Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Urmakare/ hemma fixare

Diskussion i 'Diskussion' startad av 16610, 20 november 2013.

1. 16610
    Trådstartare

16610 Baron

Från:
    BORÅS
    Jag blev lite nyfiken bara och tänkte fråga hur många på forumet som sitter hemma och skruvar?
    Finns det urmakare/ hemma fixare här som behärskar att skruva ihop en klocka och urverk?
    Jag kan säga att jag klarar det inte=) Så jag går till urmakaren. Lite reklam slänger jag in med=)

2. medinfoto

medinfoto Präst

Från:
    Borås
    MacGyver här på forumet kan en hel del. Själv har jag gjort lite mindre ingrepp som att byta transmissionshjul på en Seiko eller byta urverk, men inget avancerat...

obiwan och 16610 gillar detta.
  3. 16610
    Trådstartare

16610 Baron

Från:
    BORÅS
    För mig låter det avancerat=) jag har bara öppnat och byt batteri på sambons klockor=)
    Vet jag har sett lite under åren men vore skoj om de kunde tillkänna ge sig de där klocktokarna=) Gärna visa bilder osv=)

4. calzone

calzone Biskop

16610 gillar detta.
  5. McGyver

McGyver Biskop

Från:
    Lund
    Skruvar friskt - lite för friskt enligt frun! :rolleyes:

Har postat en massa info om renoveringar, bl.a. här, här och här !

Tycker det är otroligt givande att få liv i gamala vrak, att man sedan måste köpa en massa nya maskiner för att klara av jobben gör ju inte saken sämre! ;) ( I helgen lyftes en Boleysvarv in i verkstaden - kärlek! )

Anders W, Roland-1970, Sandkvist och 8 andra gillar detta.
  6. 16610
    Trådstartare

16610 Baron

Från:
    BORÅS
    Grymt! blir avis som fan=)

7. Omen

Omen Goldmember

Härligt! och så bor du i Lund? vi måste träffas....att få liv i gamla vrak låter intressant och då menar jag inte min fru..:)

Camo00, Guillbert, McGyver och 1 annan gillar detta.
  8. McGyver

McGyver Biskop

Från:
    Lund

Absolut - det får vi se till!

Tycker det brukar vara bra liv/väsen i fruar - eller är det bara min?

Omen gillar detta.
  9. Omen

Omen Goldmember

Det låter bra!

O nej inte alls! min fru kan fräsa ifrån ordentligt när hon får mindre uppmärksamhet än klockorna...:)

10. Galaxy

Galaxy Friends of KS

Bumpar gammal tråd, men men...
    Är du självlärd, eller har du gått någon utbildning? Skulle vara riktigt kul (och ekonomiskt) att lära sig i alla fall grunderna om urmakeri. :)

11. Roland-1970

Roland-1970 Bonde

Ja, både svarv, fräs och liten pelarborr måste en hobbyverkstad ha!
    Bara UR-kunskapen och det handlaget som fattas:)

12. McGyver

McGyver Biskop

Från:
    Lund
    Jag är maskiningenjör som fastnat i finansvärlden, så jag måste få utlopp för "hands on"-kreativitet på någon sätt!

Började med en Seiko servicemanual som följdes slaviskt. Googlade mycket och läste allt som gick att få tag på om ur(svårt att hitta detaljerad info tyvärr). Nördar lätt ner mig i mina intressen och vill veta och kunna göra saker själv-har bara skrapat på ytan till denna världen men tycker det är störtkul!
    Finns intresset så köp ett billigt begagnat ur, en lupp, verkhållare och en mejsel-sedan är det bara att sätta igång!

16610, Roland-1970 och Galaxxy gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield