• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

uretvintage.se oskälinga prisnivå?

vfa_pilot

Omega
Har bläddrat runt på nätet senaste tiden i syfte att lära mig allt jag kan om den klockan jag bestämt mig för, Rolex Submariner 5513. Efter mycket efterforskning här så hittade såg jag ett fint exemplar av en högaktad medlem här på forumet, (vaniljglass) men tyvärr för min del så hade den sålts. När jag sedan häromdan bläddrar på uretvintage.se så hittar jag (vad jag kan se) exakt samma klocka för 42.500 kr, 11,000kr mer än vad den sålts för endast 2 månader tidigare! Kan det vara så att prisnivån på den här modellen har skjutis upp så mycket på enbart 2 månader?
Nedan följer länk från annonsen här på forumet samt uretvintage.se

https://klocksnack.se/threads/rolex-submariner-5513.9927/
http://www.uretvintage.se/rolex-submariner-pv-24506.html
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Jag vet inget om den 5513 på uretvintage, men min var relumad bl.a. Det sänker priset lite.

Sedan får du tänka på att handlare har vissa kostnader och moms att tänka på. Det har inte jag.

Edit: såg precis att det är samma klocka. Det är lite kul. Men återigen; moms etc.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Har inre tittat på klockorna det gäller, men handlare tar alltid mer betalt jmf privatpersoner.

Uretvintage tar så mkt betalt den kan, finns nog alltid köpare som är villiga att betala mkt för saker, och de kanske känner sig säkrare att handla hos en "riktig säljare"
 

plattfot

Rolex
Intressant också att se (utan att peka på någon person/säljare) hur snabbt vridringsilägget åldrats på vägen. Praktexempel på instant patina.
Som parantes kan jag nämna att jag har ägt denna klocka något eller några steg innan vaniljglass (såg då ut som dennes bilder).
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Intressant också att se (utan att peka på någon person/säljare) hur snabbt vridringsilägget åldrats på vägen. Praktexempel på instant patina.
Som parantes kan jag nämna att jag har ägt denna klocka något eller några steg innan vaniljglass (såg då ut som dennes bilder).

Fast inte helt ovanligt att folk har inserts liggandes, jag köpte klockan av glassen och flippade den sen efter ha bytt insert & skaffat 93150 länk till den. Ett bra faded insert kostar ju flis & det är något som kostar flis.
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
Privatpersoner säljer väll sina klockor på kommission via uretvintage. Om klockan sen blir såld av uret så tar som ut 15-20% kanske? Sen är det 6månaders garanti och så erbjuder dom avbetalning och folk köper vad som helst på avbetalning
 
Inget konstigt, dom ger garanti, betalar lön och moms samt garanterar en säker affär med ångerrätt osv...sedan finns det säkert en viss prutmån...

Många betalar gärna för det...
 

Sond

Patek
Privatpersoner säljer väll sina klockor på kommission via uretvintage. Om klockan sen blir såld av uret så tar som ut 15-20% kanske? Sen är det 6månaders garanti och så erbjuder dom avbetalning och folk köper vad som helst på avbetalning
Vet inte om du menar att alla de säljer är på provision åt privatpersoner men så är inte fallet.

Jag tror annars som du att deras finansieringslösning attraherar många.
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
Vet inte om du menar att alla de säljer är på provision åt privatpersoner men så är inte fallet.

Jag tror annars som du att deras finansieringslösning attraherar många.


Nej jag menar det att uretvintage har hand om själva försäljningen åt en privatperson. Säljs klockan av uret så tar dom en kaka av försäljningspriset. På så sätt kan man få mer betalt för sin klocka än om man tar urets bud rakt av
 

10past10

Omega
Som jag ser det är det besvärande om det är så att uretvintage väljer att, (till skillnad ifrån Vaniljglass), tiga om informationen att det är en ommålad ersättningstavla som dom okommenterat ger 4 av 5 i sitt betygssystem.
 

10past10

Omega
Djävulens advokat; säger de att så INTE är fallet?
Nävisst. Jag säger inte att dom ljuger, bara att det är besvärande. Det som inte rimmar (imho) är det där med betyget dom hittat på, för om en ommålad ersättnings tavla kan generera 4 av 5 så är det orimligt (imho) att en korrekt, mint, orenoverad tavla i så fall bara kan få 5/5, dvs bara 20% bättre (förutsatt att skalan är linjär).

Men skitsamma: man skall ju köpa säljaren, inte klockan.
 
  • Like
Reactions: par

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Förutsatt att man delger köparen den information man har om klockan (både på gott och ont) så är det väl fritt fram att plita ner vilka siffror man vill på prislappen. Om man sedan får den såld eller inte, är ju en helt annan historia.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Tror att majoriteten av 60 tals submariner har utbytt tavla. I detta fall kanske man får mer information i samband med avslut eller fråga om tavlan . All info behöver kanske inte synas på internet, förutsatt att det INTE är en auktion.

En mycket fin klocka är det iallafall. Hoppades att den skulle komma ut på klocksnack efter Martins ägande.
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Tror att majoriteten av 60 tals submariner har utbytt tavla. I detta fall kanske man får mer information i samband med avslut eller fråga om tavlan . All info behöver kanske inte synas på internet, förutsatt att det INTE är en auktion.

En mycket fin klocka är det iallafall. Hoppades att den skulle komma ut på klocksnack efter Martins ägande.


Intressant antagande, att majoriteten har utbytestavla. Vad grundar du det på?
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Intressant antagande, att majoriteten har utbytestavla. Vad grundar du det på?

Många år har gått sedan 60 talet. Många servicar med nitiska rolex urmakare som vill uppdatera den matta tavlan till något modernare. Detta gjordes åtminstone in på 80 talet verkar det som. Ser man på t ex chrono 24 så har många subbar senare tavla. Bara ett antagande förstås :).

En kompis servade sin pre moon speedo i veckan och fick höra att om den skickades till Omega skulle dom nog byta tavla och visare :bawling:.
 

vekktah

Cartier
Köpte en klocka från uret vintage som låg under chrono24/ebay helt klart. Den hade garanti (alltså fabriksgaranti) och var helt komplett. Var beskriven som i lite slitet skick men var verkligen fin. Sen är det ju ett företag, inte en skön lirare som vill sälja en billig dubbelröd till någon annan passionerad klocktok.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Nej jag menar det att uretvintage har hand om själva försäljningen åt en privatperson. Säljs klockan av uret så tar dom en kaka av försäljningspriset. På så sätt kan man få mer betalt för sin klocka än om man tar urets bud rakt av
Hos uretvintage har man tre val 1.Sälja klockan direkt till uret, detta ger dock ett lägre värde 2. Sälja genom uret där dom tar kommision, man kan själv påverka priset inom rimliga gränser 3. Byta mot annan klocka i deras sortiment, detta ger ett värde mellan alt 1&2.
 
Topp