• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Urmakarnas ristningar

alexndr

Rolex
2-Faktor
Någon som vet hur man tolkar de ristningar som diverse urmakare gör i boettlocken? Kan man urläsa vem eller vad som gjorts?
 

noeLLY

Cartier
Olika urmakare har olika system. Vanligt är datum och första bokstav i förnamn/efternamn men endel kör bara nr och utgår från egna register.
Jag vet inte vad jag tycker om det :) onödigt nu förtiden kanske
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Olika urmakare har olika system. Vanligt är datum och första bokstav i förnamn/efternamn men endel kör bara nr och utgår från egna register.
Jag vet inte vad jag tycker om det :) onödigt nu förtiden kanske

Hm, ok. Jag som hade hoppats på en avancerad berättande kod :)

Datumet kan ju vara givande men i övrigt blir det ganska meningslöst för alla utom urmakaren själv?

Lite kul och imponerande i vissa fall när gravyren är ett litet konstverk i miniatyr.
 

rogart-63

Patek
Har inte heller fattat hur det funkar? Tror att alla har sin egen kod? Såg att någon ristat in ett nummer på ett balanshjul härom dagen? Troilgen hade dom bytt balans eller kanske axlen? Stod 375. Ingen aning vad det kan betyda? Mars 1975?
 
Topp