vad man vill om plankade designer, men en billig klocka behöver inte vara av dålig kvalité. Säljs en ny klocka för ett par hundralappar med garanti så är det trots allt inte rent skräp. Däremot så tycker jag att man kan ge en känga åt dom som ägnar sig åt ruffel och båg, man säljer dålig kvalité utan garantier eller drar valser om klockornas ursprung och hur de tillverkats, i stil med t.ex. Theorema och en del andra muschroom brands.

Och vill någon samla på t.ex. billiga quartz, så ser jag inget problem med det.

barnefko och masterkiller gillar detta.
  30. Boris Balkan

Boris Balkan Fark you!

FNs säkerhetsråd kan säkert ta upp detta.

Mårtenssons ur Brookfield