• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Uret.se ...

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Fast en ångrad klocka som bara blivit uppackad och snabbt provad ser jag inte som en tveksam retur och inget jag vänder mig emot i mitt inlägg.
Men fel papper, stendöda batterier etc känns ofräscht på ny klocka.
Fast problemet behöver ju inte vara större än antalet inlägg i tråden om man säger så.
Håller med dig fullständigt, någon slags qc tycker man de borde ha vid återköp och nyförsäljning av varan.
Fler och fler nätbutiker har idag gratis frakt och gratis returer, men sällan jag sett någon avdelning för begagnade varor där som skulle motsvara antalet återköp. Tror helt enkelt att man i större utsträckning får acceptera att instruktionsboken är bläddrad i och fingeravtryck på tavlan och på blanka partier när man handlar i från en webshop.

Fortfarande tycker jag självklart att ts fall är helt oacceptabelt.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Säljer du en vara och uppger att den är ny så är den inte ny om den är begagnad. Du kan möjligtvis skriva i nyskick. En varubeskrivning måste vara korrekt.
Tror du att det sker i någon större utsträckning ute i varuhus och butiker? Jag tror gränsen för när en vara är ny inte riktigt återspeglar ditt önskemål. Självklart ska varan vara i nyskick, men jag tror inte det innebär att varan inte får vara testad.

En tröja som en kund kommer tillbaka med som återköp hos H&M, den tröjan kommer ju troligtvis ha varit testad hemma hos kunden och då är det personalens sak att avgöra om tröjan är i nyskick och kan hängas ut och säljas igen.
 

JohnDoe

Rolex
Enligt dina preferenser eller enligt lag?

Edit: givet att allt som följde med vid köp finns kvar och inget är slitet men öppnat.
Om varan är helt oskadad och helt oanvänd är den ny men säljaren har ju ingen aning om vad som hänt med klockan när den varit ute. De allra flesta som returnerar klockan har nog använt den lite och en noggrann kontroll skulle hitta hairlines etc.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Om varan är helt oskadad och helt oanvänd är den ny men säljaren har ju ingen aning om vad som hänt med klockan när den varit ute. De allra flesta som returnerar klockan har nog använt den lite och en noggrann kontroll skulle hitta hairlines etc.
Exakt och vid sådana hairlines är det enligt mig urets uppgift att antingen neka kunden pengarna tillbaka, allternativt ta tillbaka och sälja den som demoex. Det är kundens ansvar att vara försiktig med produkten om denne nu inte riktigt bestämt sig än och möjligtvis efter lite försiktigt testande på armen tror sig vilja skicka tillbaka den.

Här har ju uret brustit rejält, då felen som ts hade borde ha varit lätta att upptäcka även vid en snabb okulärbesiktning.
 

JohnDoe

Rolex
Tror du att det sker i någon större utsträckning ute i varuhus och butiker? Jag tror gränsen för när en vara är ny inte riktigt återspeglar ditt önskemål. Självklart ska varan vara i nyskick, men jag tror inte det innebär att varan inte får vara testad.

En tröja som en kund kommer tillbaka med som återköp hos H&M, den tröjan kommer ju troligtvis ha varit testad hemma hos kunden och då är det personalens sak att avgöra om tröjan är i nyskick och kan hängas ut och säljas igen.
Helt rätt så är det kutym inom klädbranschen att hänga ut kläder igen. Köplagen är noga med att beskrivningen skall vara korrekt. Däremot har det utvecklats olika branschpraxis. I bilbranschen tror jag det är <50 mil så räknas den som ny. I branscher med oklar praxis är det lättare att kräva att beskrivningen är exakt. Likaså med dyrare varor där prisskillnaden mellan ny och begagnad vara är väsentlig och en kund som betalar fullpris för en ny vara har rätt att förvänta sig en ny vara. Finns säkert gott om rättsfall att gräva fram.
 

Riley

Panerai
Håller med dig fullständigt, någon slags qc tycker man de borde ha vid återköp och nyförsäljning av varan.
Fler och fler nätbutiker har idag gratis frakt och gratis returer, men sällan jag sett någon avdelning för begagnade varor där som skulle motsvara antalet återköp. Tror helt enkelt att man i större utsträckning får acceptera att instruktionsboken är bläddrad i och fingeravtryck på tavlan och på blanka partier när man handlar i från en webshop.

Fortfarande tycker jag självklart att ts fall är helt oacceptabelt.
Returavdelningen huserar nog inte många heltidsanställda.
Skulle säkert inte löna sig att bråka för mycket vid returer heller då ryktet att Uret "vägrar returer" inte heller är bra för affärerna.
Kanske känner man bättre då med nuvarande policy att acceptera tveksamheter.
Trist och fel när en sådan vara åker ut igen som inget hade hänt, men klockbranschen är knappast ensam om det problemet.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Helt rätt så är det kutym inom klädbranschen att hänga ut kläder igen. Köplagen är noga med att beskrivningen skall vara korrekt. Däremot har det utvecklats olika branschpraxis. I bilbranschen tror jag det är <50 mil så räknas den som ny. I branscher med oklar praxis är det lättare att kräva att beskrivningen är exakt. Likaså med dyrare varor där prisskillnaden mellan ny och begagnad vara är väsentlig och en kund som betalar fullpris för en ny vara har rätt att förvänta sig en ny vara. Finns säkert gott om rättsfall att gräva fram.
Tack! kul att lära sig hur det fungerar (bör fungera).

Obs! Ingen ironi.
 

JohnDoe

Rolex
Det som gör mig förvånad är att många konsumenter accepterar att näthandlarna kör hårt med "går det så går det" och t.o.m tycker att "wow de har ju en sån bra returpolicy" när det i själva verket är fråga om ett systematiskt bedrägeri.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Returavdelningen huserar nog inte många heltidsanställda.
Skulle säkert inte löna sig att bråka för mycket vid returer heller då ryktet att Uret "vägrar returer" inte heller är bra för affärerna.
Kanske känner man bättre då med nuvarande policy att acceptera tveksamheter.
Trist och fel när en sådan vara åker ut igen som inget hade hänt, men klockbranschen är knappast ensam om det problemet.
Prispress och låga/lägre marginaler som bidragande orsak skulle jag tro. Troligtvis kostar 1st "kasserad" klocka försäljningen av 10st.
 

JohnDoe

Rolex
Problemet är ju som ni säger prispressen. Alla som någon gång drivit en detaljhandel vet att marginalerna behövs för att hantera returer, garantier, utförsäljningar etc. Näthandeln satsar på låga marginaler och tveksam varudeklaration. Kunderna tror att det går att dra runt affären på några få procents marginal. Sen blir alla besvikna när det inte blir som man tänkt sig
 

andrewski

Omega
Beställde en SKX007 på oysterlänken. Fick en med gummiband på, förklarade vad som hade hänt och utan krångel så returnerade jag den och fick rätt. Visst, de löste sig relativt smidigt och utan tjafs. Men vad var problemet att skicka rätt från början o_O
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Ska man vara riktigt ärlig så är problemet distansköpslagen. Finns massor av människor som utnyttjar den systematiskt för att klä upp sig till fest osv.
Distans- och hemförsäljningslagen är väldigt märklig när det gäller ångerrätten. Att man ska få ångra sig när en påflugen dörrförsäljare lyckats övertyga någon om ett köp är en sak, men jag förstår inte hur de som skrev lagen tänkte när det gäller e-handel? Varför ska köparen, oavsett anledning, få skicka tillbaka en korrekt produkt?
 

tissoter

Audemars
Distans- och hemförsäljningslagen är väldigt märklig när det gäller ångerrätten. Att man ska få ångra sig när en påflugen dörrförsäljare lyckats övertyga någon om ett köp är en sak, men jag förstår inte hur de som skrev lagen tänkte när det gäller e-handel? Varför ska köparen, oavsett anledning, få skicka tillbaka en korrekt produkt?
Typ ett avtal är ett avtal :)
 

tissoter

Audemars
Det där förstod jag inte!? :confused:
Nja men du hade ju lite synpunkter på lagstiftningen, och då tänkte jag att du kanske resonerade som att köpt är köpt liksom. Sorry otydligheten.

Jag menar det finns ju mycket möjligheter att försköna bilder för en onlinefirma etc. Det är väl antagligen något sånt som ligger till grund för det.
 

Göteborgare

Cartier
En liten uppdatering ang mitt fall
Har nu fått en helt ny klocka med rätt box, bruksanvisning, prislapp, och kvitto har fått elektroniskt. Om batteriet är fräscht kvarstår att se
Tog 14 dagar för dem att hantera ärendet, alltså tog det ung lika lång tid som vid förra beställning
Jag är nöjd med hur Uret hanterade min reklamation

Och nu en bild på klockan
image.jpeg
Snygg klocka! Men jag blir lite besviken på ett par inlägg här, köpare som är nöjda för att säljaren rättat till ett misstag säljaren begått. Jag ser det som en självklarhet att det skall fungera perfekt om man returnerar en felaktig vara. Alla kan ju göra fel, men det ser ut som ganska många fel från Uret. Har själv beställt från Uret för ett par år sedan och då fungerade det bra.
 

Lundgren🥊

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
En liten uppdatering ang mitt fall
Har nu fått en helt ny klocka med rätt box, bruksanvisning, prislapp, och kvitto har fått elektroniskt. Om batteriet är fräscht kvarstår att se
Tog 14 dagar för dem att hantera ärendet, alltså tog det ung lika lång tid som vid förra beställning
Jag är nöjd med hur Uret hanterade min reklamation

Och nu en bild på klockan
image.jpeg
Lite ot men är du nöjd med klockan annars? Kollade hur kronograf funktionen fungerade på Youtube, jävlar vad fräckt!
 

dekadent

Omega
2-Faktor
Frågan är vad de skulle göra av alla returer där folk packade upp och bara ångrade sig? Visst vid garanti/reklammation så ska ju inte klockan gå ut som ny igen, men "nya" oanvända produkter där kunden packat upp och tittat tror jag absolut skickas ut till nya kunder igen. Känns ohållbart annars.
Lite intressant diskussion detta. För AD-förespråkarna är det självklart att man köper den klockan som butiken har inne och som kanske förevisats/provats av ett dussintal olika personer istället för att butiken ska hämta en sprillans ny inne på lagret. Men om en gråhandlare skickar ut en klocka till EN person och denne tittar på och provar klockan på samma sätt som denne hade gjort i en butik är klockan helt klart begagnad. Hyckleri much?
 

mouqvist

Rolex
Lite ot men är du nöjd med klockan annars? Kollade hur kronograf funktionen fungerade på Youtube, jävlar vad fräckt!
Jag är supernöjd!
De coola funktionerna är evighetskalendern, den dolda kronografen, att man kan ställa in varje visare för sig (bra vid byte till sommar- och vintertid samt visarna går att justera ifall de inte pekar exakt på 12:00 när kronografen är nollställd.
Kolla på denna video:
http://www.victorinox.com/global/en...Movies/cms/service-watches-instruction-movies
 

mouqvist

Rolex
Btw, jag skrev ett mail till Uret igår kväll och undrade om de kunde ge mig lite rabatt med tanke på att jag har fått vänta länge på klockan, fick besked idag att Uret kommer att få 300:- tillbaka.
Gav alltså 3655:- för den isf 8190:- hos AD (alltså 55% rabatt), vem av oss hade valt ett köp hos AD?
Hur som helst så är jag mycket nöjd med Urets bemötande. Tycker att det är värt att nämna då de flesta inlägg om gråhandlare handlar om klagomål.
 
Topp