• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Urmakare/ hemma fixare

16610

Patek
2-Faktor
Jag blev lite nyfiken bara och tänkte fråga hur många på forumet som sitter hemma och skruvar?
Finns det urmakare/ hemma fixare här som behärskar att skruva ihop en klocka och urverk?
Jag kan säga att jag klarar det inte=) Så jag går till urmakaren. Lite reklam slänger jag in med=)

 

16610

Patek
2-Faktor
MacGyver här på forumet kan en hel del. Själv har jag gjort lite mindre ingrepp som att byta transmissionshjul på en Seiko eller byta urverk, men inget avancerat...

För mig låter det avancerat=) jag har bara öppnat och byt batteri på sambons klockor=)
Vet jag har sett lite under åren men vore skoj om de kunde tillkänna ge sig de där klocktokarna=) Gärna visa bilder osv=)
 

16610

Patek
2-Faktor
Skruvar friskt - lite för friskt enligt frun! :rolleyes:

Har postat en massa info om renoveringar, bl.a. här, här och här !

Tycker det är otroligt givande att få liv i gamala vrak, att man sedan måste köpa en massa nya maskiner för att klara av jobben gör ju inte saken sämre! ;) ( I helgen lyftes en Boleysvarv in i verkstaden - kärlek! )

Grymt! blir avis som fan=)
 

Omen

Heja Eslöv!
2-Faktor
Skruvar friskt - lite för friskt enligt frun! :rolleyes:

Har postat en massa info om renoveringar, bl.a. här, här och här !

Tycker det är otroligt givande att få liv i gamala vrak, att man sedan måste köpa en massa nya maskiner för att klara av jobben gör ju inte saken sämre! ;) ( I helgen lyftes en Boleysvarv in i verkstaden - kärlek! )
Härligt! och så bor du i Lund? vi måste träffas....att få liv i gamla vrak låter intressant och då menar jag inte min fru..:)
 

Galaxy

Rolex
Skruvar friskt - lite för friskt enligt frun! :rolleyes:

Har postat en massa info om renoveringar, bl.a. här, här och här !

Tycker det är otroligt givande att få liv i gamala vrak, att man sedan måste köpa en massa nya maskiner för att klara av jobben gör ju inte saken sämre! ;) ( I helgen lyftes en Boleysvarv in i verkstaden - kärlek! )


Bumpar gammal tråd, men men...
Är du självlärd, eller har du gått någon utbildning? Skulle vara riktigt kul (och ekonomiskt) att lära sig i alla fall grunderna om urmakeri. :)
 

McGyver

Rolex
Bumpar gammal tråd, men men...
Är du självlärd, eller har du gått någon utbildning? Skulle vara riktigt kul (och ekonomiskt) att lära sig i alla fall grunderna om urmakeri. :)

Jag är maskiningenjör som fastnat i finansvärlden, så jag måste få utlopp för "hands on"-kreativitet på någon sätt!

Började med en Seiko servicemanual som följdes slaviskt. Googlade mycket och läste allt som gick att få tag på om ur(svårt att hitta detaljerad info tyvärr). Nördar lätt ner mig i mina intressen och vill veta och kunna göra saker själv-har bara skrapat på ytan till denna världen men tycker det är störtkul!
Finns intresset så köp ett billigt begagnat ur, en lupp, verkhållare och en mejsel-sedan är det bara att sätta igång!
 
Topp