• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

uret.se

Akerhage

Cartier
Hej kära klockvänner.
Jag orkar inte skapa en ny tråd så tänkte fråga i denna uret.se - tråden.
Köpte mig en Oris via dem 2016-01-27 och fick klockan igår, men certet är stämplat som att jag köpte klockan 2015-12-16. Med andra ord förlorar jag väl då 1 månad och 11 dagar på min två-åriga garanti? Har mailat uret.se och frågat men inte fått svar än. Förstår ju att de köper in klockan tidigare. (Datumet var stannat på den 17e med :p). Kan jag via dem på något sätt kräva att min garanti skall gälla från och med dagen jag köpte klockan av dem?

Jag var inne och kortade länken med och de gjorde sönder två skruvar (stift) och fepplade en hel del. (får skylla mig själv som lämnar in den till kemtvätten/skomakaren/klockfixaren här) När jag väl fick tillbaks den någon timma senare så satt den ändå fint tills jag kom hem och såg att dykarlåset/klaspen var öppet, så med det stängt får jag ju inte på klockan, får hoppas de kan förlänga bandet nu med de bitar som är kvar, men borde inte vara problem även om något stift gått sönder va?
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Hej kära klockvänner.
Jag orkar inte skapa en ny tråd så tänkte fråga i denna uret.se - tråden.
Köpte mig en Oris via dem 2016-01-27 och fick klockan igår, men certet är stämplat som att jag köpte klockan 2015-12-16. Med andra ord förlorar jag väl då 1 månad och 11 dagar på min två-åriga garanti? Har mailat uret.se och frågat men inte fått svar än. Förstår ju att de köper in klockan tidigare. (Datumet var stannat på den 17e med :p). Kan jag via dem på något sätt kräva att min garanti skall gälla från och med dagen jag köpte klockan av dem?

Jag var inne och kortade länken med och de gjorde sönder två skruvar (stift) och fepplade en hel del. (får skylla mig själv som lämnar in den till kemtvätten/skomakaren/klockfixaren här) När jag väl fick tillbaks den någon timma senare så satt den ändå fint tills jag kom hem och såg att dykarlåset/klaspen var öppet, så med det stängt får jag ju inte på klockan, får hoppas de kan förlänga bandet nu med de bitar som är kvar, men borde inte vara problem även om något stift gått sönder va?
En månad hit eller dit...?

Det de kan göra är att ta tillbaka den, men eftersom du redan har fipplat med den så kommer det att bli prisavdrag. Var glad och nöjd istället. Du fick ju ett bättre pris dessutom?
 

Wi

NLA
2-Faktor
Hej kära klockvänner.
Jag orkar inte skapa en ny tråd så tänkte fråga i denna uret.se - tråden.
Köpte mig en Oris via dem 2016-01-27 och fick klockan igår, men certet är stämplat som att jag köpte klockan 2015-12-16. Med andra ord förlorar jag väl då 1 månad och 11 dagar på min två-åriga garanti? Har mailat uret.se och frågat men inte fått svar än. Förstår ju att de köper in klockan tidigare. (Datumet var stannat på den 17e med :p). Kan jag via dem på något sätt kräva att min garanti skall gälla från och med dagen jag köpte klockan av dem?

Jag var inne och kortade länken med och de gjorde sönder två skruvar (stift) och fepplade en hel del. (får skylla mig själv som lämnar in den till kemtvätten/skomakaren/klockfixaren här) När jag väl fick tillbaks den någon timma senare så satt den ändå fint tills jag kom hem och såg att dykarlåset/klaspen var öppet, så med det stängt får jag ju inte på klockan, får hoppas de kan förlänga bandet nu med de bitar som är kvar, men borde inte vara problem även om något stift gått sönder va?

Det är sånt man får ta när man tar beslutet att handla från gråhandlare. Trist det där med länken..om du inte har någon urmakare i närheten får du väl gå tillbaka och be honom åtgärda det, påpeka även reporna.
 

Kai Kobra

Cartier
2-Faktor
Oris garanti gäller väl från att klockan lämnar AD. I din relation med Uret lär det bli konsumentköplagens regler om ni inte kommit överens om annat.
 

Akerhage

Cartier
Tack för svaren. Har köpt klockor innan från uret men då har de varit stämplade korrekt nämligen, får hoppas jag inte har oturen att få ett garantiärende på slutet där då. Drar nog in till stan och fixar klockan sen och betalar det extra istället.
 

Akerhage

Cartier
Blir jäkla svårt att hävda konsumentköplag eller distans på en klocka man fipplat med dock.
Vad menar du? Så bara för att jag kortat länken så skulle inte min garanti gälla på klockan ifall något händer? (som inte alls har med länken att göra) Påpekar att det är bandstiften eller vad de nu kallas som gängorna gick sönder på. Länken i övrigt är det inget fel på.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Tack för svaren. Har köpt klockor innan från uret men då har de varit stämplade korrekt nämligen, får hoppas jag inte har oturen att få ett garantiärende på slutet där då. Drar nog in till stan och fixar klockan sen och betalar det extra istället.

Står ju "Alltid minst två års garanti" på deras hemsida. Jag tror inte att de är omöjliga om klockan går sönder den sista månaden utan löser det själva.
 

stabil

Cartier
Vad menar du? Så bara för att jag kortat länken så skulle inte min garanti gälla på klockan ifall något händer? (som inte alls har med länken att göra) Påpekar att det är bandstiften eller vad de nu kallas som gängorna gick sönder på. Länken i övrigt är det inget fel på.

Konsumentköplagen/distansavtalslagen har inget med garanti att göra.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Först, lämna in klockan till en riktig urmakare för att korrigera länkar o s v. Då är risken nog mindre att fipplas, skrapas och tas sönder skruvar (dock finns en risk även här, som vi tyvärr kunnat läsa i tidigare trådar).
Hur som helst är det nog enklare att reklamera ett dåligt arbete från en dedikerad urmakare, som även troligtvis kan hjälpa dig att skaffa fram nya skruvar i länken.
Kolla upp var närmaste återförsäljare av Oris finns i närområdet, och gå dit.
 

Akerhage

Cartier
Fick ett trevligt svar från uret.se nu gällande min fråga, så det var ju inga problem med stämplingen trots allt.
Hejsan .

Tack för ditt mail.

Detta kan uppstå om det är lång beställningstid på en klocka, någon som beställt men avbokat etc,
och vi ber om ursäkt för det.

Men självklart täcker vi dig för den tiden emellan. Jag har noterat detta på din order, och om du skulle få något problem med
din klocka efter att garantin på kortet gått ut, så är det bara att kontakta oss så löser vi det. I slutändan skickas klockan till
samma ställe om vi skickar in den eller om du lämnar in den hos en urmakare.

Tveka inte på att höra av dig om du har fler frågor.

Ha en fin dag!
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Fick ett trevligt svar från uret.se nu gällande min fråga, så det var ju inga problem med stämplingen trots allt.
Hejsan .

Tack för ditt mail.

Detta kan uppstå om det är lång beställningstid på en klocka, någon som beställt men avbokat etc,
och vi ber om ursäkt för det.

Men självklart täcker vi dig för den tiden emellan. Jag har noterat detta på din order, och om du skulle få något problem med
din klocka efter att garantin på kortet gått ut, så är det bara att kontakta oss så löser vi det. I slutändan skickas klockan till
samma ställe om vi skickar in den eller om du lämnar in den hos en urmakare.

Tveka inte på att höra av dig om du har fler frågor.

Ha en fin dag!
Det där är riktigt bra info - tack för att du delade med dig.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Nope, kartonger och lådor, rent allmänt...
Har jobbat med detta. Kund köpte TV, slängde hela kartongen och ville returnera TV:n. Kund fick rätt.
Men kunden fick väl ett avdrag eftersom butiken inte kunde sälja den returnerade produkten till samma pris? Och hur returnerade kunden TV:n utan kartong om det var ett nätköp?
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Men kunden fick väl ett avdrag eftersom butiken inte kunde sälja den returnerade produkten till samma pris? Och hur returnerade kunden TV:n utan kartong om det var ett nätköp?
Inget avdrag, för om du läser det jag länkat, så är det sånt som butiken får ta. Ingen aning om hur TV:n fraktades tillbaka, jag jobbade inte på lagret :)
 

Zalath

Panerai
Men kunden fick väl ett avdrag eftersom butiken inte kunde sälja den returnerade produkten till samma pris? Och hur returnerade kunden TV:n utan kartong om det var ett nätköp?
15 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, ska konsumenten
ersätta näringsidkaren för
[...]
2. en varas värdeminskning i den mån den beror på att
konsumenten hanterat varan i större omfattning än som varit
nödvändigt för att fastställa dess egenskaper
eller funktion,
under förutsättning att näringsidkaren har gett konsumenten
information enligt 2 § första stycket 9 på det sätt som anges

Att öppna en förpackning är oftast nödvändigt för att kunna prova varan.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
15 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, ska konsumenten
ersätta näringsidkaren för
[...]
2. en varas värdeminskning i den mån den beror på att
konsumenten hanterat varan i större omfattning än som varit
nödvändigt för att fastställa dess egenskaper
eller funktion,
under förutsättning att näringsidkaren har gett konsumenten
information enligt 2 § första stycket 9 på det sätt som anges

Att öppna en förpackning är oftast nödvändigt för att kunna prova varan.
Visst, men nu handlade det om att kartongen inte fanns kvar.
 

Zalath

Panerai
Visst, men nu handlade det om att kartongen inte fanns kvar.
Yes, men lager fastställer vad som är tillåtet att begära ersättning för. Saknad eller skadad förpackning är inte något sådant..

http://www.arn.se/referat--vanliga-...handel/angerratt-aven-vid-bruten-forpackning/
Kostnaden för en ny förpackning får anses ingå i de kostnader för varans återtagande som säljaren har att svara för.

Fallet är inte helt applicerbart, men citerar det relevanta.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Yes, men lager fastställer vad som är tillåtet att begära ersättning för. Saknad eller skadad förpackning är inte något sådant..
http://www.arn.se/referat--vanliga-...handel/angerratt-aven-vid-bruten-forpackning/
Kostnaden för en ny förpackning får anses ingå i de kostnader för varans återtagande som säljaren har att svara för.
Fallet är inte helt applicerbart, men citerar det relevanta.
Är det ärendenummer längst ner som anger årtal?
(Änr 2004-7650 och 2002-1589)

Det kom ju en ny lag 2005:
https://www.riksdagen.se/sv/Dokumen...g/Distans--och-hemforsaljningsla_sfs-2005-59/
 
Topp