Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Urmakartips...

Diskussion i 'Vintage' startad av Julian Rex, 17 november 2014.

1. Julian Rex
    Trådstartare

Julian Rex Bonde

... i södra norrland? Nog för att jag noterat att en stor majoritet av forumets mer aktiva medlemmar verkar bo i storstadsområdena, men någon kanske ändå har tips på tillförlitliga, duktiga urmakare i andra landsändar.

Har, som några kanske såg i "dagens vintage"-tråden, fått en Tissot Seastar från tidigt 60-tal, som är i behov av service. Det var längesen klockan fick sig lite kärlek, men dessutom har jag noterat att det låter som att något ganska tungt är löst inne verket. Klockan går, och kan dras upp manuellt, så jag misstänker (med reservation för att jag är nybörjare på området) att det kan vara rotorn som lossnat. Är det någon som spontant har någon annan tanke?

Så, kamrater, är det sthlm som gäller för service av vintageklockor (var i så fall?) som man bryr sig lite extra om, eller finns det något bra ställe i t.ex. Sundsvall?

Till saken hör att här i Östersund finns bara en urmakare och hittills har de inte väckt mitt förtroende, varesig genom attityd, bemötande eller genom hittills utfört arbete (visserligen bara batteribyten, men där de varit tämligen ointresserade och okunniga om klockor som de t.o.m. är AD för).

2. Donkii

Donkii Catch me if you can!

Från:
    Östersund
    Tjäna,

Här i Östersund kan du inte hoppas på någon hjälp, tyvärr. Du får vända dig till storstadsregionen och exempelvis Farfars Klocka.
    Får ta mig en titt i dagens vintage märker jag :) Kul klocka!

3. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉

Vad jag har förstått så ska det inte vara något problem att skicka klockor till Farfars eller ABC. De verkar ju kompetenta så ifall det vore min klocka hade jag nog gjort så...

Ring och hör ifall det går bra.

4. Onelund

Onelund Biskop

Från:
    Småland
    Om du inte har superbråttom och är villig att skicka så har jag en bra lokal ursmed av den gamla skolan. Han har dock ganska mkt att göra så du får vänta åtminstone ett par veckor

5. Donkii

Donkii Catch me if you can!

Från:
    Östersund
    Alternativet kan vara att skicka den till typ McGyver

6. Julian Rex
    Trådstartare

Julian Rex Bonde

Har mailat Farfars för att kolla läget, men alla övriga förslag är naturligtvis välkomna. Jag har ingen stor brådska, viktigare att klockan blir fin i slutändan än att det går fort.

Knyter gärna någon kontakt med en duktig urmakare, för jag har arvegods från min morfar på ingång om ett par veckor, som säkert också kommer behöva översyn. En Omega, en Longines och kanske något mer.

7. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Kents i Sundsvall har väl kompetent urmakare också, vad jag har hört.