• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Urmakare av den gamla skolan, En konstnär "In action". Youtube.

Onelund

Rolex
Tror min lokale klocksmed hade klarat det om han varit ett par år yngre, nu erkänner han att synen och stadigheten på handen gett med sig.

Är grymt imponerad av de sam har tålamodet samt skarpsyntheten att verkligen skapa dessa små underverk.
 

Minuteman

Rolex
Grymt hantverk!
Tyvärr är det väl sällan det är värt arbetskostnaden att göra saker som detta för hand nuförtiden. Därav bara byta delar :(
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Det är klart att det måste kosta en slant. Tänk dock om du sitter med ett äldre kvalitetsur, vanlig ad har inga delar, Schweiz kan inte tillverka delar/kan men skickar ett kostnadsförslag på att delar + service skulle gå på 50 000.
Här vore det ju perfekt för att skapa konkurrens som motvikt, så att tillverkarna inte kan trycka upp priserna till himlen.
 

Minuteman

Rolex
Det är klart att det måste kosta en slant. Tänk dock om du sitter med ett äldre kvalitetsur, vanlig ad har inga delar, Schweiz kan inte tillverka delar/kan men skickar ett kostnadsförslag på att delar + service skulle gå på 50 000.
Här vore det ju perfekt för att skapa konkurrens som motvikt, så att tillverkarna inte kan trycka upp priserna till himlen.
Helt sannt, men tyvärr händer det väl inte tillräckligt ofta för att hålla speciellt många urmakare i denna kaliber igång, vilket givetvis är synd.
 

Per Hamrin

Breitling
Kan du sådant här? (Ok, även med fusk) ;)
Jodå, jag kan svarva en balansaxel eller uppdragsaxel
Har tyvärr ingen support till svarven vilket underlättar otroligt mycket
Jag förstår att det ser väldigt imponerande ut, men känner man till tekniken är det ju en annan femma
Hur som helst ett alldeles utmärkt resultat, och en support är bättre, mycket lättare att få toppfinish
Tyvärr är det inget man gör idag, så gott som alla balansaxlar eller uppdragsaxlar går att få tag på
Skulle det någon gång behövas är det ingen som vill betala för jobbet
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jodå, jag kan svarva en balansaxel eller uppdragsaxel
Har tyvärr ingen support till svarven vilket underlättar otroligt mycket
Jag förstår att det ser väldigt imponerande ut, men känner man till tekniken är det ju en annan femma
Hur som helst ett alldeles utmärkt resultat, och en support är bättre, mycket lättare att få toppfinish
Tyvärr är det inget man gör idag, så gott som alla balansaxlar eller uppdragsaxlar går att få tag på
Skulle det någon gång behövas är det ingen som vill betala för jobbet


Kul att höra att det går att utföra!

Vad landar en ny balansaxel på cirkus?
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Det är den här delen jag förälskade mig i som amatörurmakare. Precisionen, hantverket och den oändligt stora möjligheten till utveckling mot perfektion.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Det är inte vettigt... Det är bara inte vettigt hur det är möjligt!
Nej, jag passar bättre ute i garaget med en hammare i ena näven och en rörtång i andra.
 
Topp