• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Uretvintage

annamy

Breitling
Hej!
Jag har funderat på en Rolex, kollar runt på olika ställen. Hur är Uretvintage att göra affärer med? Någon som har erfarenhet?
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Jag köpte en omega NZL där som visade sig vara såld, men som låg kvar på hemsidan. Det tog så lång tid innan jag blev kontaktad att jag tvingades kontakta dom och fråga och det tog ännu längre innan jag fick tillbaka mina pengar. Dom höll på att leta efter en annan på chrono24 klocka till mig, vilket iof hade varit bra men då var det inte samma klocka som jag redan betalt och det hade också varit bra om dom talat om det för mig.
Skit i dom!
 
Senast ändrad:

TomasBc

Dirty rotten scoundrel
2-Faktor
Hade en del frågor om en 1680 som de inte kunde svara på. Alla deras svar tog typ 1 dygn till att börja med, och startade alltid med "jag tror", "jag antar", "enligt säljaren (som löste in klockan)". Skulle inte vågat handla vintage av känsligare kaliber därifrån. Rätt dåliga bilder på objektet och inga bättre kunde införskaffas.

Vilket objekt är du intresserad av?
 

annamy

Breitling
Datejust 36, fast nu står det "reserverad" på den så jag antar att någon mer är intresserad av den..
 
Datejust.jpg

Bra utbud av Datejust 1601 på jubilé med tavla i grå/silver :D
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Den längst ner till höger påvisades väl vara en hel del knas med om jag inte minns fel? Den har ju legat ute i flera år hos dem.
Rålex har ialla fall råkat montera kronan på fel sida... Lätt hänt.
Säkert mer knas än så.

Uretvintage är inget att lita på. Man måste veta vad man köper som vanligt. Hade köpt av hyfsat känd forumprofil.
Baserat på vad jag läst här. Inte köpt där.
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Rålex har ialla fall råkat montera kronan på fel sida... Lätt hänt.
Säkert mer knas än så.

Uretvintage är inget att lita på. Man måste veta vad man köper som vanligt. Hade köpt av hyfsat känd forumprofil.
Baserat på vad jag läst här. Inte köpt där.
Gjordes det inte några med vänsterkrona av Rolex eller är det alltid "moddade"?
(Har bara för mig att jag någonstans hört eller läst det, dock ingen aning själv därav fråga).
 
Gjordes det inte några med vänsterkrona av Rolex eller är det alltid "moddade"?
(Har bara för mig att jag någonstans hört eller läst det, dock ingen aning själv därav fråga).

I min vetskap har bara en enda Rolex gjorts som lefty, och det var en Day Date i platina/Vitguld, minns inte. Såldes på Phillips ett tag sedan för en rätt hutlös summa.
 
Bra service (är ju en del av Uret.se) men låg kunskapsnivå och generellt höga priser. Precis som @Echo Delta påpekar ibland rena frankenklockor. Jag har köpt en fin 4531.31.00 från år 2007 av dom (och som inte kändes för högt prissatt) men man måste alltså veta vad man köper och det gör jag när det gäller Omega. Ett märkligt exempel är detta; fel länk och fel årtal:

http://www.uretvintage.se/omega-speedmaster-57-pv-281520.html

Vänligen
Forumets undersköterska
 

poormans

Rolex
I min vetskap har bara en enda Rolex gjorts som lefty, och det var en Day Date i platina/Vitguld, minns inte. Såldes på Phillips ett tag sedan för en rätt hutlös summa.

Det har gjorts andra modeller med kronan på fel sida men då är det special orders med dokumentation och korrekt märkning på klockan, bla en sea-dweller
 

Dubbes

Cartier
Det har gjorts andra modeller med kronan på fel sida men då är det special orders med dokumentation och korrekt märkning på klockan, bla en sea-dweller


Precis. Rolex har gjort det mesta genom åren så den är helt korekt modellmesigt men kan tycka pris/skick inte går hand i hand.
image.jpeg


En sköning från 50-talet
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    118.7 KB · Visningar: 76

Falken

Panerai
Verkar inte gå att sälja till dem längre heller. För ett halvår sen kunde de iaf erbjuda hyfsade priser på begagnade ur (Rolex bl.a.) men nu erbjuder de nästan 40-50% mindre än deras föreslagna utpris...
 

stabiltstabil

Breitling
Håll dig borta!

Köpte en dyr klocka från deras hemsida. Uretvintage sa att klockan fanns på lager.
Betalade med kort och pengarna överfördes till företaget Scandinavian Luxury AB med ordförande Alexander Sjöberg och VD Christian Lagerroos. Företaget driver både uretvintage, uret.se, vintagewatchagency och finns på Chrono24.

Ingen klocka kom. Jag fick jaga dem på telefon. Initialt påstods att klocka fanns i lager i Holland, fick inte svar på när klockan skulle komma. Fick senare veta att det inte var deras egna lager trots allt. Efter flera dagars tystnad fick jag besked att klocka var såld till någon annan. Har fått tillbaka mina pengar, men ingen förklaring till varför den köpta klockan såldes till någon annan.

Dessa skojare har flera hemsidor för att sälja på marknader utanför Sverige. Risken är att de tar dina pengar, håller på klockan och säljer det någon annanstans om de får bättre betalt.
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Håll dig borta!

Köpte en dyr klocka från deras hemsida. Uretvintage sa att klockan fanns på lager.
Betalade med kort och pengarna överfördes till företaget Scandinavian Luxury AB med ordförande Alexander Sjöberg och VD Christian Lagerroos. Företaget driver både uretvintage, uret.se, vintagewatchagency och finns på Chrono24.

Ingen klocka kom. Jag fick jaga dem på telefon. Initialt påstods att klocka fanns i lager i Holland, fick inte svar på när klockan skulle komma. Fick senare veta att det inte var deras egna lager trots allt. Efter flera dagars tystnad fick jag besked att klocka var såld till någon annan. Har fått tillbaka mina pengar, men ingen förklaring till varför den köpta klockan såldes till någon annan.

Dessa skojare har flera hemsidor för att sälja på marknader utanför Sverige. Risken är att de tar dina pengar, håller på klockan och säljer det någon annanstans om de får bättre betalt.
Alternativt att det var ett olyckligt misstag i hanteringen och bristande kommunikation.
”Skojare” är ju en förhållandevis hårt att tillskriva någon baserat på ovan.
 

Willur

Cartier
Sålde just en klocka till Uretvintage. Affären gick smidigt och utan konstigheter.

Dessutom erbjöd de ett mycket konkurrenskraftigt pris.

10/10
 

Ettåttatvåtre

Cartier
2-Faktor
Håll dig borta!

Köpte en dyr klocka från deras hemsida. Uretvintage sa att klockan fanns på lager.
Betalade med kort och pengarna överfördes till företaget Scandinavian Luxury AB med ordförande Alexander Sjöberg och VD Christian Lagerroos. Företaget driver både uretvintage, uret.se, vintagewatchagency och finns på Chrono24.

Ingen klocka kom. Jag fick jaga dem på telefon. Initialt påstods att klocka fanns i lager i Holland, fick inte svar på när klockan skulle komma. Fick senare veta att det inte var deras egna lager trots allt. Efter flera dagars tystnad fick jag besked att klocka var såld till någon annan. Har fått tillbaka mina pengar, men ingen förklaring till varför den köpta klockan såldes till någon annan.

Dessa skojare har flera hemsidor för att sälja på marknader utanför Sverige. Risken är att de tar dina pengar, håller på klockan och säljer det någon annanstans om de får bättre betalt.
Detta har hänt för mig med. Köpte en 116520, betalade, ingen klocka kom. Fick jaga dom för att få tillbaka några pengar.
 

Klocknovis

Panerai
2-Faktor
Jag har bara goda erfarenheter av uretvintage, har både köpt och sålt där. Smidig hantering samt krångelfritt
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Alternativt att det var ett olyckligt misstag i hanteringen och bristande kommunikation.
”Skojare” är ju en förhållandevis hårt att tillskriva någon baserat på ovan.
Har hört flera liknande erfarenheter från dem och har därför undvikit dem. I vissa fall har kunder som inte "legat på" för att få tillbaks pengarna fått vänta flera månader. Får intrycket att de nästintill blankar försäljningen av sina klockor.
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Har hört flera liknande erfarenheter från dem och har därför undvikit dem. I vissa fall har kunder som inte "legat på" för att få tillbaks pengarna fått vänta flera månader. Får intrycket att de nästintill blankar försäljningen av sina klockor.
Så kan det säkert vara jag är på tok för dåligt insatt. Jag har bara köpt av Uret vid ett tillfälle och sålt till Uret vintage vid ett annat. Då var det smidiga affärer men det är som sagt en begränsad erfarenhet. Om problem med att få tillbaka likvider efter misslyckat köp är både utbrett och allmänt känt så är det så klart beklämmande.
Dock mer än jag visste.
 

TNT

Omega
Har tyvärr nu en egen erfarenhet av Uretvintage.
Bland de mest oseriösa företag som jag haft att göra med.

Inledningsvis är det enormt frustrerande att all kommunikation ska vara skriftlig och att det alltid tar ca 48h innan de svarar. Det finns ingen möjlighet att få tala med någon på uretvintage i telefon. Detta skulle man dock kunna leva med om slutresultatet blev som önskat.

Jag kontaktade uretvintage första gången i februari då jag ville byta in en klocka som rimligt kan värderas till 50 000kr+. Klockan var på service och jag skulle återkomma när jag fått den tillbaka. Jag fick då ett bud som var helt rimligt.
När jag sedan fått tillbaka klockan från service kontaktade jag uretvintage och fick till svar att de inte längre var intresserade då de fått in en annan likadan klocka.

Ett par kontakter senare fick jag ett nytt bud 5000kr lägre. Jag accepterade budet, skickade in min klocka och valde ut ett lämpligt bytesobjekt. Sedan fick jag inget svar på 48timmar (arbetsdagar) trots flera kontaktförsök. När jag väl fick kontakt så hade de ”tyvärr sålt den klockan jag ville byta med”. Jag noterade att en exakt likadan klocka fanns men nu till ett högre pris. Jag erbjöds att köpa en dyrare klocka och betala mellanskillnaden.

Jag avböjde och valde ut två andra alternativ som jag kunde vara intresserad av. Ännu en gång inget svar på 48 timmar trots flera kontaktförsök. När svaret väl kom skriver idioterna att bytesvärdet beror på objekt (ingen info har givits om detta tidigare) och nu är min klocka värd 7000kr mindre än från början.

Jag har givetvis avböjt alla framtida affärer med dessa skojare och har nu bett att få min klocka skickad tillbaka. Nu återstår att se om jag får den tillbaka och i vilket skick…i värsta fall får jag väl ta mig ner till Kalmar och hämta klockan.

Mitt tips: KÖP ALDRIG AV URET VINTAGE!
 
Senast ändrad:

Chun

Omega
2-Faktor
Tråkigt att höra. Trodde att det var seriösa med tanke på att det inte verkar vara så mycket problem med uret.se
 

TNT

Omega
När jag ringt och försökt få kontakt så är det nog uret jag fått prata med. De är trevliga men inte till någon hjälp alls. Uretvintage vägrar prata i telefon.
 
Topp