• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Uretvintage graderar urverket

Weberg

Audemars
Såg av en slump att Uretvintage nu börjat gradera även urverket på klockorna. Någon som vet hur de gör detta? Alltså, har de lagt till den expertisen i företaget, skickas klockorna iväg till nån urmakare eller höftar man bara?
http://www.uretvintage.se/rolex-datejust-blue-dial-pv-25617.html
hbjmz97.jpg
 
C

China

Guest
Enligt deras köpvillkor, så gäller nedanstående;

Funktionstestad & genomgången.

Vi kontrollerar skick och autencitet på alla objekt. Samtliga klockor har funktionstestats och rengjorts och levereras med 6 månaders återförsäljargaranti. Vi verifierar även så långt det är möjligt med hjälp av tillverkarregister varans ursprung och historia. I objektsbeskrivningen för varje klocka framgår om och vilka delar som ev. ej är i original samt om och när:

senast kända service av urmakare är utfört
klockans urverk senats precisionstestats
fullständigt trycktest upp till objektets angivna vattenskyddsnivå utförts

Sedan lyckas i vart fall inte jag med att hitta kriterierna för den femgradiga skala man använder. Men graderar man urverken så borde klockorna rimligtvis vara genomgångna av en urmakare. Jag kan väl tycka att ett urverk som fått en femma i bedömningen borde ha en längre garantiperiod, då t.ex. de flesta urmakare lämnar 2 års garanti på en service.

Hur man gör bedömningar med ljudanalys kan du läsa om på länken nedan.

https://klocksnack.se/threads/hur-bedömmer-man-skicket-på-ett-urverk.13462/
 

Sond

Patek
Klart intressant. Om man kollar här men också tittat in på det andra forumet så ser man regelbundet kommentarer om att det har varit problem med klockor från uretvintage. Nu vet jag inte hur många som säljs och vad därmed andelen trasiga ur är. Men det är för många ur som måste skickas tillbaka för att det ska röra sig om en slump. Sedan ska man kanske säga att alla kommentarer jag läst också framhållit deras garanti/återköp som alltid fungerat utan strul.

Om de nu börjat gradera verken kan det stå för att de verkligen öppnar och kontrollerar verken sedan en tid. Och det vore riktigt bra. Sedan håller jag med China om att en 5:a borde ge längre garanti.

Ps. Hur länga har uretvintage existerat?
 

Weberg

Audemars
[quote="Ps. Hur länga har uretvintage existerat?[/quote]

Har också hört att de sköter den biten klanderfritt, så där finns inga misstankar från min sida. Uretvintage har väl bara funnits knappt nåt år har jag för mig..?
 

Weberg

Audemars
Intressant men vad betyder den 1-5 skala?

Ungefär som man kan ana: 5 är bra och 1 är anus. Dock är en del tveksamma till deras gradering i flera fall. Personligen tycker jag att man borde flytta skalan ett steg, eller ändra den helt. Min Rolle är kanske inte riktigt en 5:a, men den är betydligt finare än de klockor som UV ger betyget 4. Tittar man på klockor som fått betyget 2 så ser ju flera av dem ut att kunna falla isär när som helst. Jag postade tidigare en tråd om deras two-tone 16233 som ligger ute nu och som har hemska skador på boetten. Betyg? En 2:a! Vågar inte ens tänka på vad det skulle kosta att få den i gott skick, och ända vill de ha 16,5' för den.

Vill dock tillägga att jag har fått ett seriöst intryck av UV så ingen större skugga över dem. Att recensera och sätta betyg är ju som vi alla vet väldigt subjektivt!
 

Weberg

Audemars
Sedan lyckas i vart fall inte jag med att hitta kriterierna för den femgradiga skala man använder. Men graderar man urverken så borde klockorna rimligtvis vara genomgångna av en urmakare. Jag kan väl tycka att ett urverk som fått en femma i bedömningen borde ha en längre garantiperiod, då t.ex. de flesta urmakare lämnar 2 års garanti på en service.

Ang. garantitiden så håller jag med helt och hållet. Hittills är det bara en enda klocka som de graderat utverket på, så än vet vi inte om det är ett undantag eller om de precis börjat med det.

Mycket intressant tråd du skapat! Som nybörjare lär jag nog behöva läsa den både en och två gånger för att greppa allt :bookworm:
 
Topp