• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Urmakarens råd var att inte serva klockan...?

Weiss

Omega
A: Jo då, men kom hit så fort du ser lite fukt på insidan så skickar vi iväg den på service.

:D
eller "kom in med bilen när motorn skurit så byter vi den". Packningsbyte och tryckprovning på budgetklocka - ett par hundra. Verkbyte på budgetklocka - runt en tusing. Båda kostnader multipliceras några gånger för prestigeklocka. Enkelt. Byta urmakare? :facepalm:
 

Mangusta

Cartier
:D
eller "kom in med bilen när motorn skurit så byter vi den". Packningsbyte och tryckprovning på budgetklocka - ett par hundra. Verkbyte på budgetklocka - runt en tusing. Båda kostnader multipliceras några gånger för prestigeklocka. Enkelt. Byta urmakare? :facepalm:

Ja, svaret var helt sjukt och det ska vara en flaggskeppsbutik. :eek: Nu får Nymans ta hand om klockan och jag har fullt förtroende för dom. Jag har alltid fått ett bra mottagande när jag har handlat hos Nymans och serviceavdelningen lär väl vara lika bra. Glömde att fråga dom en sak som ni kanske vet. Är det helt nya urverk som brukar gå loss på runt 5000 kr och det som menas med en "service" på en quartzklocka?
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Du skriver att du måste punga ut 60k osv om du var tvungen till att köpa en ny, men det är ju en damklocka, så antingen bär du en damklocka eller så är du en kvinna, vilket av det är det :D
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Min AD när det gäller min aerospace 97:a pratar aldrig om service av verket utan byte av packningar och trycktest. Ca 1500. Däremot tjatar han om "uppgradering" av verket, vilket jag hittills förstått i princip betyder byte av hela verket. Har inte behövs än så länge. Går perfekt.
 

Mangusta

Cartier
Då var jag fan inte helt offside! Hoppas det löser sig, Mangusta

Tack. Tror det ordnar sig nu med en butik som kan uttrycka sig och förklara vad dom avser att göra. Det var inga problem att diskutera ärendet med Nymans. Jag är långt ifrån en urmakare men service är service (byte av någon del och olja typ) och byte av urverk är en helt annat sak för mig iaf. Vet inte om ADn i helgen uttryckte sig slarvigt eller trodde att han hade med en annan klocka att göra men om dom menade att byta urverk så borde dom ha sagt det och inte säga service isf. Vad dom sa var ju att dom skulle serva klockan för 5000 spänn i en månad hos Breitling. :confused: Men struntsamma nu när en annan butik ska fixa det och kan förklara vad dom ska göra och han sa att det mest troligt var en täthetsservice för 1200 kr. Stor skillnad!

Jo, det är nog verkbyte + lite annat pyssel som avses. Dyr bil > dyra reparationer. Dyr klocka > dyrt verk.

Tack för svaret. Fast det kan vara värt 5000 kr också om klockan blir som ny. :) Men jag har däremot ingen lust att betala för byte av urverk om jag bara behöver en täthetsservice egentligen.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Är det helt nya urverk som brukar gå loss på runt 5000 kr och det som menas med en "service" på en quartzklocka?
Kort svar, ja. Långt svar, nej.


Det beror på vad det är för urverk. Bra kvartsverk servas precis som man gör med mekaniska urverk, medan billiga brukar bytas ut.
På exempelvis breitlings aerospace brukar det vara displayen som tappar lite lysförmåga och byts ut. Gamla Omegor brukar få nytt urverk. Sen är det ju även så att det kommer nya versioner av urverk och då väljer vissa tillverkare att "uppgradera" urverket till en senare version även om det är fullt möjligt att serva urverket. Om man servar eller byter ett kvartsverk beror ofta på vilken tillverkare det handlar om och hur mycket ett nytt urverk kostar i förhållande till vad en service av detsamma kostar i tid.

Det är alltså fullt möjligt att serva de flesta kvartsverk även om vissa ibland väljer att inte göra det. Byt LCD, multifunktionskrona, batteri och packningar, så hamnar man lätt på några 1000kr.
 

Mangusta

Cartier
Kort svar, ja. Långt svar, nej.


Det beror på vad det är för urverk. Bra kvartsverk servas precis som man gör med mekaniska urverk, medan billiga brukar bytas ut.
På exempelvis breitlings aerospace brukar det vara displayen som tappar lite lysförmåga och byts ut. Gamla Omegor brukar få nytt urverk. Sen är det ju även så att det kommer nya versioner av urverk och då väljer vissa tillverkare att "uppgradera" urverket till en senare version även om det är fullt möjligt att serva urverket. Om man servar eller byter ett kvartsverk beror ofta på vilken tillverkare det handlar om och hur mycket ett nytt urverk kostar i förhållande till vad en service av detsamma kostar i tid.

Det är alltså fullt möjligt att serva de flesta kvartsverk även om vissa ibland väljer att inte göra det. Byt LCD, multifunktionskrona, batteri och packningar, så hamnar man lätt på några 1000kr.

Tack för ett utförligt svar. Man lär sig något nytt varje dag. :) Får se vad dom säger när dom har öppnat klockan men det borde inte vara något fel på urverket. Har ingen aning om vad klockan har för urverk och om det är ett skräpurverk eller inte. Men fattar jag rätt att om jag vill att klockan ska hålla för evigt så kan jag byta urverk (för dryga 5000 kr) om och när det går sönder varje gång? Med tanke på nypriset så vore det ju värt det flera gånger om eller tänker jag fel nånstans? Har aldrig behövt serva förut som sagt så är grön på det området. Kan en klocka rosta sönder och därmed bli oanvändbar fast man sköter om den väl? Vad är det som kan göra att man får kasta klockan bortsett från om en ångvält kör över den?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Breitling kör med bra ETA-urverk så de bör hålla i minst 20år utan något jobb. Det som förstör kvartsverk är vatten precis som du säger, stötar (inte troligt) eller batterisyra (inte troligt). Att din Breitling skulle gå sönder känns inte troligt förutsatt stt den är tät och även om den är otät så lär den klara sig väldigt länge,
 

Mangusta

Cartier
Breitling kör med bra ETA-urverk så de bör hålla i minst 20år utan något jobb. Det som förstör kvartsverk är vatten precis som du säger, stötar (inte troligt) eller batterisyra (inte troligt). Att din Breitling skulle gå sönder känns inte troligt förutsatt stt den är tät och även om den är otät så lär den klara sig väldigt länge,

Tack igen. :) Får se hur det artar sig när den öppnas. Den borde inte ha varit otät så länge och jag har inte använt den så mycket heller så jag hoppas den klarade sig och bara behöver täthetsservice.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det är nog knappast någon fara. Kvartsverk stannar ju när det kommer in mycket vatten.
 
Topp